Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmar: Samsung vs Lacie mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Det jag ser på skärmen stämmer inte överrens med vad som kommer på papper vid utskrift och det är FRUKTANSVÄRT irriterande! Skärmen jag använder är för gammal och trött för att kalibreras rätt så jag har börjat sneglat efter en ny monitor.

Har förstått att Trinitron och Diamandtron är bra rör(?) Någon som har erfarenhet av Samsungs Syncmaster skärmar tex? Har även sneglat på Philips & Lacie - samtliga Diamandtron, finns det andra skärmar jag borde titta närmare på? Kom gärna med konkreta förslag.

Bäst vore självklart om man kunde få se skärmarna i verklliga livet men tyvärr finns inte den möjligheten...

Tack så mycket!

jag tycker det är ett måste att se skärmen själv. typ som att köpa en stol utan att sitta i den.

jag har en samsung 959NF med Diamondtron. 1600x1200 i 85 Hz är bra samt skärpan är okej. kan rekommendera den om liten prislapp är ett krav (såklart!) och om du har gott om plats.

Jag hade personligen köpt en platt 19" istället i dagsläget.

Jo, platt skärm vore fint, om de nu är nog bra för bildbearbetning(?) Har förkovrat mig i forumen och tycker mig ha läst att CRT fortfarande är bäst. Har väldigt liten koll på LCD skärmar, kom gärna med förslag här också!

jag har inte så mkt koll på dem heller, tyvärr. förr var de ganska dåliga, men de vi har på jobbet är jag riktigt imponerade av. vissa är nästan FÖR skarpa och nästan FÖR ljusstarka, men det går såklart att skruva ner.

skärpa och färgåtergivning är ju det viktigaste så läs massor med tester på pricerunner.se och kelkoo.se samt på kanske idg.se eller helt ebkelt använd google.

Om man skulle jämföra dessa två skärmar vilken skulle man då välja och varför? Finns det andra alternativ i samma prisklass som är bättre?

-Samsung SyncMaster 1200NF
-LaCie Electron 19 Blue IV

ingen aning :) jag är samsung-frälst så jag är inte riktigt objektiv (!) i frågan.

Har du kollat in ViewSonic? Jag kör med deras P-serie. Måste säga att jag är otroligt nöjd. Piskar Samsung, Sony, och de flesta andra i uppdateringsfrekvens. Jag skulle aldrig få för mig att gå under 100Hz, vet många som säger att man inte ser skillnad, men det är crap enligt mig. Jag kan tydligt se skillnad upp till 100Hz, sen blir skillnaderna väldigt små. Men det skadar ju aldrig att köra 1600x1200 i +120Hz.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar