Annons

Bildkvalitetsförbättring vid byte från Sony A7 iii till Sony A7R iii

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Som trådrubriken säger - blir det bättre bilder?
Teoretiskt blir det bättre bilder, men ser man det?

Jag har en A7 iii och fotar med Zeiss Batis 18/2,8 och 40/2 och Sony FE 70-200/4 OSS.

Min fundering är om det är påtaglig skillnad i bildkvaliteten om jag byter från min A7 iii till A7R iii.
Det är nästa dubbelt så stor upplösning, men hur mycket bättre blir bilden. Jag fotar i ISO 100.
Jag är väldigt nyfiken på hur kvaliteten på bilden blir om jag skulle gå upp till ISO 200 eller 400. Jag utgår från samma bländarvärde.

Bilderna redigerar jag i en iMac 27 med Adobe LR Classic.
 
Bättre bilder blir det inte. Är ju fotografen som gör det :)
Skämt åsido: generellt på din fråga är det ett ja.
Beror lite på vad du fotar, hur du fotar, beskär, printar etc.
Men mer megapixlar är oftast bra sett ur bildkvalitet. Medför andra problem dock :)
 
Som trådrubriken säger - blir det bättre bilder?
Teoretiskt blir det bättre bilder, men ser man det?

Jag har en A7 iii och fotar med Zeiss Batis 18/2,8 och 40/2 och Sony FE 70-200/4 OSS.

Min fundering är om det är påtaglig skillnad i bildkvaliteten om jag byter från min A7 iii till A7R iii.
Det är nästa dubbelt så stor upplösning, men hur mycket bättre blir bilden. Jag fotar i ISO 100.
Jag är väldigt nyfiken på hur kvaliteten på bilden blir om jag skulle gå upp till ISO 200 eller 400. Jag utgår från samma bländarvärde.

Bilderna redigerar jag i en iMac 27 med Adobe LR Classic.

Bortsett från brus, dynamiskt omfång och upplösning så ligger ju det mesta av bildkvalitén i objektivet.

Upplösningen är ju mängden pixlar/detaljer fångade och storleken på bilden. Om du jämför bilder mellan en kamera med lägre upplösning och en med högre så kommer du se skillnad först när du kollar på bilderna i mer än 100% av den lägre upplösningen. Kollar du på bilderna naturligt på t.ex en datorskärm så kommer du inte se nån skillnad.

En riktigt hög upplösning har man ju nytta av om man gör stora prints eller beskär mycket, annars inte.

Sen vet jag inte hur de står sig i brusprestanda mot varandra, men misstänker att A7III är snäppet bättre där.
 
Beror lite på vad du fotar, hur du fotar, beskär, printar etc.
Men mer megapixlar är oftast bra sett ur bildkvalitet. Medför andra problem dock :)

Jag fotar mest natur och arkitektur där det kan bli fråga om beskärning. Sen blir det också mycket reseskildringar och motor, men där kan jag ju anpassa mig till brännvidden bättre med 18 och 40 mm.

Vad menar du med "Medför andra problem dock"?
 
Jag fotar mest natur och arkitektur där det kan bli fråga om beskärning. Sen blir det också mycket reseskildringar och motor, men där kan jag ju anpassa mig till brännvidden bättre med 18 och 40 mm.

Vad menar du med "Medför andra problem dock"?

Större filer med allt det innebär.

/stefan
 
42Mpx, räcker och blir över till att beskära!

/stefan
 

Bilagor

  • 20200524-DSC08626.jpg
    20200524-DSC08626.jpg
    1.8 MB · Visningar: 48
  • 20200524-DSC08626-Edit-2.jpg
    20200524-DSC08626-Edit-2.jpg
    3.7 MB · Visningar: 50
Sony A7R3 med Tamron 70-180/2.8
106mm@f/2.8
ISO100

/Stefan
Jag lyfter den här tråden igen.

Jag ställde A7iii och A7Riii mot varandra på Cyberphotos hemsida och till min besvikelse så upptäckte jag att det tydligen inte att går att filma i 4K med A7Riii. Exponeringsgaffling saknas också och inte fullt så utvecklad självutlösarfunktioner som A7iii
Att den sen har sämre ISO-omfång spelar nog ingen roll för mig eftersom jag inte använder 5-siffriga tal.

Jag ifrågasatte de undermåliga finesserna med en säljare på Cyberphoto och han höll med och påminde mig om att A7Riii är 1-1/2 år äldre än A7iii.

Däremot så är ju sensorn dubbelt så kraftig. Det är ju bra.

Det skulle vara kul att höra dina synpunkter "Astroscapist" och dina erfarenheter vid användandet av din A7R iii.

Jag är jäkligt sugen på en A7R iii, men ...

... och en A7R iv är jääääkligt dyr.

EDIT: Jag såg nu i själva produktbeskrivningen för kameran att det går att filma i 4K, men det verkar inte som det går att filma i slowmotion.
 
Senast ändrad:
Jag lyfter den här tråden igen...

...jag är jäkligt sugen på en A7R iii, men ...

... och en A7R iv är jääääkligt dyr.

Vad har du för budget i din plan? Är det nytt som gäller eller kan du tänka dig begagnat och/eller t, ex e-infinity? Behålla A7iii:an?

Jag tog ett kort på månen i går kväll med A7r IV, jag kan ta kort på månen ikväll samma tid med A7iii:an och beskära likadant om du vill jämföra?
 
Vad har du för budget i din plan? Är det nytt som gäller eller kan du tänka dig begagnat och/eller t, ex e-infinity? Behålla A7iii:an?

Jag tog ett kort på månen i går kväll med A7r IV, jag kan ta kort på månen ikväll samma tid med A7iii:an och beskära likadant om du vill jämföra?
Oj, oj, oj. Du leder in mig på farliga banor 😁
Jag kan tänka mig begagnat. A7iii tänkte jag behålla.
Du får gärna lägga upp jämförelsebilder
 
Ok, jag vet inte fall det är korrekt jämförelse, egentligen borde du titta på råfilerna men de är på 116 + 46 meg styck. 4 färska bilder, en med A7r4:an och en med A73:an. Samma settings, samma färgtemp och samma skärpningar. På dessa så ser 3:an lite skarpare ut. Båda bilderna med 5 sek fördröjning.
 

Bilagor

  • a7iiifull.jpg
    a7iiifull.jpg
    312.8 KB · Visningar: 25
  • a7r4full.jpg
    a7r4full.jpg
    247.5 KB · Visningar: 33
  • a7iiicrop.jpg
    a7iiicrop.jpg
    609.1 KB · Visningar: 39
  • a7r4crop.jpg
    a7r4crop.jpg
    674.4 KB · Visningar: 35
Ok, jag vet inte fall det är korrekt jämförelse, egentligen borde du titta på råfilerna men de är på 116 + 46 meg styck. 4 färska bilder, en med A7r4:an och en med A73:an. Samma settings, samma färgtemp och samma skärpningar. På dessa så ser 3:an lite skarpare ut. Båda bilderna med 5 sek fördröjning.
Tack så jättemycket för de bilderna.
Jag sparade ner de delförstorade bilderna och öppnade de i Photoshop och zoomade upp till 200% och det är märkligt att det knappt går att se skillnad mellan de.
Får jag fråga vad du använt för objektiv vid fotograferingsögonblicket?
 
Det är Sigma Contemporary 150-600.
Med eftertanke kanske inte det bästa att jämföra med, kanske gör nya under dagen...får hem Tamron 70-180 under dagen och gör Tamron-trion komplett. Eller kanske Sigma 85/1.4.
Får se vad jag hinner med :)
 
Det är Sigma Contemporary 150-600.
Med eftertanke kanske inte det bästa att jämföra med, kanske gör nya under dagen...får hem Tamron 70-180 under dagen och gör Tamron-trion komplett. Eller kanske Sigma 85/1.4.
Får se vad jag hinner med :)
Aha. Då vet jag.

Själv har jag Zeiss Batis-objektiv. Enligt de jag pratat med på de stora nätbutikerna så ska fullformats-A7-orna komma mer till sin rätt med de objektiven. Jag vet inte om det stämmer.
 
Senast ändrad:
ANNONS