Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för 10' - vad prioritera?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej!

Vill byta min Samsung 214T till en "riktig" skärm. Hoppas kunna hitta detta för en budget upp till 10.000. Då gärna med kalibrering. 24" storlek.

Ändamål är Foto. Större färgrymd. Bättre precision med labb. Kalibrering. Redigerar också video men inte alls med samma nogrannhet som foto.

Känns som vid denna nivå finns två alternativ: IPS-panel med mjukvarukalibrering eller icke-IPS med hårdvarukalibrering. Här är jag förvirrad vilket jag skall ta.

Söker tips och teorier!

Mvh Olof

Hårdvarukalibrering. Hellre en hårdvarukalibrerbar skärm med PVA-panel som visar rätt färger än en mjukvarukalibrerbar skärm med IPS-panel som förhoppningsvis visar rätt färger. Har själv kollat på en Eizo skärm från deras Flexscan serie, gå in på www.eizo.se, flexscan till vänster, ta sedan 24 tummarn för 6995 (någonstans där) + EeasyPIX. priserna är exkl. moms. Den skärmen är vad jag förstått det bästa man får för de pengarna. Rätta mig om jag har fel.

Hårdvarukalibrering. Hellre en hårdvarukalibrerbar skärm med PVA-panel som visar rätt färger än en mjukvarukalibrerbar skärm med IPS-panel som förhoppningsvis visar rätt färger. Har själv kollat på en Eizo skärm från deras Flexscan serie, gå in på www.eizo.se, flexscan till vänster, ta sedan 24 tummarn för 6995 (någonstans där) + EeasyPIX. priserna är exkl. moms. Den skärmen är vad jag förstått det bästa man får för de pengarna. Rätta mig om jag har fel.

Tack för svar. Bara lite förvirrad då jag fattat det som att deras Flexscan serie är IPS inte har hårdvarukalibrering.

Jag är dock lite osäker. Lita inte på att alla är hårdvarukalibreringsbara, försök luska fram det på något sätt, jag hittar det inte på Eizos egen hemsida.. Vänta tills någon annan med mer kunskap skriver ett inlägg!

Jag är dock lite osäker. Lita inte på att alla är hårdvarukalibreringsbara, försök luska fram det på något sätt, jag hittar det inte på Eizos egen hemsida.. Vänta tills någon annan med mer kunskap skriver ett inlägg!

Här är listan med dom Flexscan skärmar som hårdvarukalibreras med EasyPix 2.0:

S2232W, S2233W, S2242W, S2243W,
SX2262W, S2432W, S2433W,
SX2461W, SX2462W, SX2761W,
SX2762W, SX3031W

Hoppas detta hjälper.

Tack ska du ha Anders! Då är det bekräftat att S2433WFS är hårdvarukalibreringsbar. Är väldigt intresserad av en sådan. Ingår keps månntro? Jobbar du förresten på Eizo Anders? (användarnamnet säger mig att du kan tänkas göra det)

Tack ska du ha Anders! Då är det bekräftat att S2433WFS är hårdvarukalibreringsbar. Är väldigt intresserad av en sådan. Ingår keps månntro? Jobbar du förresten på Eizo Anders? (användarnamnet säger mig att du kan tänkas göra det)

Helt riktigt. Jag jobbar på Eizo.
Nej keps ingår inte.

Nej, du har nog helt rätt. Eizo är ofta ett bra val då de har bra stativ, håller bra och inte ändrar färger över tiden som en del samsung paneler gör.

Dessutom så har Eizo fortrarande 16:10 och för mig betyder de sista 120 raderna rätt mycket.

Helt riktigt. Jag jobbar på Eizo.
Nej keps ingår inte.

Kan man köpa till keps till denna? Eller är det bara ColorEdge serien som har keps? Hade behövt keps där jag sitter faktiskt, men går jag upp till ColorEdge blir det vatten och bröd varannan dag istället, och det är inte hållbart :)

Kan man köpa till keps till denna? Eller är det bara ColorEdge serien som har keps? Hade behövt keps där jag sitter faktiskt, men går jag upp till ColorEdge blir det vatten och bröd varannan dag istället, och det är inte hållbart :)

Vatten o bröd är gott!
Keps finns att köpa men oxå en enklare som är gratis.
När du ev. köper nämn detta för säljaren och vi kan packa med en.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan mjukvarukalibrering och hårdvarukalibrering?
Jag har i nuläget en Spyder 3 Pro kalibrator. Det är vad jag själv skulle kalla hårdvarukalibrering men jag blev osäker nu när det kom en lista över vilka skärmar som kan hårdvarukalibreras. Kan jag hårdvarukalibrera en S2433WFS med min Spyder eller måste jag i så fall även köpa en Eizo EasyPIX?

Kapar tråden för att fråga om Eizo och "Foris" 23" skärm, pris:ca 2000 - 3000 ekl moms. Det nämns att dessa skärmar är lämpliga till bla bildredigering.
Är denna skärm något Eizo representanten Anders "Eizo" kan rekommendera för bildredigering till oss helt vanliga amatörfotografer.
Jämfört med andra allroundskärmar, är "Foris" skärmen ett bättre alternativ än övriga diton på marknaden.

Mvh//Bert

Finns det någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan mjukvarukalibrering och hårdvarukalibrering?
Jag har i nuläget en Spyder 3 Pro kalibrator. Det är vad jag själv skulle kalla hårdvarukalibrering men jag blev osäker nu när det kom en lista över vilka skärmar som kan hårdvarukalibreras. Kan jag hårdvarukalibrera en S2433WFS med min Spyder eller måste jag i så fall även köpa en Eizo EasyPIX?

Jag vet att dessa namn mjukvarukalibrering och hårdvarukalibrering har använt på olika sätt genom åren.
Det vi (Eizo) menar med hårdvarukalibrering är att alla anpasssningar (färgrymd, temp, gamma osv) sker i monitorns hårdvara. M.a.o grafikkortet rörs aldrig. Du har alltid max. 0-255 i alla 3 kanalerna RGB.

Tyvärr finns det inget sätt att få en Spyder 3 Pro att hårdvarukalibrera en FlexScan monitor.
Det går bara via EasyPix.

Det vi (Eizo) menar med hårdvarukalibrering är att alla anpasssningar (färgrymd, temp, gamma osv) sker i monitorns hårdvara. M.a.o grafikkortet rörs aldrig. Du har alltid max. 0-255 i alla 3 kanalerna RGB.

Det är faktiskt en väldigt viktig punkt för 8-bitars-skärmarna, då 255 kan decimeras ner mot 64 efter en profilering. Vid det fallet så blir försämringen klart synbar.
Dom flesta nyare IPS-skärmar är 10-bitars-skärmar, då kan man faktiskt offra lite av 0-1023 (255 är faktiskt fortfarande rätt bra). Tyvärr gäller detta än så länge endast Windowsanvändarna då OS/X inte verkar stödja 10-bitars-skärmar fullt ut för tillfället.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar