ANNONS
Annons

Bildprogram för att sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

cyan

Aktiv medlem
Någon som har ett bra tips på program för att sortera bilder.
Finns det något bra sätt att spara bilder rationellt? Ex. vis när man laddar ner sina bilöder från digitalkameran i photoshop får man gå rätt lång väg för att få sparat bilden på rätt ställe. Samma förfarande för varje bild är tidsödande. En kompis föreslog att man skulle spela in makro i photoshop för ex. stolek upplösning skärpning och plats dit bilden skall sparas. Låter lite avancerat men det är ju ett engångsjobb. Kom med tips !!!!!!!!!!

Jag personligen föredrar Fotostation.
Fördelar
Det finns en svensk version.
Du kan hämta in bilder direkt från kameran och göra automatjusteringar redan där om du vill.
Den stöder IPTC information, dvs du kan lägga in beskrivning mm direkt i bildfilen.
Du kan skapa websidor direkt i programmet (med IPTC info).
Du kan skriva ut ITPC information till ex exel.
Nackdelar
En bugg som gör att programmet krachar vid c:a var 25 bild vid hämtning från kameran om man samtidigt vill lägga in IPTC info eller göra automatkorrigeringar. Programakarna säger att det beror på min kamera. Det kan kanske stämma för kompisen har inte deta problemet. Trick, ta upp bilden och spara om den i PS så går det bra sedan.

John

Tack för svaren. Jag såg Adobe Photoalbum har fått fin kritik. Enda nackdelen är väl att det verkar vara på engelska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar