Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildpool för svartvita mörkrumskopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var inte meningen att racka ner på digital fotografi. Bara beskriva svårigheten med att få ut en digital fil på papper, med ett resultat man kan bli nöjd med. Det är åtminstone min erfarenhet att det inte är det lättaste i världen att få en svartvit bild från digital fil att bli bra på papper. Precis som det inte är det lättaste i världen att få ut en bra bild av ett analogt negativ på papper. Det kräver övning och erfarenhet men av annat slag. I den digitala världen behöver man inte alltid ha pappersbilden som slutmål. Det har däremot den analoge fotografen som arbetar i mörkrummet och det är en skillnad som jag ville beskriva ovan. Ursäkta om det uppfattades som nerrackning! Ville bara beskriva skillnaderna i arbetssätt och mål. Annars vore ju poolen meningslös?

Ingen fara Nils,
Jag tänkte bara lite på hur det blir fånigt på APUG emellanåt även om det oftast är med glimten i ögat de driver med de som fotar digitalt.

Galaxens President skrev:
Ingen fara Nils,
Jag tänkte bara lite på hur det blir fånigt på APUG emellanåt även om det oftast är med glimten i ögat de driver med de som fotar digitalt.
Jag gillar signaturen som en kille på APUG har:

"My friends have abandoned photography and gone digital"

Det säger rätt mycket om deras inställning till ettor och nollor i fotografins värld. Om Ansel Adams kunde göra det så här så kan vi! =)

Nu är det kanske inte alltid så lätt att få en svartvit scannad bild att likna originalet heller, så det kanske jämnar ut sig? Men oftast blir det skapligt ändå. Har dock en bild som jag inte får till på skärmen, ens skapligt. Men det kan ju mera ha med scannerns kvalitét att göra?

Det kan vara en bra sak att tråden håller sig lugn. Det blir ju lättare för red att sätta sig in i tankarna om de är lite koncentrerade, snarare om de består av 511 inlägg i lite olika riktningar där det inte går att krama ur någon enhetlig tanke.

Det viktiga finns ju klart och förnämligt presenterat, en bra poolbeskrivning och förslag på värdar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar