Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildpublicerad på nätet,kan kräva att ha med mitt namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hej,

En modell ja fota skicka in ett bidrag till kicks modelltävling och vann denna tävlingen med min bild.

Och vore då kul att med mitt namn pubilcerad till bilden eftersom ja tagit den.

Skall maila och be dom sätta ut det, men kan man kräva det?

/Niklas

Ja, det känns det ju som. Det som krånglar till det hela är att Kicks mycket troligt haft ett avtal som modellen har godkänt där det står att den som laddar upp bilden har tillstånd/rättighter till detta... Känns som att det så gott som alltid finns sånt i denna typen av tävlingar.

Alltså, det är ju din bild.. Hur som helst är det du som bestämmer över den.

Huruvida det finns ett avtal mellan Kicks och modellen påverkar inte relationen mellan Kicks och upphovsmannen ett endaste dugg. Iaf. inte om

Och ja, du kan kräva att de tar bort bilden eller att de anger ditt namn, såväl som begära ersättning för hittilsvarande och eventuell framtida publicering.

Senast ändrad:
Tips: använd en bättre svenska än i ditt första inlägg när du kommunicerar med tidningen - dom lyssnar bättre då. Lycka till - klart du ska ha cred för bilden!

/R

Paragrafryttaren skrev:
Huruvida det finns ett avtal mellan Kicks och modellen påverkar inte relationen mellan Kicks och upphovsmannen ett endaste dugg. Iaf. inte om

Och ja, du kan kräva att de tar bort bilden eller att de anger ditt namn, såväl som begära ersättning för hittilsvarande och eventuell framtida publicering.

Vad jag menar med avtal är ett avtal mellan Kicks och fotografen, som Modellen godkänt. Känns som att de använder ett sådant avtal för att slippa krångel som detta. Därmed inte sagt att inget går att göra. Men det verkar vara svårt att få ersättning av Kicks ifall de inte gjort något fel.

Notera att jag inte vet ifall det verkligen finns ett avtal. Jag antar bara att så är fallet.

Det spelar ändå ingen roll. Även om modellen har skrivit under ett avtal som "fotograf" så binder det inte upphovsmannen, dvs. publiceringen utgör ett upphovsrättsintrång. Sen är det antagligen varken uppsåtligt eller grovt oaktsamt och därför inte straffbart, men man kan fortfarande göra civilrättsliga påföljder gällande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar