ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jadå, men bra mycket tätare än på LCD/TFT, beror såklart helt på modellen.

Som du säger, dt beror på modellen.

Dessutom ligger de i ett speciellt mönster så det uppfattas mer ihop (de låg iaf på min gamla i trekant-formation)

Och i även detta fall beror det på vilken CRT vi talar om. Så att dra ut några generella skillnader melln TFT och CRT beroende på hur vissa bestämda modeller fungerar är nog svårt.

Stefan

En CRT gör ju inte som en LCD-baserad panel - Den är inte GARANTERAD till att följa fosfor-RGB-punkterna slaviskt, eftersom upplösningen/placeringen av pixlarna i en CRT's yta är analog. Den måste inte ha exakt ett set R+G+B per pixel, pixeln kan lika gärna bli placerad i ett avsnitt som på skärmytan representeras av b-r-g-b eller nåt... :)

I en LCD-baserad panel så mappas ALLTID en pixel till exakt ETT set med R-G-B punkter, i samma mönster, uniformt över hela skärmytan. Iaf så länge man håller sig till skärmens "native" upplösning (svenskt ord=?). Och det bör man göra.

@Macrobild och ztenlund; Viste inte vem Martin var och vilka som brukar figurera här. Vad tror ni om skärmen, vågar man pynta så mycket som ca 11 000kr för en skärm?

@Alla och kanske då speciellt Martin; Hur fungerar det egentligen om en själv nu skulle sitta och redigerar bilder med proffsskärmar och tycker bilder man redigerar ser fantastiska ut, och nån med en vanlig skärm sen ska titta på bilderna, till exempel på webben, ser de på samma sätt då med deras skärmar?

Tycker detta är krångligt som helst, varför finns det i dagens läge ingen standard märkningar på skärmar som talat om för konsumenter att det är en si och sån skärm de bör köpa för att se bilder efter en viss fotograf standard?

Är ingen fotograf, bara en glad amatör som försöker följa viss standard så gott det går med färger och allt som man kanske bör tänka på ;)

Ta frågan med Martin Agfors eller Stefan Ohlsson, de ha ju testat skärmen, själv brukar jag rådfråga Stefan och även Martin har jag också diskuterat skärmar med eftersom jag inte har möjlighet eller tid att testa skärmar själv.
Det är tidskrävande, bökigt.

Senast ändrad:
@Alla och kanske då speciellt Martin; Hur fungerar det egentligen om en själv nu skulle sitta och redigerar bilder med proffsskärmar och tycker bilder man redigerar ser fantastiska ut, och nån med en vanlig skärm sen ska titta på bilderna, till exempel på webben, ser de på samma sätt då med deras skärmar?

Skillnaden mellan det du ser på din superskärm och deras vanliga skärmar är framförallt hur de extremt mättade färgerna ser ut, om de har en kalibrerad skärm. För övrigt ser färgerna likadana ut.

Stefan

Den översta har TN-panel och verkar inte ha mycket gemensamt med andra XL-slärmar... Idiotisk namngivning från Samsungs sida. Den kan du skrota från listan.

24" skärm helst så billig och bra som möjlig!

Hej!

Håller mig kortfattad och hoppas också på sådana svar åter ;-)
  • lite bildbehandling fast mest text och layout
  • extern skärm till bärbar dator äldre tror 4-5 år gammal Dell Latitude D620 (grafikkort nvidia quadro NVS 110M)
  • VGA utgång från den bärbara
  • max ca 6000kr men vill helst ge mellan 2000-4000kr men ändå få så mycket som möjligt för pengarna såklart
  • har tillgång till viss kalibreringsutrustning att använda på skärmen
  • tycker inte om glansiga skärmar utan hellre matta (önskan)

Vill ha extern skärm till min bärbara då jag är trött på att titta på en liten skärm när jag skriver/layoutar då man måste flytta på saker och förstora/förminska hela tiden.
Vill kunna göra bra bildarbeten på skärmen (så bra som det går för den prisklassen).

Hoppas verkligen på svar då jag läst HELA tråden och inte funnit några förslag som stämmer in på mina önskemål.

Skillnaden mellan det du ser på din superskärm och deras vanliga skärmar är framförallt hur de extremt mättade färgerna ser ut, om de har en kalibrerad skärm. För övrigt ser färgerna likadana ut.

Stefan

Stefan och Martin,
Nu har jag också fallit för frestelsen och köpt en Dell U2410. Fantastisk service från Dustin Home förresten. Beställde igår och fick leverans idag i Göteborg vid lunchtid.
Skärmen verkar mycket bra även om jag ännu inte förstår hur jag kalibrerar den manuellt. Körde en Easy profilering utifrån att skärmen var inställd på Adobe RGB. Eye OneDisplay 2 som jag använder förändrade knappt profilen ett dugg. Tyder på att fabrikskalibreringen stämmer ganska bra.
Jag ser lätt att färgrymden stämmer mycket bättre med de utskrifter jag gör från Lightroom med 16 bitar. Mättnaden i orange, rött samt grönt är mer lik utksriften. Även himlar som drar åt cyan eller magenta är lättare upptäcka före utskrift. Så för utskrifter på min Epson R1800 som snart är tänkt att ersättas av en Epson 3880 ett riktigt lyft.
Nu till min egentliga fråga.
Den nya Dell skärmen är kopplad till en PC med XP och en Macbook Pro 15" av senaste modell. Samtliga kalibrerade/profilerade.
När jag drar t.ex. Lightroom mellan Dell U2410 och skärmen på Macbook Pro så ser bilderna ganska annorlunda ut. Det påminner om att använda Canon Camera standard eller att använda Canon Faithful. Det vill säga att på Dell skärmen ser allt väldigt mättat ut och ansikten blir lätt för röda eller oranga. På Macbooken är det lagom.
Det måste innebära att om jag redigerar bilder för webben med en färgmättnad som stämmer med min Dell och med utkskrifter så upplever större deled av världen som bara sitter med en Macbook Pro som är riktigt profilerad att en bild från mig saknar sting och färgmättnad.
Är detta en riktig slutsats eller är jag ute och cyklar?
Skall jag istället redigera webbilder och bilder folk är tänkta att se på sin dator efter hur Macbooken visar färgerna? Deras egna skärmar är oftast ännu sämre än min Macbook Pro på att visa en vettig färgrymd och inte kalibrerade. Hur gör alla professionella användare? Har dom en strategi för webben och en annan för tryck?

Senast ändrad:
Det måste innebära att om jag redigerar bilder för webben med en färgmättnad som stämmer med min Dell och med utkskrifter så upplever större deled av världen som bara sitter med en Macbook Pro som är riktigt profilerad att en bild från mig saknar sting och färgmättnad.
Är detta en riktig slutsats eller är jag ute och cyklar?
Skall jag istället redigera webbilder och bilder folk är tänkta att se på sin dator efter hur Macbooken visar färgerna? Deras egna skärmar är oftast ännu sämre än min Macbook Pro på att visa en vettig färgrymd och inte kalibrerade. Hur gör alla professionella användare? Har dom en strategi för webben och en annan för tryck?

Bärbara datorers färgomfång är oftast mycket små. Den yttre färgrymden är sRGB, den röda är min MacBookPro-skärm. Hade jag en stationär skärm hade du sett en betydligt större färgrymd.

Så det är svårt att ge ett allmänt svar. Vad gör man då? Ja, det enda man kan göra är att ha en skärm som har ett större färgrymd än sRGB och sedan strypa omfånget ner till sRGB.

Stefan

Bilagor

• macBook.jpg
    macBook.jpg
    19.1 KB · Visningar: 1,238
Jag tror jag förstår vad du menar. Om man kör sRGB så ger man alla andra bästa möjliga förutsättning för att tolka bilden.
Tyvärr så sitter ju många med IBM Thinkpad och andra Laptops idag som är ändå sämre än Macbook Pro.
Jag har gjort en del jobb där jag lämnat porträtt bilder till kunder som plockat upp bilderna på sina skärmar. Min första reaktion har varit, hjälp men hur sjutton är din skärm kalibrerad. Svaret är givetvis att den inte är kalibrerad.
Tycker fortfarande frågan hänger i luften. Det finns mängder av bra bilder på internet. De har färgmättnad och ser bra ut på en normal skärm. Har de kompenserat för bristerna?
Det finn också en mängd bilder även här på FS som ser övermättade ut med en skärm som visar mer än sRGB. Kanske på grund av de har kompenserat för bristerna
Går dessa världar att förena. MIn misstanke är nej men skulle gärna höra din åsikt.

[*]max ca 6000kr men vill helst ge mellan 2000-4000kr men ändå få så mycket som möjligt för pengarna såklart

Med detta prisintervall får du nog börja titta på begagnade skärmar om du vill ha 24 tum billigare än vad Dell U2410 kostar (drygt 5000 kr).

IT Auktion (http://www.it-auktion.se/) har denna vecka en Acer AL2416W för 1600 kr (plus slagavgift 7% och frakt 450 kr), då kommer du billigt undan men får ändå en hygglig panel (PVA). Men jag kan inte uttala mig om skärmens egenskaper i övrigt.

Inga egna synpunkter, men jag kan hänvisa till ett test som verkar vara ganska utförligt: http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-sm-f2080-f2380_6.html

Skärmen använder tydligen en ny paneltyp C-PVA som är en lite enklare variant av S-PVA (i analogi med E-IPS i nya Dell) , därmed blir priset konkurrenskraftigt mot TN paneler.

Utifrån det som framgår av länken verkar ojämnheter i bakgrundsbelysningen vara den största bristen, inte så kul kanske.

Jag har nu börjat fundera på om jag har plats med en stor skärm hemma.

Finns det någon som vet någon bra 20"-skärm som är i samma prestandaklass som Dell U2410?

Hur är annars Dell 2209WA?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar