Skillnaden mellan det du ser på din superskärm och deras vanliga skärmar är framförallt hur de extremt mättade färgerna ser ut, om de har en kalibrerad skärm. För övrigt ser färgerna likadana ut.
Stefan
Stefan och Martin,
Nu har jag också fallit för frestelsen och köpt en Dell U2410. Fantastisk service från Dustin Home förresten. Beställde igår och fick leverans idag i Göteborg vid lunchtid.
Skärmen verkar mycket bra även om jag ännu inte förstår hur jag kalibrerar den manuellt. Körde en Easy profilering utifrån att skärmen var inställd på Adobe RGB. Eye OneDisplay 2 som jag använder förändrade knappt profilen ett dugg. Tyder på att fabrikskalibreringen stämmer ganska bra.
Jag ser lätt att färgrymden stämmer mycket bättre med de utskrifter jag gör från Lightroom med 16 bitar. Mättnaden i orange, rött samt grönt är mer lik utksriften. Även himlar som drar åt cyan eller magenta är lättare upptäcka före utskrift. Så för utskrifter på min Epson R1800 som snart är tänkt att ersättas av en Epson 3880 ett riktigt lyft.
Nu till min egentliga fråga.
Den nya Dell skärmen är kopplad till en PC med XP och en Macbook Pro 15" av senaste modell. Samtliga kalibrerade/profilerade.
När jag drar t.ex. Lightroom mellan Dell U2410 och skärmen på Macbook Pro så ser bilderna ganska annorlunda ut. Det påminner om att använda Canon Camera standard eller att använda Canon Faithful. Det vill säga att på Dell skärmen ser allt väldigt mättat ut och ansikten blir lätt för röda eller oranga. På Macbooken är det lagom.
Det måste innebära att om jag redigerar bilder för webben med en färgmättnad som stämmer med min Dell och med utkskrifter så upplever större deled av världen som bara sitter med en Macbook Pro som är riktigt profilerad att en bild från mig saknar sting och färgmättnad.
Är detta en riktig slutsats eller är jag ute och cyklar?
Skall jag istället redigera webbilder och bilder folk är tänkta att se på sin dator efter hur Macbooken visar färgerna? Deras egna skärmar är oftast ännu sämre än min Macbook Pro på att visa en vettig färgrymd och inte kalibrerade. Hur gör alla professionella användare? Har dom en strategi för webben och en annan för tryck?