Annons

Bildredigeringsskärm 1920x1080

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Hej!

Ska köpa en ny dator snart och tänkte även passa på att investera i en skärm som lämpar sig för bildredigering. I princip så är mina enda krav att den skall vara i upplösningen 1920x1080 så att jag kan duplicera bilden till TV:n utan att få svarta kanter eller att man inte ser hela bilden, andra kravet är att den ska vara på minst 20".

Har ingen aning om vad jag ska kolla på när man tittar på skärmar för bildredigering så hjälp skulle vara väldigt uppskattat.

Min budget ligger på 5000kr men kan sträcka mig så långt som 6000kr om det finns något som verkligen motiverar för det:)

Förresten kan man även kaliberara TV:n med en skärmkalibrator?

MVH Patrik
 
Senast ändrad:
Finns redan en hel i ämnet under "datorn" kolla där. Jag har precis köpt en 24tummare Eizo S2432W som har fått mycket bra kritik se wwww.eizo.se, kan rekommenderas.

/anders
 
Beroende av grafikkort och dess mjukvara så kan man faktiskt duplicera skärmen till olika format. Jag kör själv duplicerat från en bärbar laptop med 1440x900 samt till TVn i HD. Med andra ord behöver din skärm inte ha förhållandet 16:9 utan den vanliga 16:10 kan gå bra.

Hej!

Ska köpa en ny dator snart och tänkte även passa på att investera i en skärm som lämpar sig för bildredigering. I princip så är mina enda krav att den skall vara i upplösningen 1920x1080 så att jag kan duplicera bilden till TV:n utan att få svarta kanter eller att man inte ser hela bilden, andra kravet är att den ska vara på minst 20".

Har ingen aning om vad jag ska kolla på när man tittar på skärmar för bildredigering så hjälp skulle vara väldigt uppskattat.

Min budget ligger på 5000kr men kan sträcka mig så långt som 6000kr om det finns något som verkligen motiverar för det:)

Förresten kan man även kaliberara TV:n med en skärmkalibrator?

MVH Patrik
 
Men om man ska kolla på film från datorn på TV:n så blir ju bilden förvrängd, det är det jag helst vill undvika. Det finns ju vanliga skärmar som inte är tänkta för bildredigering med upplösningen 1920x1080. Finns det inga med den upplösningen som är tänkt för bildredigering?
 
Men om man ska kolla på film från datorn på TV:n så blir ju bilden förvrängd, det är det jag helst vill undvika. Det finns ju vanliga skärmar som inte är tänkta för bildredigering med upplösningen 1920x1080. Finns det inga med den upplösningen som är tänkt för bildredigering?

Det är just förvrängd som bilden inte blir. Skärmen på min laptop har längd-breddförhållandet 16:10 och TVn har förhållandet 16:9. Bilden mellan laptop och TV är "pixelmappad", dvs när EN pixel på datorns grafik-kort motsvarar EN pixel på TVn. Så när jag spelar upp en film eller spelar ett spel på min dator med visning på TVn så blir bilden korrekt.

Som det ser ut idag så är de flesta skärmarna för datorer i förhållandet 16:10 och de flesta TV-skärmarna 16:9. Men detta behöver inte spela någon roll eftersom dator och grafikkort kan hantera detta. Observera dock att det beroende på utrustning kan bli olika resultat.

När jag köpte min TV så letade jag febrilt på nätet för att hitta en TV som kunde visa bilden från datorn pixelmappad. Jag tog med min dator till butiken och testade att det fungerade innan jag slog till.
 
Det är just förvrängd som bilden inte blir. Skärmen på min laptop har längd-breddförhållandet 16:10 och TVn har förhållandet 16:9. Bilden mellan laptop och TV är "pixelmappad", dvs när EN pixel på datorns grafik-kort motsvarar EN pixel på TVn. Så när jag spelar upp en film eller spelar ett spel på min dator med visning på TVn så blir bilden korrekt.

Då klipper den en del av bilden istället alltså vad jag kan förstå eftersom den bara visar "9" av "10" på höjden? Det blir förstås inte många pixlar så det tänker man väl inte på.
 
Utökat

Varför hålla på å strula sådär och begränsa sig istället för att bara köra utökat och kunna ha vilka upplösningar som helst? Eller hade du tänkt se filmen på tvn och skärmen samtidigt?

Har du råd, köp en EIZO. :)
 
Varför hålla på å strula sådär och begränsa sig istället för att bara köra utökat och kunna ha vilka upplösningar som helst? Eller hade du tänkt se filmen på tvn och skärmen samtidigt?

Har du råd, köp en EIZO. :)

Det handlar enbart om bekvämlighet:) Jag vet att det finns "vanliga" skärmar med Full hd upplösningen, har ingen direkt koll på skärmar annars men jag tänkte att det borde ju finnas bildredigeringsskärmar med denna upplösningen också men jag kanske misstog mig.

Hur som haver, är det ingen som har något bra förslag på en skärm i prisklassen 5-6000kr? Skulle verkligen uppskattas då jag inte har någon aning om vad jag ska titta efter.

MVH Patrik
 
Har du en begränsad budget och vill göra ett bra kap så kolla på Microshop. De har Fujitsu ScenicView P26W-5 ECO för 3999. Köpte en för ett par veckor sedan och hittills funkar den kanon, blir bra kalibrerad och är jättestor. Ingen proffsskärm, men i mitt tycke mycket bra, för det priset. Kolla på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341475 så finns den mer info.
 
Oj då, ser att dom har höjt internetpriset till 4599 nu. Men jag var på Microshop i Umeå igår, och där finns de för 3999. Kanske på andra butiker också?
 
Hej!

Ska köpa en ny dator snart och tänkte även passa på att investera i en skärm som lämpar sig för bildredigering. I princip så är mina enda krav att den skall vara i upplösningen 1920x1080 så att jag kan duplicera bilden till TV:n utan att få svarta kanter eller att man inte ser hela bilden, andra kravet är att den ska vara på minst 20".

Har ingen aning om vad jag ska kolla på när man tittar på skärmar för bildredigering så hjälp skulle vara väldigt uppskattat.

Min budget ligger på 5000kr men kan sträcka mig så långt som 6000kr om det finns något som verkligen motiverar för det:)

Förresten kan man även kaliberara TV:n med en skärmkalibrator?

MVH Patrik

Hej!

Bara en mycket kort och allmän kommentar:

Många av de skärmar som tagits fram med 1920x1080 har optimerats för kombinationen generell dataskärm + TV/film. Det innebär tyvärr att de kanske inte alltid är helt optimalt grundinställda för just bildredigering. För TV/film prioriterar man både hög ljusstyrka och hög kontrast, på ett sätt som får negativa konsekvenser för korrekt färgvisning.

Vill du ha en riktigt bra redigeringsskärm som dessutom fungerar mycket bra för TV/film skulle jag snarare kika efter de lite mer påkostade skärmarna med gamla klassiska storleken 1920x1200. Att du får en tunn svart kant upptill och nedtill när du kör en sådan med 1920x1080 är ett trivialt fenomen att leva med med tanke på att du har lättare att hitta en skärm som visar färger på ett bra sätt.

Kika efter 1920x1200-skärmar med pva- eller ips-panel, undvik de allra billigaste med tn-panel.
 
Det verkar helt klart vara en intressant modell, överkomligt pris och allt. Ska kolla runt lite mer men den här skärmen känns helt klart mest intressant just nu.
 
Hej!

Bara en mycket kort och allmän kommentar:

Många av de skärmar som tagits fram med 1920x1080 har optimerats för kombinationen generell dataskärm + TV/film. Det innebär tyvärr att de kanske inte alltid är helt optimalt grundinställda för just bildredigering. För TV/film prioriterar man både hög ljusstyrka och hög kontrast, på ett sätt som får negativa konsekvenser för korrekt färgvisning.

Vill du ha en riktigt bra redigeringsskärm som dessutom fungerar mycket bra för TV/film skulle jag snarare kika efter de lite mer påkostade skärmarna med gamla klassiska storleken 1920x1200. Att du får en tunn svart kant upptill och nedtill när du kör en sådan med 1920x1080 är ett trivialt fenomen att leva med med tanke på att du har lättare att hitta en skärm som visar färger på ett bra sätt.

Kika efter 1920x1200-skärmar med pva- eller ips-panel, undvik de allra billigaste med tn-panel.

Jo jag har insett det nu, du som verkar ha lite koll på skärmar kanske kan kommentera de förslag jag och andra har kommit med här i tråden skulle vara kul att få lite input och olika tankar om de olika skärmarna.

Tack på förhand
 
Jo jag har insett det nu, du som verkar ha lite koll på skärmar kanske kan kommentera de förslag jag och andra har kommit med här i tråden skulle vara kul att få lite input och olika tankar om de olika skärmarna.

Tack på förhand

Jag skulle gärna, men kommer att ha svårt att hinna före måndag, tyvärr. Måste i så fall kolla upp förslagen lite och har tyvärr lite stressigt de närmsta dagarna :)

Men den extremt korta versionen är att försöka kolla efter paneltyp: för bildredigering vill man i möjligaste mån köra med skärmar byggda kring va- eller ips-paneler.

Oftast står det inte utsatt på skyltar i affärer eller hos webbhandlare - men det står på flera av de större tillverkarnas egna produktsidor om deras skärmar. Dessutom kan man ofta (men tyvärr inte alltid) få en ledtråd av betraktningsvinklarna, uppges de som 178/178 eller 176/176 så är det nästan alltid en va- eller ips-skärm. Uppges de assymmetriskt, som 160/170 är det alltid en tn-skärm. Notera att en del tn-skärmar har 170/170. Den enklaste och mest uppenbara ledtråden är i slutändan nästan alltid priset: de allra billigaste skärmarna har tn-paneler.

Sist men inte minst kan man söka på modellnamn via den här utmärkta tjänsten:

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Så varför va- eller ips?

1) de har bättre färgvisning. Punkt slut.
2) i och med att själva panelen är dyrare är skärmarna ofta lite mer påkostade även i övrigt, till exempel har de ofta bättre bakgrundsbelysning vilket ger en jämnare skärm

Så köper du en 24-, 26-, 27-tumsskärm med 1920x1200 som har en va- eller ips-panel så kan du lugnt utgå från att skärmen är bra eller riktigt bra för bildredigering. Oavsett märke och modell.
 
Jag skulle gärna, men kommer att ha svårt att hinna före måndag, tyvärr. Måste i så fall kolla upp förslagen lite och har tyvärr lite stressigt de närmsta dagarna :)

Men den extremt korta versionen är att försöka kolla efter paneltyp: för bildredigering vill man i möjligaste mån köra med skärmar byggda kring va- eller ips-paneler.

Oftast står det inte utsatt på skyltar i affärer eller hos webbhandlare - men det står på flera av de större tillverkarnas egna produktsidor om deras skärmar. Dessutom kan man ofta (men tyvärr inte alltid) få en ledtråd av betraktningsvinklarna, uppges de som 178/178 eller 176/176 så är det nästan alltid en va- eller ips-skärm. Uppges de assymmetriskt, som 160/170 är det alltid en tn-skärm. Notera att en del tn-skärmar har 170/170. Den enklaste och mest uppenbara ledtråden är i slutändan nästan alltid priset: de allra billigaste skärmarna har tn-paneler.

Sist men inte minst kan man söka på modellnamn via den här utmärkta tjänsten:

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Så varför va- eller ips?

1) de har bättre färgvisning. Punkt slut.
2) i och med att själva panelen är dyrare är skärmarna ofta lite mer påkostade även i övrigt, till exempel har de ofta bättre bakgrundsbelysning vilket ger en jämnare skärm

Så köper du en 24-, 26-, 27-tumsskärm med 1920x1200 som har en va- eller ips-panel så kan du lugnt utgå från att skärmen är bra eller riktigt bra för bildredigering. Oavsett märke och modell.

Tack för alla tips blev mycket lättare att veta vad man ska titta efter nu:) Det kom upp några kandidater som jag tycker verkar schyssta:

HP LP2475w
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=324363
Eizo FlexScan S2231WSE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=266264
Fujitsu ScenicView P26W-5 Eco
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341475
Eizo FlexScan S2232WSE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393020

HP:n är väl den som ser bäst ut i mina ögon, men då har jag ju bara läst om dem och inte sett någon av dem på riktigt.

Någon som vet om någon av dom här skärmarna är bättre på något sett eller om det är hugget som stucket? Storlek på skärmen spelar inte så stor roll:)
 
Jag fick ett tips från Sara om begagnade HP LP2465. Hittade en här:
http://www.zave.se/ny3/index.html
för 2400 i nyskick och med 3 mån. garanti. Där finns även auktioner med liknande skärmar.
Här finns en annan site med begagnade grejer från bl a myndigheter:
http://www.it-auktion.se/
Där hittade jag just nu en Dell 2405FPW med startbud 1800 kr men den skärmen är långsammare än HP:n.
Kolla här:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
Jag använder HP LP2465 till min laptop i det fall jag inte nöjer mej med den undermåliga kvalitet som den inbyggda skärmen ger fast man har knappast med sig den skärmen för den väger 15 kg.
/Harald
 
Jag fick ett tips från Sara om begagnade HP LP2465. Hittade en här:
http://www.zave.se/ny3/index.html
för 2400 i nyskick och med 3 mån. garanti. Där finns även auktioner med liknande skärmar.
Här finns en annan site med begagnade grejer från bl a myndigheter:
http://www.it-auktion.se/
Där hittade jag just nu en Dell 2405FPW med startbud 1800 kr men den skärmen är långsammare än HP:n.
Kolla här:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
Jag använder HP LP2465 till min laptop i det fall jag inte nöjer mej med den undermåliga kvalitet som den inbyggda skärmen ger fast man har knappast med sig den skärmen för den väger 15 kg.
/Harald

Tack för de bra tipsen:)

Tyvärr är båda de skärmarna lite för långsamma då jag tänkt att spela också:) den nyare hp-skärmen LP2465 känns som ett bättre val för mig då med sina 8ms i responstid:)
 
???
HP LP2465 har ju 6 ms...eller är det någon annan tid som anges i den danska siten? HP lp2475 har väl också 6 ms?
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.