Annons

Bildrubrik

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Snälla, snälla - begränsa antal tecken på bildrubrikerna. Nu är det någon som skrivit en "hel uppsats" och när den hamnar i Senaste kommentars-listan så hamnar endel av kommentarerna utanför ramen och kan ej läsas.

Vad vissa inte förstått är att man inte behöver skriva, ort+datum+personer på bilden, osv... i rubriken - rubriken behöver inte vara längre än ca 20 tecken.

...nu är det så igen.....
Jag vill läsa senaste kommentarer och vissa ord hamnar utanför kanten och det blir oläsligt....

Det är nog lättare för fotosidan.se att fimpa rubriken vid utskrift än att utbilda användarna.

Typ

$texten = "Lång sträng med fler än 20 tecken som skall fimpas";
if (strlen($texten)>19):
echo substr($texten,0,20)."...";
else:
echo $texten;
endif;

Nu är ju fonten proportionerlig så det är inte så lätt som att kapa efter ett visst antal tecken, men bättre än inget kanske - man får väl hitta något bra medelvärde som passar i de flesta situationer.

Men man kan göra trunkering med CSS-attribut också på exakt pixelbredd, skall testa det - detkan dock se lite väl avhugget ut med halv bokstav på slutet...

Är det inte ett vanligt formulär man skriver rubriken i när man laddar upp bilden? Där är det väl bara att sätta maxchar=25 eller nåt...?

Förvisso, men jag tycker 25 är lite väl snålt. Jag vill inte begränsa informationsmängden av bara layoutskäl. Men kanske 40 tecken eller så är lagom.

Sätter du 40 så blir det ingen skillnad mot nu. Den bild som nu orsakar problem har 35 tecken.
En rubrik ska ju bara vara ett namn på bilden.
Städer, personnamn, innehåll, mm har man ju plats att skriva om i beskrivningen...

(men det kanske bara är jag som har problem med för liten skärm och för låg upplösning...?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar