ANNONS
Annons

Bildrättighet - Anställdes eller företagets ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joche74

Avslutat medlemskap
Jag är anställd på ett lite större företag och då dom skulle ha ett större event så frågade en av dom, då jag är amatörfotograf, om jag var intresserad av att göra detta som vimmelfotograf under denna kvällen, och tänkte att det kan ju bli kul och att det även ger mig lite erfarenheter, och efter så fixade jag till dessa bilder så de kunde lägga upp dom på sin hemsida och facebook.

Bilderna som de lägger upp på hemsidan är betydligt mindre än vad storleken är på korten de fick av mig, och tänkte att de bara minskat ner dom för att få plats på hemsidan så det tyckte jag var ok då de minskat hela bilden, och när dom sen lägger upp bilderna på facebook så lägger dom inte upp hela bilden som den är, utan de har beskärt ett flertal bilder så att namn informationen jag lagt till på fotots nedre hörn är bortklippt eller visas en del av det och det fick mig att reagera, så jag kollade med dessa som har hand om detta om varför bilderna minskades ner och fick då veta att dom inte går att lägga upp på hemsidan annars, och att även ljuset och skärpan ändrats på några foton och jag påpekade detta att det får inte göras då jag redan fixat till bilderna, och även till den som har hand om facebook så sa jag att jag inte godkänner de upplagda bilderna, och sa också att de får tas bort då inte bilderna är hela.

När jag sedan pratade med den chef som ansvarar för detta område så frågade han mig varför det inte var ok att göra så och varför jag tyckte det var felaktigt då jag är anställd och att det då är deras bilder.

Jag är då anställd men det står inget om att jag har foto som arbetsuppgift i mitt anställnings kontrakt och jag gjorde det också privat på min fritid och har heller inte begärt någon kostnad eller skrivit något avtal om detta att de inte heller har erbjudit mig någon kostnad/lön, för mitt fotograferande. Så frågan är har jag gjort rätt som sa att bilderna tillhör mig och att dom bilder de har fått inte får ändras då jag redan har redigerat dessa, och om dom vill göra ändringar så måste de fråga mig och få ett godkännade av mig eller har jag fel om detta??

Avtal - Avtal - Avtal - ...
Med det sagt så blir det några följdfrågor:
1) Är du beredd att bli osams med din arbetsgivare?
Om inte så lägg ner om ni inte kommer överens över en vänskaplig fika.

2) Har ni kollektivavtal på företaget? I så fall skulle jag kolla med facket vilka avtal som gäller.
Avtal på arbetsmarknaden i Sverige är lite kluriga. I den här ordningen gäller de.
a) Lagar - men de är ofta dispositiva dvs ett avtal kan finnas som ändrar villkoren
b) Centrala avtal mellan arbetsgivar och arbtestagarorganisation - gäller om inte lokalt avtal finns
c) Lokala avtal mellan arbetsgivare och lokal klubb/avdelning
d) Anställningsavtal mellan arbetsgivare och arbetstagare
Inte med i facket? Spelar inte så stor roll avtalen gäller dig också om inte arbetsgivaren skrivit separata avtal med dig (vilket aldrig brukar hända)...

3) Inget kollektivavtal (eller hängavtal) - då är det lagen som gäller.

Om du nu är så jävla mån om att bilderna skall vara helt så som du vill ha dem så skulle du meddelat detta till din arbetsgivare INNAN du tog på dig uppgiften.

Jag ser det som självklart att din arbetsgivare haft anledning att tro att ni underförstått kommit överens om att de får göra vad de vill med bilderna du tagit åt dem från eventet.

Rättigheterna till bilderna är dina. Den juridiska delen är solklar.
Däremot, som Tony påpekar, hur osams vill du bli med arbetsgivaren?
Alltid skriva avtal om du förväntar dig någon ersättning/rättighet till bilderna.

Rättigheterna till bilderna är dina. Den juridiska delen är solklar.
Däremot, som Tony påpekar, hur osams vill du bli med arbetsgivaren?
Alltid skriva avtal om du förväntar dig någon ersättning/rättighet till bilderna.

Upphovsman ja.
Men den ekonomiska rätten kan vara begränsad av avtal genom anställning.

Om jag vore i din situation Joakim så skulle jag säga;

Kul!! Att ni gillade mina bilder så jäkla mycket! Kul att ni vill visa upp dom i olika medier! Jag blir skitglad som fotograf och jag ställer jättegärna upp igen och plåtar.

Men, eftersom jag lärt mig lite mer om hur saker och ting fungerar nu så kanske vi ska ta ett litet snack innan så vi är överens med varandra om en del detaljer.

Om du nu är så jävla mån om att bilderna skall vara helt så som du vill ha dem så skulle du meddelat detta till din fotograf INNAN du tog på dig uppgiften.

Jag ser det som självklart att din fotograf haft anledning att tro att ni underförstått kommit överens om att de inte får göra vad de vill med bilderna du tagit åt dem från eventet.

Jag provade att byta ut arbetsgivaren mot fotografen och ser att bra kommunikation och eventuella förväntningar ansvaras av båda parterna.

Michael - Som tror att det blev fel från båda -

Jag provade att byta ut arbetsgivaren mot fotografen och ser att bra kommunikation och eventuella förväntningar ansvaras av båda parterna.

Michael - Som tror att det blev fel från båda -

touche eller vad man nu säger när man erkänner att motståndaren har en bra poäng men jag skulle ändå vilja påstå att fotografen har ett större ansvar då vad som gäller för fotografier och fotografers rättigheter skiljer sig så mycket, från annat arbete som en anställd utför och/eller levererar.

Jag är anställd på ett lite större företag och då dom skulle ha ett större event så frågade en av dom, då jag är amatörfotograf, om jag var intresserad av att göra detta som vimmelfotograf under denna kvällen, och tänkte att det kan ju bli kul och att det även ger mig lite erfarenheter, och efter så fixade jag till dessa bilder så de kunde lägga upp dom på sin hemsida och facebook.

Ser bra ut, men jag tror att du tappade ditt ursprungliga mål med fotograferingen.

Om jag ska generalisera med ett sådant uppdrag.

Företaget frågar en av de anställda kan ta bilder för ett event.
Det är bilder som annars inte blir tagna eller att någon annan fotograf tas in för att arbeta just med det.

Företaget/uppdragsgivaren kan man anta hoppas på bra bilder, som är positiva för de anställda som finns med på bilderna och att det visar en positiv bild av företaget som sådant, alla bör uppskattar dem.

Win/Win/Win/Win (Fotografen/Företaget/Anställda/och inte minst andra yrkesfotografer ;-)

Ur företagets syn förväntar de sig kanske inte att det blir några extra oförutsett jobb/besvär, med någon man inte har kunskap/erfarenhet om:
Att förminska/ändra bilder för att passa där det ska publiceras.
Att själva behöva sortera och bedöma vilka som bilder som är verkliga bra/lämpliga att använda.
En stor eller lite logga i bilden från fotografen, uppdraget var att uppvisa företagets event.
Bilder som inte uppskattas av de avfotograferade eller företaget, här ska bara den snygga/fina/pigga sida av oss, mindre smickrande bilder skickas inte till någon, utan raderas.

Din vinst som fotograf för kvällen?
Du som fotograf får träna/testa dig själv för bilder som ändå inte skulle bli gjorda, allt från planering genomförande och leverera.
Lyssna av vilka sorts bilder som ska tas fram och vilka format för just det specifika tillfället.
Du får synas som fotograf, på plats av de som är de som tittar på bilderna.

Om man vill ha sitt namn någonstans, kan det vara lämpligt under bilden, Första/sista rutan i ett bildspel kanske? Men inte i/på bilderna kan jag tycka, om bilderna är riktigt bra, representativa, så kan man lägga företagets logga snyggt i ett hörn, om de vill det, det är det största tecknet att de tycket vimmel-bilderna är bra.

När du själv och företaget ser att du kan leverera brukar det inte vara några problem nästa gång att du får ersättning för din kompetens eller nedlagd tid, samt att de tidigare fotograferad personer kommer bli ännu bättre framför kameran när de vet vad du kan, ryktesvägen eller egen erfarenhet.

Framför allt har provat på, så du vet om det var något som du vill göra fler gånget eller inte.

Michael - Som provat det med -

touche eller vad man nu säger när man erkänner att motståndaren har en bra poäng men jag skulle ändå vilja påstå att fotografen har ett större ansvar då vad som gäller för fotografier och fotografers rättigheter skiljer sig så mycket, från annat arbete som en anställd utför och/eller levererar.

Ja, det kan jag hålla med om, fotografen kan vanligtvis veta mer om upphovsrätt än företaget som är bra på andra saker.

Michael - Kommunikation och tydlighet är oftast bra -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar