ANNONS
Annons

Bildrättighet - Anställdes eller företagets ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joche74

Avslutat medlemskap
Jag är anställd på ett lite större företag och då dom skulle ha ett större event så frågade en av dom, då jag är amatörfotograf, om jag var intresserad av att göra detta som vimmelfotograf under denna kvällen, och tänkte att det kan ju bli kul och att det även ger mig lite erfarenheter, och efter så fixade jag till dessa bilder så de kunde lägga upp dom på sin hemsida och facebook.

Bilderna som de lägger upp på hemsidan är betydligt mindre än vad storleken är på korten de fick av mig, och tänkte att de bara minskat ner dom för att få plats på hemsidan så det tyckte jag var ok då de minskat hela bilden, och när dom sen lägger upp bilderna på facebook så lägger dom inte upp hela bilden som den är, utan de har beskärt ett flertal bilder så att namn informationen jag lagt till på fotots nedre hörn är bortklippt eller visas en del av det och det fick mig att reagera, så jag kollade med dessa som har hand om detta om varför bilderna minskades ner och fick då veta att dom inte går att lägga upp på hemsidan annars, och att även ljuset och skärpan ändrats på några foton och jag påpekade detta att det får inte göras då jag redan fixat till bilderna, och även till den som har hand om facebook så sa jag att jag inte godkänner de upplagda bilderna, och sa också att de får tas bort då inte bilderna är hela.

När jag sedan pratade med den chef som ansvarar för detta område så frågade han mig varför det inte var ok att göra så och varför jag tyckte det var felaktigt då jag är anställd och att det då är deras bilder.