Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildpool för svartvita mörkrumskopior?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det tekniskt möjligt att dela på bördan?

Periodvis bor jag här på fotosidan ändå, men periodvis har jag väldigt lite tid för detta. Så länge vi har entydiga klara regler så så skulle jag kunna ställa upp om förtroendet finns.

Visst är det möjligt att dela på bördan, om det är någon speciell börda. Jag var poolvärd för alternativa mörkrumstekniker ett tag, vilket var långt ifrån ansträngande. Jag hade ett mer eller mindre standardiserat brev som jag skickade till alla tvecksamma fall. Där citerade jag poolreglerna och uttryckte min tveksamhet till att bilden passade i den aktuella poolen. Jag gav alla ett dygn på sig att svara (vilket jag givetvis påpekade i brevet), därefter raderades bilden. Några klagomål fick jag aldrig. Att jag slutade som poolvärd hade att göra med helt andra funderingar.

Vem kontaktar redaktionen och hör om de finner idén intressant?

/ F.

Visst är det möjligt att dela på bördan, om det är någon speciell börda. Visserligen kan bara en person stå som poolansvarig men flera kan ha redigerings- och raderingsmöjligheter såsom poolvärden.

Entydiga klara regler är viktigt (och inte särskilt svårt att formulera). Jag var poolvärd för alternativa mörkrumstekniker ett tag, vilket var långt ifrån ansträngande. Jag hade ett mer eller mindre standardiserat brev som jag skickade till alla tvecksamma fall. Där citerade jag poolreglerna och uttryckte min tveksamhet till att bilden passade i den aktuella poolen. Jag gav alla ett dygn på sig att svara (vilket jag givetvis påpekade i brevet), därefter raderades bilden. Några klagomål fick jag aldrig. Att jag slutade som poolvärd hade att göra med helt andra funderingar.

Vem kontaktar redaktionen och hör om de finner idén intressant?

/ F.

PS! Richard, du vet möjligen ingen bra "kopist" som (mot betalning) kan förstora ett 9x12 negativ till en 30x40?

Nu har jag skickat följande meddelande till David och Christer:
Hejsan David och Christer,
Vi är några som har ett önskemål om en intressepool rörande vått/traditionellt mörkrumsarbete (där även alternativa mörkrumstekniker skulle kunna ingå, det händer inte så mycket i den poolen). Se denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=30137 .

Jag har anmält mig som frivillig att vara poolvärd, eventuellt i sälskap med någon mer.

Vi tror att en pool för att främja mörkrumsarbete skulle vara lämplig i dessa digitala tider för att förhindra att dessa unika hantverk på sikt faller i glömska.

Mvh
Richard Abrahamsson

Vad skall Poolen heta?
"En Pool i det våta mörkrummet"?

Jag skissade på en pooltext:
Denna pools syfte är att främja intresset för bilder framställda i vått mörkrum och det tillhörande hantverket. Blir du inspirerad och nyfiken att själv prova på så tveka inte att söka mer information i forumen.

De bilder som läggs i den här poolen ska alltså vara framställda i vått mörkrum. Digitala justeringar, annat än omskalning, lätt uppskärpning och justeringar för att efter bästa förmåga efterlikna papperskopian, är ej tillåtna.

Förutom bilder helt framtagna på ickedigital, egenhändig väg tillåts även bilder som kopierats i vått mörkrum utifrån digitalt framställda negativ. På liknande sätt tillåts egenhändigt framställda papperskopior i färg från färgnegativ och dia som ej nödvändigtvis framkallats på egen hand.

Direkt skannade negativ eller dia bilder tillåts dock inte.

Många är intresserade av vilken teknik du använt och för att underlätta för poolvärdar att stävja missbruk så är det obligatorsikt att skriva ut, inom en parantes i pooltexten, vilket papper och eventuell toner/alternativprocess som du använt, T.ex.
(Silvergelatin/vanlig svartvit kopia, Fotokemika Fineprint Glossy, Selentonare),
(Plaroidtransfer),
(Lithkopia, Emaks K888),
(digitalt negativ,gummitryck), etc.

Naturligtvis uppmuntras det att skriva mer om den teknik man använt.

Och du, glöm inte heller själva bilden, vi ska väl inte bara snacka teknik!!!

Bilder som anses bryta mot reglerna kommer att tas ur poolen.Tveksamma fall och utebliven beskrivning föregås av en varning och sedan har man några dagar på sig att korrigera/försvara sig.

Är det för långt?
Kan vi komprimera?
Är det något jag missat?
Någon som tycker annorlunda?

Skott skrev:

PS! Richard, du vet möjligen ingen bra "kopist" som (mot betalning) kan förstora ett 9x12 negativ till en 30x40?

Inte är jag någon kopist, men jag har Ilford Multigrade IV Fb 1k i 30x40 och skulle kunna göra ett försök i mån av tid, vilket kan innebära att det dröjer månader.

Jag har tidigare föreslagit att alternativa tekniker bör inkluderar ordinärt mörkrumsarbete och föreslår att man utvidgar poolen till analogt arbete generellt.

Galaxens President skrev:

Ska skannade svartvita negativ tillåtas?
Mitt förslag: Ja, men i sådant fall är ett suffix i titeln eller text överst i pooltexten t.ex. (Skannat Negativ) obligatorsikt.

Personligen skulle jag vilja slippa se skannade neg i en sådan pool. I övrigt ser ditt förslag bra ut, Richard!

Jag instämmer med Anders. Skannade negativ slipper jag också gärna att se i poolen (även om jag stundtals arbetar på sådant sätt).

Poolbeskrivningen är bra, men kanske något lång. Jag kan också tycka att texten innehåller lite för mycket "regler". När jag handhade poolen alternativa mörkrumstekniker blev ingen arg för att ha fått sina bilder borttagna (risken för detta är nog större i konstpooler och dylikt). I mitt tycke är det bättre att ta bort raderna om bildradering o.s.v. och istället ta detta i ett standardiserat brev till de tveksamma fallen. Förstår du hur jag resonerar?

Poolen, om den förverkligas, skulle bli intressant. Kanske kan den också bli början till något större? Riktigt intressant skulle en egen "analog" intresseavdelning på fotosidan vara. Tänk en sida som den gamla "bild-sidan", fast enbart gällande analoga fotografier. Förutom bildexempel från poolen (eller varför inte poolerna om den alternativa skulle finnas kvar eller andra subpooler skapades) kunde länkar till senaste kommentarer från analogpoolerna finnas. Kanske skulle också en nyhetssektion kunna finnas med info om tekniska nyheter, utställningar o.s.v. På samma sätt kunde egna forum kopplas till intresseavdelningen där t.ex. mörkrumsarbete, fotopapper, storformat o.s.v. diskuterades. Vidare skulle "analoga länkar" vara bra att ha samlade. Artiklar och dylikt rörande analogt mörkrumsarbete kunde även publiceras här. Kanske t.o.m. egna tävlingar (vem vet om inte Foma, Photax, Ilford och dylikt kan tänkas vilja sponsra med priser i form av papper/vätskor o.s.v.). Avdelningen skulle därmed bli som en svensk APUG-sida.

En sådan intresseavdelning tror jag skulle vara bra på flera olika sätt. Intresset för de tradtionella analoga teknikerna kanske skulle öka? Sedan ser jag det som en fördel med mindre "intresseavdelningar" då fotosidan, som jag ser det, på många sätt är för stor i nuläget (åtminstone tycker jag att det kändes bättre förr, när sidan var mindre). Andra intresseavdelningar kunde också skapas (t.ex. en "naturavdelning", "studioavdelning" o.s.v.) och givetvis skulle alla FS-medlemmar kunna vara lika aktiva i alla avdelningar. På en huvudsida kunde, liksom nu, länkar till "alla nya kritikbilder" o.s.v. finnas kvar.

Nå, detta var bara lösa tankar, men kanske kan det vara något för framtiden?

Bästa,
F.

Nu börjar det här bli riktigt intressant! Men jag undrar om fotosidan är med på noterna? Tror ni att de vill ha en sådan uppdelning? Men varför inte? Fotosidan är så stor nu att det kanske börjar bli en nödvändighet med en viss uppdelning i olika intressesfärer för att den ska överleva? Och varför skulle inte fotosidan vilja ge sitt stöd för den analoga fotografins och mörkrumsbildens överlevnad?

Så länge det sker med de tekniska möjligheter som redan finns implementerade gissar jag att det inte är några som helst problem. Sedan om det anses värt att implementera nya funktioner enbart för en analog/traditionell fotografi-del är väl mer tveksamt kan jag tänka.

Är detta fortfarande för uppstyrt och långt, vad kan vi stryka?:
Syftet med denna pool är att främja intresset för bilder framställda i vanligt vått/analogt mörkrum och det tillhörande hantverket.

Digitala justeringar är ej tillåtna, förutom omskalning, lätt uppskärpning och justeringar för att efter bästa förmåga efterlikna papperskopian. Alla typer av icke-digital manipulering av bilderna är välkomna.

Bilder som kopierats i vått mörkrum utifrån digitalt framställda negativ är tillåtna.

Skannade negativ eller dia tillåts inte.

Många är intresserade av vilken teknik du använt och för att underlätta för poolvärdar så är det obligatorsikt att skriva ut, inom en parantes i pooltexten, vilket papper och eventuell toner/alternativprocess som du använt, T.ex.
*(Silvergelatin/vanlig svartvit kopia, Fotokemika Fineprint Glossy, Selentonare),
*(Polaroidtransfer),
*(Lithkopia, Emaks K888),
*(digitalt negativ,gummitryck), etc.

Naturligtvis uppmuntras det att skriva mer om den teknik man använt.

Men du, glöm inte själva bilden, vi ska inte bara snacka teknik!!!

Nej scannade negativ hör inte hemma i en sådan pool, där mörkrumsarbetet sätts i förgrunden. Då förlorar polen lite av sin mening tycker jag.

Det där låter ju helt suveränt. Jag tycker inte heller skannade negg har något att göra där (vilket diskvalificerar mig från poolen). Det känns ju som en bra grej att ersätta alternativa tekniker med eftersom det gör att även de fortfarande har en plats att vara på.

Nu är pooltexten bra, i mitt tycke. Nu återstår att se om de som driver sidan tycker idén är bra. Vad tycks om idén att utveckla poolen mot en "intresseavdelning"?

/ F.

Vore helt klart roligt med en intresseavdelning. Vi mörkrumsfantaster gör ju bilder med papper som slutmål. Tror däremot inte att digitala fotografer alltid gör bilder med en papperskopia som slutmål? Yrkesfotografernas filer går ju oftast direkt till tryck t.ex. Mörkrumsbilden däremot är det inscannade slutresultatet, inget steg före detta. Att metoder och material också skiljer sig väsentligt är något som kan motivera en särskild avdelning och, som jag ser det, inte minst det faktum att vi håller liv i det ursprungliga hantverket, fotografins grund.

Funderade mycket kring detta i samband med konstfotopoolen. Hur många av de bilderna skulle se lika bra ut på ett papper t.ex, så att de dög att hängas på en utställning? Jag lade själv in en bild jag fotograferat med en gammal fallplåtskamera och ett fotopapper som filmnegativ. Pappersnegativet scannades och jag grundredigerade bilden vad gäller kontrast och skärpa. Bilden såg ganska bra ut på skärmen tyckte jag men när jag skrev ut den fick jag inte alls till det. jag provade med olika papper men det blev lika kass ändå och jag skulle aldrig i livet vilja visa den bilden på en utställning. Fick dock fint omdöme av poolvärden för denna bild men på papper vet i hundan?

Senast ändrad:
Låt oss ha denna poolen för att främja intresset för analogfotografi och mörkrumsarbete, inte för att racka ner på digitaltekniken (det skulle kanske minska våra chanser att få den här poolen). :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar