ANNONS
Annons

Bildpool för svartvita mörkrumskopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har i en annan forumdiskussion föreslagit en bildpool för analoga svatvita mörkrumsbilder och där delvis fått mothugg för detta eftersom man tyckte att ursprunget inte spelade någon roll. Men när jag läst lite i bildpoolsforumen verkar det finnas lite stöd för detta ändå eftersom dessa "icke alternativt framställda" mörkrumsbilder inte inlemmas i "Alternativa Mörrumstekniker". Finns det fler som tycker det vore lämpligt med en pool för oss traditionella bildskapare? Uttrycket i den mörkrumskopierade bilden fås ju till stor del via operationerna i mörkrummet och det hantverkskunnande som krävs för detta. Och kommenterandet kommer kanske då att kretsa en del kring den delen av bildskapandet, förutom komposition mm? Även om det kanske är en omöjlighet att här på fotosidan, i digitaliserad form, se bildens ursprung så kan man ändå göra en ganska bra bedömning av mörkrumsarbetet ändå, det är min uppfattning. Givetvis ska bilderna vara omanipulerade enligt fotosidans def. och ge en så bra bild av originalet som möjligt. Men det tror jag att de som lägger in bilder i en sådan pool försöker leva upp till.

Jag kan absolut inte se någon anledning till varför vi INTE ska ha en sådan pool. Som jag förstått det hela ska poolerna vara till för just kommentarer och kritik angående speciella teman och tekniker. Därför är det väl självklart med en pool för svartvit mörkrumskopiering.

Jag skulle älska en sådan pool, jag älskar mörkrumsarbetet och en sådan pool skulle definitivt kunna få mig att stanna kvar i ett fotosidan som för mig just nu är på nedgång..

Men.. varför stanna vid svartvitt mörkrumsarbete? Själv framkallar jag inte färg, men den dag jag börjar skulle jag känna att även detta skulle kunna ha en plats i en sådan pool. Annars kanske de få själar som håller på med sådant känner sig undanskyfflade?

Tycker nog att det skulle vara bra med en pool
för klassisk analoga kopior. Där man kan få lite
tips och råd om mörkrumsarbetet.

Sedan kommer väl naturligtvis disskusion om digitala utskrifter o.s.v

Men jag tycker ändå att man skulle kunna ha en pool för klassiskt mörkrumsarbete.

Det fösvinner så mycket material nu och det
kommer att bli svårare för dem som ägnar sig
åt klassisk fotografi och då tycker jag att
alla forum är tilllåtna....

Kolla gärna på www.apug.org analog photographers group.

mvh

Lasse

martim skrev:
varför stanna vid svartvitt mörkrumsarbete?
Jag håller med, det skulle kännas mer naturligt att inkludera färg. Det karakteristiska för poolen skulle ju vara att man vill ha kritik även på kopieframställningen och då finns det väl inget skäl att begränsa till svartvitt?

Det enda kravet skulle då vara att man själv framställt en kopia från negativ eller positiv film, i ett traditionellt mörkrum. I så fall tycker jag det är en lysande idé.

Lyfter fram denna tråd igen. En pool för mörkrumsarbete vore på många sätt intressant. Åtminstone för mig är vägen till mina bilder lika värdefulla som slutresultatet. En samlingsplats att diskutera kring och dela med sig av sina erfarenheter vore därför oerhört värdefull. Eventuellt skulle ett forum kunna kopplas direkt till poolen?

/ F.

Vet inte om vi är tillräckligt många som fortfarande gör bilder med fotografisk teknik fullt ut men som jag ser det vore det bra med en sådan pool, om nu poolsystemet ska behållas? Den analoga mörkrumsbilden är så pass särpräglad i framställningsförfarandet och själva bilduttrycket att jag tycker den kan ha en egen pool. Men jag tror att redaktionen möjligtvis har andra uppfattningar? Man tog ju bort den gamla svartvita bildpoolen med en väldigt dålig motivering.

Senast ändrad:
Kanske kan det vara en idé att stänga poolen för alternativa analoga tekniker (som ju ändå är mer eller mindre död) och istället öppna en för alla mörkrumsalster?
/ F.

Skott skrev:
Kanske kan det vara en idé att stänga poolen för alternativa analoga tekniker (som ju ändå är mer eller mindre död) och istället öppna en för alla mörkrumsalster?
/ F.

Tycker det var ett bra förslag!

Tummen jätteupp för det förslaget!!! Den enda nackdelen är väl att de alternativa processerna inte sticker ut på samma sätt, men är det OK för de som sysslar med de alternativa processerna och de som desaturerar digitalt, så väldigt gärna för mig.

Fredriks idé låter ju riktigt bra. Vi får väl se vad red säger när de kommer tillbaka.

Får vi spåna på regler så länge?

Ska skannade svartvita negativ tillåtas?
Mitt förslag: Ja, men i sådant fall är ett suffix i titeln eller text överst i pooltexten t.ex. (Skannat Negativ) obligatorsikt.

Ska digitala negativ som kopierats i vått mörkrum tillåtas?
Mitt förslag: ja, inte så många som sysslar med sådant än på fotosidan tror jag.

Kollorerade (för hand analogt förståss)?
Mitt förslag: Tillåtas

Vidare förslag:
Obligatorsikt med att ange eventuellt papper, eventuell tonare, och film. För att underlätta för forumvärd att identifiera missbruk.

Kanske rekomendera att skriva ut tekniken först i poolbeskrivningen t.ex.:
(Skannat Negativ)
(Digitalt Negativ)
(Vad Dyke)
(Gummitryck)
(Handkollorerat)
(Lithkopierat)
(palladium)
etc.

Väldigt få framkallar/kopierar sina egna färgbilder så de kan vi väl skippa åtminstone till att börja med. Gör någon flerfärgsseparation och alternativa färgtekniker såsom de Lasse Mellberg gör så skall de dock självklart vara med:
http://www.apug.org/gallery/showphoto.php?photo=1190&cat=500&ppuser=2218

Kanske låter lite teknikfixerat, men jag tycker det är frustrerande när man ser en bra bild och man inte vet hur den framställts?

Fler förslag?

Håller jag på att flå björnen innan den är skjuten?

Hur skulle en mörkrumspol se ut/inte se ut för att du skulle gilla den?

Tog mig tillslut tiden att även läsa vad som skrivits tidigare i tråden, hehe :-}.

Föreslår att även egenhändigt kopierade färgbilder generellt skall få vara med för att uppmuntra all typ av mörkrumsarbete (då räknar jag inte gärningar i det digitala mörkrummet som mörkrumsarbete).

Ja, poolen kan nog bli riktigt intressant och betydligt mer levande än den alternativa (som ersättare eller komplement tilll den).

I mitt tycke bör poolen inte innefatta skannade svartvita negativ (varför i så fall inte scannade färgnegativ eller dia). Däremot digitala negativ som kopierats i vått mörkrum, handkolorerade "mörkrumskopior" (alltså ej utskrifter).

Instämmer också i att det bör vara obligatoriskt att ange framställningssätt.

/ F.

Min tanke var att dia och färgneg följer standardiserade processer vilket inte svartvit film gör, samtidigt som vi vill uppmuntra allt vad mörkrumsarbete heter och C41 och E6 är det väldans få som framkallar själva andå, men för min del kan vi skippa de skannade negativen/dia ÖHT.

Jag tycker också det låter som en strålande idé med en analog-pool. Själv kopierar jag främst i svartvitt men även i färg då och då, även om jag inte experimenterar lika mycket med färgmaterialet. Har inget emot att låta färgbilder vara med (neg/dia) men jag tycker att själva kopian (pappersbilden eller vad det nu är för medium) skall vara analogt framställd.

Vem skall vara pool-värd?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar