Bengf
Aktiv medlem
Att köpa en ny bildskärm som är tre gånger dyrare än kameran man äger, blir väl sällan aktuellt för flertalet av oss amatörer. Många av oss tar mycket bilder, och tycker det är roligt att titta i Datorn hur bilderna har blivit, flertalet har nog en flera år gammal dator, har själv en laptop med 17 tums skärm och 1400-900 punkter. Hela det nya digitala systemet som började att välla över oss på 90-talet, har också ökat våra kostnader, för att hålla fotointresset vid liv, inte bara datorn utan hårdiskar, skrivare skall underhållas, repareras eller bytas ut. För min katogori av fotointresserad hänger förmodlingen kameran med betydligt längre än för den mera hängivna. Dom flesta som fotar sina familjer och barn har inte heller en aning om dessa fotosidor, utan helt enkelt tar sin bilder och använder den utrustning som finns efter bästa förmåga. Med min gamla dator upplever jag trots allt att bilderna ser bra ut (man har inget att jämföra med) Med denna långa text försöker jag bara beskriva som jag tror att det ser ut för många av oss amatörer. Går man in i dag i dom vanliga elektronik-ladorna så möts man av en uppsjö av bildskärmar till förhållandevis mycket lockande priser en 23 tums Samsung för 2500Kr som exempel 1920-1080 verkar vara standard numera, Fotoexperten bryr sig föga om en sådan skärm, men är en sådan skärm verkligen oduglig för den enkla amatören, det är frågan. Mvh./ Bengt.