The_SuedeII
Aktiv medlem
Så länge exponeringen och vitbalansen är "korrekta" dvs högdagrarna ligger så nära högerkanten i RGB-histogrammen kan jag inte se att en sänkning av exponeringen i kombination med ökad kontrast i rawkonverteraren skulle generera ökat brus.
Då måste jag säga att du verkligen har missförstått något.. Kan du inte se varför detta skulle ske så är det ganska mycket med bildbehandling som du "inte kan se" eller förstå.
Att utgå från en MINDRE del av histogrammet om du nu vill uttrycka det så, för att sedan "dra ut" det (kontrastförstärka) förstärker naturligtvis det i bilden existerande bruset lika mycket som resten av bildmaterialet. Brusintensiteten är konstant per exponeringsnivå i raw-filen, den finns där INNAN du börjar efterbehandla.
Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att någon kan säga att ett objektiv med betydligt mer bildförvrängningar är lika bra som ett objektiv med mindre bildförvrängningar. Minskad lokal kontrast är hur man än väljer att se på saken en förvrängning av bildmotivet, en defekt i objektivet. Sen kvittar det hur man efterbehandlar.
Jag såg lite snabbt ett av dina exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1261006&postcount=177
I detta exempel så ser man att den lokala kontrasten är mer än ett stopp lägre i D-varianten (i alla fall i just detta motivavståndet). Eftersom du tagit fotona i låga ISO's så finns det gott om utrymme för att efterbehandla och skärpa bilden... I ett (med hänseende till motivet) likadant foto taget i svagare ljus och högre ISO så hade D-objektivet fått ge upp cirka ett stopp (en halvering av ISO) tidigare än G-objektivet. När G-objektivet fortfarande hade gått att rädda någotsånär så hade man inte ens kunnat se barkstrukturen på trädet med D-objektivet.
Man kan i VISSA fall rädda ett foto taget med ett objektiv med lägre kontrast, men en bra kamera kan i stort sett ALLTID "rädda" ett foto med "för mycket" kontrast.
MEN du har helt rätt i att för en normalanvändare är skillnaden liten - men för någon som är petig, eller om man ändå ska köpa en ny 50'a till sin Nikon så har faktiskt G-varianten varit bättre på alla punkter och bilder du visat. Framför allt med tanke på att D-objektivet fått mer hjälp i efterbehandlingen...
Det är lite som att hävda att "min bil är lika snabb som din - om jag bara trimmar den lite, lägger till en turbo och nya högprestandadäck"
Vad detta betyder är att min bil faktiskt inte är lika snabb som din bil just nu, PUNKT.
Har lagt till ett exempel på brusförstärkning från ett stopps kontrastförstärkning. Bild nr 2 hade exakt ett stopp lägre lokal kontrast i orginal, EXAKT samma brus har lagts till, och sedan har jag korrigerat kontrasten i PS så gott jag kunnat för att den ska likna "orginalet". Vilken bild innehåller mest brus?