Annons

Bildskärm för amatören

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Att köpa en ny bildskärm som är tre gånger dyrare än kameran man äger, blir väl sällan aktuellt för flertalet av oss amatörer. Många av oss tar mycket bilder, och tycker det är roligt att titta i Datorn hur bilderna har blivit, flertalet har nog en flera år gammal dator, har själv en laptop med 17 tums skärm och 1400-900 punkter. Hela det nya digitala systemet som började att välla över oss på 90-talet, har också ökat våra kostnader, för att hålla fotointresset vid liv, inte bara datorn utan hårdiskar, skrivare skall underhållas, repareras eller bytas ut. För min katogori av fotointresserad hänger förmodlingen kameran med betydligt längre än för den mera hängivna. Dom flesta som fotar sina familjer och barn har inte heller en aning om dessa fotosidor, utan helt enkelt tar sin bilder och använder den utrustning som finns efter bästa förmåga. Med min gamla dator upplever jag trots allt att bilderna ser bra ut (man har inget att jämföra med) Med denna långa text försöker jag bara beskriva som jag tror att det ser ut för många av oss amatörer. Går man in i dag i dom vanliga elektronik-ladorna så möts man av en uppsjö av bildskärmar till förhållandevis mycket lockande priser en 23 tums Samsung för 2500Kr som exempel 1920-1080 verkar vara standard numera, Fotoexperten bryr sig föga om en sådan skärm, men är en sådan skärm verkligen oduglig för den enkla amatören, det är frågan. Mvh./ Bengt.

Svaret är att du ska försöka leta efter en skärm som inte har Tn-panel. T.ex. en Dell 2209WA för ca 2500 kr.

Dustin säljer den i alla fall. Jag köpte en Dell 2410U och är nöjd med den.

Problemet med Tn-skärmar är att färgerna varierar beroende på betraktningsvinkeln. Det gör det svårt att jobba med bildredigering på en sån skärm om du bryr dig om färgerna på dina foton.

Dustin säljer den i alla fall. Jag köpte en Dell 2410U och är nöjd med den.

Problemet med Tn-skärmar är att färgerna varierar beroende på betraktningsvinkeln. Det gör det svårt att jobba med bildredigering på en sån skärm om du bryr dig om färgerna på dina foton.

Min grundtanke är att jag kanske talar för tusentals konsumenter, den digitala världen bröt igenom ordentligt på 90-talet. ock vanliga svensson har tittat i sina vanliga enkla datorer och känt sig förhållandesvis nöjda. Kapaciteten på dessa datorskärmar har som du förstår inte alltid varit den bästa. Kostar ju faktiskt ruskigt med pengar om man skall hänga med, nya kameror, snabbare dator, bättre skrivare, och när instegskameror har 18Mp (canon 550D) kräver dyra objektiv för att dra nytta av alla pixlarna, 10Mp skulle räcka många år än för vanliga svensson.. Det du skriver är helt riktigt och går inte att säga imot rent faktamässigt, tror inte dock att vanliga svensson har köpt nya photoshop4 för 12-13000 Kr. att sedan en ips-skärm kan stanna vid 2500kr känns ju bra, man man har inte råd med dubbla skärmar om också vill titta på film på ett bra sett, tror många söker en vettig kombiskärm, men det kanske blir svårigheter då. finns så otroligt mycket att diskutera i detta ämne som leder in på nya banor om hur man upplever bilder, bara en sådan sak som kvaliteten på våra ögon, det en 18-åring ser, ser inte en 60-åring, Canon har som exempel ständigt problem med att återge blåa ock röda färger på ett bra sett.

Senast ändrad:
Min grundtanke är att jag kanske talar för tusentals konsumenter, den digitala världen bröt igenom ordentligt på 90-talet. ock vanliga svensson har tittat i sina vanliga enkla datorer och känt sig förhållandesvis nöjda. Kapaciteten på dessa datorskärmar har som du förstår inte alltid varit den bästa. Kostar ju faktiskt ruskigt med pengar om man skall hänga med, nya kameror, snabbare dator, bättre skrivare, och när instegskameror har 18Mp (canon 550D) kräver dyra objektiv för att dra nytta av alla pixlarna, 10Mp skulle räcka många år än för vanliga svensson.. Det du skriver är helt riktigt och går inte att säga imot rent faktamässigt, tror inte dock att vanliga svensson har köpt nya photoshop4 för 12-13000 Kr. att sedan en ips-skärm kan stanna vid 2500kr känns ju bra, man man har inte råd med dubbla skärmar om också vill titta på film på ett bra sett, tror många söker en vettig kombiskärm, men det kanske blir svårigheter då. finns så otroligt mycket att diskutera i detta ämne som leder in på nya banor om hur man upplever bilder, bara en sådan sak som kvaliteten på våra ögon, det en 18-åring ser, ser inte en 60-åring, Canon har som exempel ständigt problem med att återge blåa ock röda färger på ett bra sett.

Jag tror t.o.m. at 2-4 MP skulle räcka bra för de flesta, särskilt om de inte skriver ut mer än kanske 10 x 15 cm och annars kollar på skärmen.

Att ha en bra skärm hör mer ihop med att ha en bra kedja tycker jag. Annars behöver man ju inte bry sig alls. De flesta verkar dock köra på sin laptop och var nöjda.

Problemet med rött och blått är väl digitala sensorer generellt och inte bara Canon, eller?

Jag tror t.o.m. at 2-4 MP skulle räcka bra för de flesta, särskilt om de inte skriver ut mer än kanske 10 x 15 cm och annars kollar på skärmen.

Att ha en bra skärm hör mer ihop med att ha en bra kedja tycker jag. Annars behöver man ju inte bry sig alls. De flesta verkar dock köra på sin laptop och var nöjda.

Problemet med rött och blått är väl digitala sensorer generellt och inte bara Canon, eller?

Äker snart bort över helgen utan dator,så maskinen fär vila en stund. Ang. färgerna blått och rött, så är det något jag märker av när man spanar igenom olika testsajter, och även svenska Foto nämner det titt som tätt, 40-50D och mellanmodeller. Nikons jpeg-moduler har väl varit klart bättre än Canons, Nya 7D lär visst vara betydligt bättre. Foto har annars ofta beskrivit att om man vill öka färgmättnaden i många Canonmodeller för att få lite stuns i bilderna, så vill den röda färgen börja blöda, men med Raw-hanterare blir det perfekt. Så sant många modeller har problem med blått, mycket att teckna vid en lanskapsbild. Som du märker så kommer man inte runt alla små problem. Väldigt spännande annars detta med färger, ljuset ute förändrar ju dom mesta färgerna, från ljusaste rött till mörkrött bara under några timmar, skuggor från träd och andra hus gör att man inte vet vad man skall kalla färgen. Vår världs berömda konstnärer målade som dom ville att det skulle vara, inom foto trollar man i behandlinsprogrammen, så man skaper bilder/tavlor som igentligen inget männskligt öga kan se i verkligheten.

inom foto trollar man i behandlinsprogrammen, så man skaper bilder/tavlor som igentligen inget männskligt öga kan se i verkligheten.

Ja, fast det är roligt att fota och sedan se sina bilder utskrivna i stort format. Oavsett om verkligheten såg ut så eller inte.

Trevlig helg!

Jag står och är i behov av att köpa ny skärm men är väldigt osäker på vad jag behöver. dem skärmar jag har tittat på är DELL U2410 för 3995 och det är väl den kanske jag är mest intresserad av men har även kollat lite pa HP LP2475 för 4795 båda skärmar hos dustin. Ska användas till fotoedigering är det tänkt och om man läser runt lite så verkar dell skärmen ha haft en del strul men det mest i gaming mode. Det ska tydligen ha kommit en ny version med en del förbättringar. Hp skärmen verkar vara ett säkrare kort. Är ju inte intresserad av att betala mer än vad som behövs och det är ju ändå 800 kr skillnad. Så är det någon som har några tips om vilken skärm man bör satsa på?

Mvh Robert

Jag behöver en ny skärm, men jag vill inte lägga ut en förmögenhet (helst inte mer än 1500-2000 kr, kanske blir svårt?). Jag är inte ute efter någon proffsskärm, det enda kravet jag har är att färg och kontrast ska återges "korrekt". Har tittat som hastigast på några Samsung SyncMaster som ligger runt 1800-2200 kr. Någon som har erfarenhet av/vet något om de modellerna eller vet någon annan billig och bra skärm?
Sen har jag även förstått att kalibrering är nödvändigt och att det kostar någon tusenlapp. Korrekt?

Eizo Flexscan har jag använt några år. Funkar bra men jag är bara en glad amatör...
Just nu dreglar jag efter denna:
http://www.dustin.se/pd_5010335552.aspx

//Jonas

Förlåt, detta var svar till karin!

Ja, Eizo har jag förstått är väldigt bra, men de kostar ju en del också.. Men det kanske är värt det. Såg dock att det är TN-panel på några av Eizo-modellerna, hur viktigt är det att undvika tn?

LG:n som Niklas länkade verkar också intressant.
Är det någon som vet hur man ska tolka kontrast-siffrorna? På LG:n står det 1000:1, medan det på många andra skärmar står 50 000:1. Vad betyder dessa siffror? Och är det något man ska bry sig om?

Ja, Eizo har jag förstått är väldigt bra, men de kostar ju en del också.. Men det kanske är värt det. Såg dock att det är TN-panel på några av Eizo-modellerna, hur viktigt är det att undvika tn?

LG:n som Niklas länkade verkar också intressant.
Är det någon som vet hur man ska tolka kontrast-siffrorna? På LG:n står det 1000:1, medan det på många andra skärmar står 50 000:1. Vad betyder dessa siffror? Och är det något man ska bry sig om?

Tn-panel är inte bra pga att färgåtergivningen varierar med betraktningsvinkeln. Jobbigt om man ska redigera bilder!

Jag vill bara tillägga att jag är nöjd med min Dell 2410U och har inte sett de problem vissa andra skriver om i en annan tråd.

50000:1 är med all säkerhet dynamisk kontrast och inget att bry sig om... det är mest bara hittepå. Om du vill läsa mer så kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Contrast_ratio. På prisjakt.nu listar de ibland både dynamisk kontrast och "riktigt" kontrast om du går in på skärmarnas egenskaper. När jag nyss var inne och kikade av ren nyfikenhet på en skärm som hade dynamisk kontrast på 10 000 000:1 så låg den vanliga kontrasten på 1 000:1. Lite skillnad!

...men kom ihåg att siffror inte säger allt.

Senast ändrad:
Jag har själv en Dell U2410 på jobbet och tycker den är helt suveränt bra. Skulle köpa en sådan hem, om jag hade behövt en ny skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar