Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildredigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Hejsan! Nu samlar jag mina frågor här i en tråd.

Jag undrar om det finns något liknande program som Camera Raw som fungerar med jpeg filer? Jag vill kunna lätta upp skuggor/mörka partier i bilden.

Sedan undrar jag hur ni sträcker ut era sammansatta panorama bilder? Såhär ser min ut efter en sammansättning genom Photomerge i PhotoShop.

Jag vill också veta hur man enkelt kan göra snygga ramar eller egentligen bara ramar/linjer runt sin bild? Går det i PhotoShop, hur gör man?
 

Bilagor

  • Sandö_panorama(fotosidan).jpg
    Sandö_panorama(fotosidan).jpg
    35.9 KB · Visningar: 547
Jag undrar om det finns något liknande program som Camera Raw som fungerar med jpeg filer? Jag vill kunna lätta upp skuggor/mörka partier i bilden.


Du kan använda i princip vilket bildbehandlingsprogram som helst för att göra det, men det finns inget där du kan göra det lika bra som du kan med RAW-filer. Om du accepterar begränsningen som det innebär att jobba i jpeg, så är det bara att ta det program som du råkar ha, eller väljer att köpa/tanka. Det finns flera gratisprogram på nätet som funkar.
 
Hejsan! Nu samlar jag mina frågor här i en tråd.

Jag undrar om det finns något liknande program som Camera Raw som fungerar med jpeg filer? Jag vill kunna lätta upp skuggor/mörka partier i bilden.
QUOTE]
Det går utmärkt att öppna jpeg-bilder i ACR.
I PS väljer du File>Open As, markerar bilden och väljer sedan i dropdownmenyn Open As under, att bilden skall öppnas som Camera Raw.
Du kan också ställa in Bridge så att ett dubbelklick på en jpeg-bild automagiskt öppnar den i ACR.
Så har jag mitt Bridge inställt.
 
enkel ram

Hej, jag svara på din fråga om enkel ram. Använd "edit / stroke" du väljer där storlek, färg och hur ramen skall placeras (inside ger vinkelrät ram, outside ger lite rundade hörn). Vet ej vad valen heter på svenska.
Glad Påsk!
 
Hejsan! Nu samlar jag mina frågor här i en tråd.

Jag vill också veta hur man enkelt kan göra snygga ramar eller egentligen bara ramar/linjer runt sin bild? Går det i PhotoShop, hur gör man?
Jag har gjort ett enkelt Action som fixar en vit och svart tunn ram runt bilden. Så här ser actionet ut:

Vit och svart ram

Canvas Size
With Relative
Width: 10 pixels
Height: 10 pixes
Horizontal: center
Vertical: Center
Extension Color: White

Canvas Size
With Relative
Width: 25 pixels
Height: 25 pixes
Horizontal: center
Vertical: Center
Extension Color: Black


Bredden så linjerna kan du själv enkelt ändra så att det passar dig. Eller helt enkelt göra olika actions med olika grova linjer.
 
Sedan undrar jag hur ni sträcker ut era sammansatta panorama bilder? Såhär ser min ut efter en sammansättning genom Photomerge i PhotoShop.

På din profilsida har du skrivit att du har en Canon 450D i din kameraväska. Då har du nog också Canons panoramaprogram Photostitch. Det fanns i alla fall med på den CD som följde med när jag köpte en Canon för några år sen. Du kan låta Photostitch justera bilden så att den blir rektangulär.

/Per S
 
Tack så väldigt mycket för alla svar!

Jag körde "Open As" på jpeg-filen så kunde jag ljusa upp förgrunden med "Fill Light" i Camera Raw.

Och jag har ett program som heter PhotoStitch och jag ska prova det alldeles strax!

Ska prova alla tips om ramar senare också!

Tack igen =)
 
Jag provade PhotoStitch och det fungerade bra, men jag vet egentligen inte om det blev så mycket bättre. Den är nog främst bättre för arkitektur för att man ska få rätt perspektiv i bilden.
Nu fick jag ändå beskära bilden en del och då blev det ungefär samma sak som med första bilden jag laddade upp.

Hursomhelst kan det ju vara bra att veta att den finns =)
 
Tackar så mycket för tipsen om de enkla ramarna, det var ganska enkelt att fixa.

Men det ska väl finnas fler ramar, ex så att det ser ut som att bilden är lyft från skärmen så att det faller en liten skugga. Finns den i Photoshop CS4? eller Elements?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.