R_Bergh
Ny medlem
Undrar om det är någon som känner till om det finns några undersökningar eller "hårda fakta" bakom det som lärs ut om komposition och bildlära?
Många av de principer osv. som finns om komposition har i mina ögon lite karaktär av pseudovetenskapliga påståenden i den meningen att de framställs som fakta utan att grunda sig på några större undersökningar. Menar inte att de är fel eller meningslösa bara för att de inte är vetenskapliga. Poängen är bara att mycket av det som lärs ut i bildlära skulle kunna undersökas vetenskapligt.
Mycket av det som behandlas inom komposition skulle kunna vara föremål för psykologisk forskning och då främst inom perceptionspsykologi. Känner till en del sådan forskning, t ex hur hjärnan fyller i ofullständiga figurer så att de blir hela och hur vi parar ihop vissa delar av bilder för att skapa meningsfulla enheter. Däremot känner jag inte till något liknande t ex om att vissa trianglar gör bilder "stabila" medan andra ger ett instabilt intryck, om ett motiv verkligen träder fram mer om den är placerad i gyllene snittet osv. På samma sätt som den tekniska sidan av fotografering är som en vetenskap i sig så borde även sådana mekanismer kunna studeras..
Är det flera som är delar min nyfikenhet i frågan? Finns det rent av någon som sitter på svar på mina frågor?
/Robin
Många av de principer osv. som finns om komposition har i mina ögon lite karaktär av pseudovetenskapliga påståenden i den meningen att de framställs som fakta utan att grunda sig på några större undersökningar. Menar inte att de är fel eller meningslösa bara för att de inte är vetenskapliga. Poängen är bara att mycket av det som lärs ut i bildlära skulle kunna undersökas vetenskapligt.
Mycket av det som behandlas inom komposition skulle kunna vara föremål för psykologisk forskning och då främst inom perceptionspsykologi. Känner till en del sådan forskning, t ex hur hjärnan fyller i ofullständiga figurer så att de blir hela och hur vi parar ihop vissa delar av bilder för att skapa meningsfulla enheter. Däremot känner jag inte till något liknande t ex om att vissa trianglar gör bilder "stabila" medan andra ger ett instabilt intryck, om ett motiv verkligen träder fram mer om den är placerad i gyllene snittet osv. På samma sätt som den tekniska sidan av fotografering är som en vetenskap i sig så borde även sådana mekanismer kunna studeras..
Är det flera som är delar min nyfikenhet i frågan? Finns det rent av någon som sitter på svar på mina frågor?
/Robin