ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Nya Imac

Martin eller Stefan!

Har Ni hunnit testa Imac:s nya skärmar? Tänker då mest på 27". Är det ett alternativ, en IMac 27" och koppla in min befintliga som extra skärm, en NEC 2690 WUXI, för att få två arbetsytor. Eller är kvalitetsskillnaden så stor mellan skärmarna att det blir problem med skillnader i färgåtergivning, vilken man skall ha som referensskärm. Hur är Mac:ens möjligheter till kalibrering.

Eller är det Mac Pro som gäller, med NEC:en och ev köpa ytterligare en skärm om man nu vill ha två. STORA skillnader i pris.

Har precis lämnat PC-världen, med min bärbara (IBM Thinkpad), till förmån för en MacBookPro 13". MYCKET NÖJD! Är trött på allt strul i PC-världen. Nu funkar det, tiden kan jag lägga på att arbeta, och då inte med underhåll av datorn, utan bildbehandling. Skall jag kalibrera min nya MacBookPro, har en "gretagmacbeth" Eye-One_Display?

Tänkte även "slänga" ut den stationära och valet står då mellan en IMac 27" eller MacPro, se ovan. PC:n finns då till salu för hugade spekulanter, knappt ett år på nacken.

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600
RAM 8 GB
HD 500 GB
Grafik Geforce 9600 GT 512 MB
Vista Premium 64-bitars
[/I]

Som sagt jag får både dator och extra skärm om valet blir IMac 27" till ett betydligt lägre pris. Visserligen inte samma möjligheter till utbyggnad med HD och minne, i alla fall inte lika lätt. Men idag är det ju mycket externa HD som gäller.

Är den nya IMacen ett bra val för bildbehandling, prestanda, grafikkort och skärm?????
Eller är det tom så att den "gamla" 24" duger. Dessa säljs nu ut till mycket bra priser. Kanske läge att köra en sån tills det kommer en ny MacPro nästa år och då köpa MacPro 2009 år modell till ett förhoppningsvis lägre pris än idag.

Hoppas att det inte är alltför OT för tråden då jag blandat in datorn oxå inte bra skärmen.

MVH

/Royne
 
Surfade runt lite mer angående detta, tydligen är "bruset" ett känt fel med denna monitorn. Dell jobbar med en firmware uppgradering som ska lösa problemet:

http://en.community.dell.com/forums/t/19296038.aspx?PageIndex=1

Jag fick just hem min skärm (DELL U2410) och har samma symptom på min skärm, men inte så farligt som andra verkar ha.
Dock har jag för närvarande ett större problem med att skärmen flimrar när jag visar större ytor med jämna färger. Exempelvis om jag öppnar upp Photoshop och tittar på bakgrunden, inget dokument öppet, så flimrar skärmen i vertikala streck ungefär.

Kan det ha att göra att jag använder VGA-utgången på min bärbara, har tyvärr ingen dvi?
 
Jag kör DVI mot min DELL U210 från en MacBook Pro. Ser inget flimmer eller liknande.
Har däremot svårt att profilera den korrekt med Phase One Phase 2.
Lär bero på att One Match 3 som är programvaran för kalibrering ännu inte är helt kompatibel med Snow Leopard. Jag får ofta prova 3 gånger innan jag får en vettig profilering. Ibland blir färgrymden väldigt liten ibland större.
Till sist får jag till något som ser någorlunda rätt ut.
Tydligen har Pahse One Match problem med skärmar som har större färgprofil än sRGB. Ny version lär vaa på gång.

Däremot har jag inte lyckats profilera skärmen med RGB inställning och ställa in en temperatur på 5500 kelvin. Vet ännu inte om detta beror på min programvara för kalibrerng eller på skärmen.
 
Jag fick just hem min skärm (DELL U2410) och har samma symptom på min skärm, men inte så farligt som andra verkar ha.
Dock har jag för närvarande ett större problem med att skärmen flimrar när jag visar större ytor med jämna färger. Exempelvis om jag öppnar upp Photoshop och tittar på bakgrunden, inget dokument öppet, så flimrar skärmen i vertikala streck ungefär.

Kan det ha att göra att jag använder VGA-utgången på min bärbara, har tyvärr ingen dvi?
VGA är något av det sämsta du kan använda för signal till en modern monitor. De flesta tillverkare försummar helt elektroniken då man kallt räknar med DVI/HDMI/DisplayPort på en modern monitor och detsamma gäller för källan (dvs datorn).
Just det fenomenet du tar upp har jag sett på en rad olika skärmar och från olika datorer.
 
VGA är något av det sämsta du kan använda för signal till en modern monitor. De flesta tillverkare försummar helt elektroniken då man kallt räknar med DVI/HDMI/DisplayPort på en modern monitor och detsamma gäller för källan (dvs datorn).
Just det fenomenet du tar upp har jag sett på en rad olika skärmar och från olika datorer.

Frågan är då om det är något jag kan göra åt saken. Är det möjligt att externt skaffa en DVI-utgång på min bärbara dator? Typ finns det externa grafikkort att koppla in?
 
Frågan är då om det är något jag kan göra åt saken. Är det möjligt att externt skaffa en DVI-utgång på min bärbara dator? Typ finns det externa grafikkort att koppla in?
Som redan nämnts, kolla om det finns dockningsstation. Vet inte om det finns några andra lösningar.
 
Jag kör DVI mot min DELL U210 från en MacBook Pro. Ser inget flimmer eller liknande.
Har däremot svårt att profilera den korrekt med Phase One Phase 2.
Lär bero på att One Match 3 som är programvaran för kalibrering ännu inte är helt kompatibel med Snow Leopard. Jag får ofta prova 3 gånger innan jag får en vettig profilering. Ibland blir färgrymden väldigt liten ibland större.
Till sist får jag till något som ser någorlunda rätt ut.
Tydligen har Pahse One Match problem med skärmar som har större färgprofil än sRGB. Ny version lär vaa på gång.

Däremot har jag inte lyckats profilera skärmen med RGB inställning och ställa in en temperatur på 5500 kelvin. Vet ännu inte om detta beror på min programvara för kalibrerng eller på skärmen.
Jag kör också med DVI mot min Dell U2410 från min stationära och har aldrig upplevt något flimmer.
 
Tyvärr har datorn ingen dockningsmöjlighet.

Men har hittat externa "grafikkort" för att möjliggöra flera skärmar till en dator. Exempelvis:

http://www.dustin.se/pd_5010332870.aspx

Kan detta vara en möjlighet? Kan absolut ingenting inom detta område.
Externt grafikkort är absolut en möjlighet, det du länkade har dock en maxupplösning på endast 1600x1200 (1920x1200 ska det klara för att din skärm ska visa korrekt upplösning).
 
Finns det någon som lyckats profilera en Dell U2410 korrekt med Eye One II?
Jag får förbaskat konstiga resultat. Färgrymden varierar mellan lika liten som en Apple Laptop skärm till en väldigt mycket större. Detta varierar från gång till gång med samma inställningar.
Vet inte längre vad som är korrekt. Tycker jag är tillbaka till där subjektiv bedömning och utskrifter får avgöra om jag är nära.
X-rite tillsammans med Apple har verkligen lyckats röra till det!
Någon som vet varför eller har en lösning?
 
Externt grafikkort är absolut en möjlighet, det du länkade har dock en maxupplösning på endast 1600x1200 (1920x1200 ska det klara för att din skärm ska visa korrekt upplösning).

Aah, såg inte att det hade en begränsning på upplösningen. Har du tips på nåt extern grafikkort, verkar svårt att hitta.

Du sa längre upp att tillverkarna försummade VGA-ingången på skärmen - jag har sett att det finns VGA-DVI-adaptrar. Kan det fungera för mig? Förstår att min utsignal är densamma men kanske är DVI-ingången på skärmen av bättre kvalitet helt enkelt. Kan man helt enkelt köra in VGA-signalen i skärmens DVI-input?
 
Kan man helt enkelt köra in VGA-signalen i skärmens DVI-input?

Nej, du kan inte "köra in" VGA-signalen i DVI-uttaget. De adaptrar du hänvisar till förutsätter att skärmen är utrustad med ett DVI-uttag som har extra stift för en analog signal (DVI-A eller DVI-I), det är således bara den fysiska kontakten som omvandlas (inte signalen).
 
Lånar tråden! Sorry

Jag har haft 1 och samma ADi ProVista CRT bildskärm i flera år, den har använts dagligen och den är mörk och otydlig i bilden.

Jag håller på mycket med bilder, surfar, kollar på online filmer eller ondemand som det heter, spelar spel.

Min provista är 17"

Jag skriver för jag vet inte vad som finns eller vad som är möjligt att få i en och samma skärm.

Jag vill ha

22" eller 24"

Inte med en arm som gör att skärmen kommer högre upp från bordet.

FULL HD

2 ms respons tid

50 000 i kontrast

ljus skärm dvs inte mörk bild.

Finns det skärmar som inte har pixlar för det kan vara pixel fel som inte gäller i garantin och det kan väll uppstå pixel fel som kan vara störande.

Jag är redo att betala 6000 svenska kronor för en skärm som jag har flera datorer.

Min dator är mitt liv och intresse.

Jag läser överallt olika recensioner och alla har olika åsikter om vad man ska ha, .
 
Jag har fastnat för HP LP2475w. Jag sitter med en LP2465 nu och är supernöjd. Fem till sextusen för en 24-tummare med IPS-panel får man vara nöjd med.
 
Ska du ha en skärm utan pixlar så får du nog slicka på bildskärmskabeln... Dina specifikationer är också ganska märkliga. Den typen av kontrast du tar upp är bara en fantastispecifikation som är helt oväsentligt och inte säger ett jota om huruvida skärmen är bra eller inte. Ska du ha en specificerad responstid på 2 ms så lär du få köpa en skärm med TN--panel. Dessa har i princip bara två bra egenskaper - lågt pris och låg responstid. Ska du redigera bilder så är de tämligen olämpliga.
 
Lånar tråden! Sorry

Jag har haft 1 och samma ADi ProVista CRT bildskärm i flera år, den har använts dagligen och den är mörk och otydlig i bilden.

Jag håller på mycket med bilder, surfar, kollar på online filmer eller ondemand som det heter, spelar spel.

Min provista är 17"

Jag skriver för jag vet inte vad som finns eller vad som är möjligt att få i en och samma skärm.

Jag vill ha

22" eller 24"

Inte med en arm som gör att skärmen kommer högre upp från bordet.

FULL HD

2 ms respons tid

50 000 i kontrast

ljus skärm dvs inte mörk bild.

Finns det skärmar som inte har pixlar för det kan vara pixel fel som inte gäller i garantin och det kan väll uppstå pixel fel som kan vara störande.

Jag är redo att betala 6000 svenska kronor för en skärm som jag har flera datorer.

Min dator är mitt liv och intresse.

Jag läser överallt olika recensioner och alla har olika åsikter om vad man ska ha, .

Ursäkta men du måste vara ett ett skämt. Eller bara ett försök att sabba tråden.
Det är bara att kolla din registrering för att se att du inte är seriös.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.