Jag tycker att det är synd att använda något annat än bästa kvalitet och högsta upplösning (gärna RAW) då man valt att spendera sina pengar på en dyr systemkamera. Varför nöja sig med något sämre när man redan har det bättre i sina händer? Enda anledningen till att inte göra detta skulle väl just vara av utrymmesskäl, även om tipset då istället är att köpa fler och/eller större minneskort.
Att skylla på att man ändå inte har tänkt göra några stora framkallningar/förstorningar och därför nöjer sig med ett mindre format med sämre upplösning tycker jag är farligt. Ett tu tre så är tillfället och den perfekta tavelbilden där. Synd bara att man glömde och/eller inte hann ändra kvalitet och upplösning...
Hur som helst så verkar du inte ha några funderingar på att inte utnyttja dina kameras möjligheter. Jag tror mest bara att jag ville få ut mina tankar och funderingar och lånade därför din tråd.
Vad gäller nackdelar med att använda "bästa kvalitet" så tror jag inte att det finns några, med undantag för RAW-fotografering som kräver mer efterarbete än vad en JPEG-bild behöver.
De förändringar som sker vid förminskning tror jag i huvudsak består av förändringar av bildens skärpa. Därför bör skärpning alltid ske sist i arbetsprocessen, när man vet vad man ska använda bilden till.
EDIT:
Vad gäller skärpning se gärna:
http://www.profiler.nu/kursdok.html
Det har hjälpt mig att förstå skärpning, dessutom finns där en massa annat som är matnyttigt!