Annons

Bildskärm för bildbehandling

Det verkar som ni är överens om att U2410 är en ok skärm i detta prissegment där jag ligger. Artikeln nämnd ovan säger att det finns några fördelar som kontrast och black depth med HP LP2475w. Lovar att det är sista gången jag frågar om skillnaden för det kan ju vara så att ingen vet, men en sista gång:
Vet experterna här med erfarenhet av flera skärmar, vilken som är att föredra

Mkt intressant fråga och det vore kul om någon av proffsen kan kommentera.
Jag är också på gång att skaffa ny skärm och det står nu mellan U2410 och LP2475W. Har snart läst alla tester jag kan komma över men kan fortfarande inte bestämma mig. Dellen är ju nyare om det nu spelar ngn roll.

Dell:
+ färgomfång
+ pris
+ sRGB-läge (är detta något man behöver)
- svärta
- kontrast
HP:
+ kontrast
+ helt tyst
- sRGB-läge (om nu det är något man behöver)
- dyrare

Är ffa svärtan jag funderar på, kommer jag ens märka skillnaden (0,17 vs. 0,22)?
 
Mkt intressant fråga och det vore kul om någon av proffsen kan kommentera.
Jag är också på gång att skaffa ny skärm och det står nu mellan U2410 och LP2475W. Har snart läst alla tester jag kan komma över men kan fortfarande inte bestämma mig. Dellen är ju nyare om det nu spelar ngn roll.

Dell:
+ färgomfång
+ pris
+ sRGB-läge (är detta något man behöver)
- svärta
- kontrast
HP:
+ kontrast
+ helt tyst
- sRGB-läge (om nu det är något man behöver)
- dyrare

Är ffa svärtan jag funderar på, kommer jag ens märka skillnaden (0,17 vs. 0,22)?

Om inte jag blandar alla modell beteckningar nu, så skall just de två, U2410 och LP2475 ha likadant innanmäte från samma tillverkare.
 

Tack Stefan för ett enkelt och tydligt svar!
Innebär det samtidigt att jag inte kommer uppleva någon större skillnad i kontrast heller?
tftcentral mätte upp HP till ca 690:1 och Dell till ca 540:1 vid 120 cd/m2 och jag tolkar det som att det är HPs lägre black point som ger skillnaden.

Om inte jag blandar alla modell beteckningar nu, så skall just de två, U2410 och LP2475 ha likadant innanmäte från samma tillverkare.

Okej, kan säkert stämma. Jag hämtade siffrorna från tftcentral och där ligger värdena nära varandra men ffa svärta och kontrast skiljde dem åt.

Några andra nackdelar/begränsningar med Dell som jag bör känna till innan jag lägger en beställning? Hur är det med det brummande ljud som skrivs om, ffa när man drar ner brightness?
 
Tack Stefan för ett enkelt och tydligt svar!
Innebär det samtidigt att jag inte kommer uppleva någon större skillnad i kontrast heller?

En optimal kontrast för bilder ligger på minst 1 : 240, men kan ligga upp mot 1 : 400. Kontraster större än så bör man undvika eftersom det gör det svårt att simulera kontrasten som sedan syns på en skärm.

Stefan
 
I dessa siffror bör man inte avskräckas för mycket, att en kontrast är 1:400 betyder ju inte att "bara" 400 nivåer kan urskiljas! 1:400 är helt enkelt skillnaden mellan det ljusaste och det mörkaste avsnittet i bilden - det kan finnas flera tusen enskilt urskiljbara nivåer/toner MELLAN dessa två punkter.

Lägg märke till ordet "kan" i detta sammanhang. Det är egentligen viktigare hur stor upplösningen mellan svart och vitt är i antal toner räknat än hur stort absolutavståndet (maxkontrasten) är. Det är ofta graderingen härimellan som skiljer en "bra" skärm från en "dålig skärm"

En skärm kan vara KASS att försöka arbeta vid/profilera även om den har en kontrast på 2000:1
En skärm kan vara PERFEKT i färgbalans/arbetsergonomi även om den bara har en kontrast på 500:1.
 
En skärm kan vara KASS att försöka arbeta vid/profilera även om den har en kontrast på 2000:1
En skärm kan vara PERFEKT i färgbalans/arbetsergonomi även om den bara har en kontrast på 500:1.

Om man tittar på de skärmar som anses som riktigt bra, så är det ju snarare regel än undantag att de har en kontrastomfång på max 1 : 400.

Stefan
 
U2410 är Dells bästa och 30" inte mycket sämre. Det har gjorts någon 27" med samma upplösning som 24", d.v.s. 1920x1680 vet jag. Där man försökt producera en bra grafisk skärm men den var si-sådär. Bland de mindre så är "Ultra Sharp" serien de bästa men inte samma klass som en U2410.
 
Nu har jag följt den här tråden i ett antal veckor...
och nu snurrar det fullkomligt runt i huvudet!
Trodde jag var osäker på vilken skärm jag skulle ha innan...

Jag jobbar som fotograf, har inte lust att lägga mer 5-7 papp och det lutar åt Nec. Alltså som grevture kallar det en lite mer påkostad kontorsskärm.
Kollat på denna http://www.dustin.se/pd_5010133741.aspx

Eller har Nec någon annan modell som är mer att föredra?
Den skall enbart vara till bildredigering!


Jag har 2st NEC skärmar en 2690 Spectraview och en NEC 2470Wnx
och jag tycker att 2470 för drygt 7k är en riktigt bra skärm för det priset. 2690 skärmen är väl lite för dyr om du bara ska lägga runt 7k. Ingen hårdvarukalibrering på 2470 men jag tycker att det funkar helt ok för hemmabruk att köra en mjukvarukalibrering på den.

//Anders
 
Imac 24"

Hur står sig Imac 24" skärmen av senaste modell bland alla fina skärmar som här har studerats, typ Eizo, Dell mm
 
Inlägget ovan är nu ännu mer aktuellt efter att apple släppt nya iMac med ips-paneler, 21,5" och 27" med formatet 16:9. Hur står sig dessa skärmar mot ovanstående?
 
Brus i Dell U2410

Fick hem en Dell U2410 igår kväll och har kopplat in min MacBook på DP-ingången. Färgerna känns riktigt bra!

Visar jag däremot en tom skärm med mörkgrått (omkring 5%) så syns ett fast brus / mönster över hela skärmen, man kan se det ganska tydligt om man är inom 1m från skärmen. Kör AdobeRGB (fabrikskalibrerad), sänkt brightness till 40 och höjd kontrast till 60.

Någon annan som har samma problem? Är detta ett känt problem med IPS-paneler?

Mvh,
Johan
 
Har försökt profilera min skärm. Tyvärr har X-rite inte fixat One Match 3 ordentligt för Snow Leopard än så det blir inte helt perfekt.
Jag har behövt ställa ner ljusstyrkan mycket mer för att komma ner till 130 candela. Jag är nere på 16 på brightness.
Något brus har jag inte sett.
 
Har försökt profilera min skärm. Tyvärr har X-rite inte fixat One Match 3 ordentligt för Snow Leopard än så det blir inte helt perfekt.
Jag har behövt ställa ner ljusstyrkan mycket mer för att komma ner till 130 candela. Jag är nere på 16 på brightness.
Något brus har jag inte sett.

Ja, 40 känns för högt, kommer nog att sänka det ganska mycket (kan tänka mig att "bruset" försvinner då). Fast om jag förstår dig rätt så får du inget "brus" (statiskt) även med hög ljusstyrka på monitorn när du visar en helt mörgrå bild (H0 S0 V5)?
 
Nej jag har inte sett något brus. Just den provbild som du hänvisar till vet jag inte vad det är och har givetvis inte provat.
Om du mailar den till mig kan jag prova.
 
Nej jag har inte sett något brus. Just den provbild som du hänvisar till vet jag inte vad det är och har givetvis inte provat.
Om du mailar den till mig kan jag prova.

Den ligger bifogad i zip-filen, det är en väldigt mörgrå enfärgad bild i 1920x1200. Om jag visar den, ser jag någon sorts brus på nära håll. Jag använder dessa inställningar på monitorn:

- AdobeRGB (preset:en på monitorn)
- Brightness 40%
- Contrast 60%
- Använder display port ingången

Mvh,
Johan
 

Bilagor

  • test.zip
    694 bytes · Visningar: 51
  • test.jpg
    test.jpg
    2.3 KB · Visningar: 810
Den ligger bifogad i zip-filen, det är en väldigt mörgrå enfärgad bild i 1920x1200. Om jag visar den, ser jag någon sorts brus på nära håll. Jag använder dessa inställningar på monitorn:

- AdobeRGB (preset:en på monitorn)
- Brightness 40%
- Contrast 60%
- Använder display port ingången

Mvh,
Johan

Surfade runt lite mer angående detta, tydligen är "bruset" ett känt fel med denna monitorn. Dell jobbar med en firmware uppgradering som ska lösa problemet:

http://en.community.dell.com/forums/t/19296038.aspx?PageIndex=1
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.