Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Jag har en Konica Minolta 5D. Har hela tiden haft inställningen "bästa kvalitet" men finns det några nackdelar med det? Eller är det bara för att spara plats på minneskortet som man använder en "sämre" kvalitet?

Jag märker att vissa bilder när jag lägger dem på fotosidan och måste minska ner dem, så blir de lite annorlunda mot orginalet. Har det med det att göra?

/Charlotte

Det finns inga nackdelar att köra på högsta nivån, snarare tvärt om. Kör man på lägre så kan det vid svåra motiv blir komprimerings artefakter som är svåra att ta bort vid efterbehandling.
Filstorleken skiljer sig inte så mycket och minnes kort är billigt. Så fortsätt du att köra på "Bästa Kvalite"

Att bilderna blir annorlunda på FS kan bero på flera saker:
- Komprimerings artefakter
- Fel färgprofil
- Skalnings oskärpa (hittar inge bättre ord, men man måste skärpa om bilderna efter omskalning)

Tittade lite på några av dina bilder. Om du lägger upp bilder som fotosidan server måste krympa så kommer det blir lite knas.
Det är bättre att hålla sig till max 640pix om man inte vill att alla skall klicka på förstoringstexten.

Min erfarenhet (dock inte så stor) är:

Använd största storlek i pixels och lägre kvalitét. Det blir bättre än att använda mindre storlek i pixels och högsta kvalitét.

För att bilden du visar ska ses så bra som möjligt på skärmen (som originalet) måste den ges oskarp mask efter nedminskningen. En formel som är uträknad efter bildskärmars genomsnittliga upplösning ger vid handen att du ska ha 0,3-0,4 i radius och sedan kan du skärpa det procenttal du tycker ser bra ut. Dock inte så mycket att haloeffekter uppstår.

Jag tycker att det är synd att använda något annat än bästa kvalitet och högsta upplösning (gärna RAW) då man valt att spendera sina pengar på en dyr systemkamera. Varför nöja sig med något sämre när man redan har det bättre i sina händer? Enda anledningen till att inte göra detta skulle väl just vara av utrymmesskäl, även om tipset då istället är att köpa fler och/eller större minneskort.

Att skylla på att man ändå inte har tänkt göra några stora framkallningar/förstorningar och därför nöjer sig med ett mindre format med sämre upplösning tycker jag är farligt. Ett tu tre så är tillfället och den perfekta tavelbilden där. Synd bara att man glömde och/eller inte hann ändra kvalitet och upplösning...

Hur som helst så verkar du inte ha några funderingar på att inte utnyttja dina kameras möjligheter. Jag tror mest bara att jag ville få ut mina tankar och funderingar och lånade därför din tråd. :)

Vad gäller nackdelar med att använda "bästa kvalitet" så tror jag inte att det finns några, med undantag för RAW-fotografering som kräver mer efterarbete än vad en JPEG-bild behöver.

De förändringar som sker vid förminskning tror jag i huvudsak består av förändringar av bildens skärpa. Därför bör skärpning alltid ske sist i arbetsprocessen, när man vet vad man ska använda bilden till.

EDIT:
Vad gäller skärpning se gärna:
http://www.profiler.nu/kursdok.html

Det har hjälpt mig att förstå skärpning, dessutom finns där en massa annat som är matnyttigt!

TACK SÅ MYCKET

Jag är jättetacksam för alla era svar! Det känns bra att jag då kan fortsätta köra på bästa kvalitet.

Bra det ni sade med skärpning för så långt har jag inte tänkt. Nu har jag tyvärr inget bra fotored.program utan jag har bara MGI photo suite 4.

Det retar mig vansinnigt att jag för bara ca 4 månader sedan tog bort ett program jag hade i datorn för jag tyckte det såg krångligt ut. Det var Photo Shop (7 har jag för mig?).

Kan man bli arg på sig själv ibland... suck!

/Charlotte

Investera i Photoshop Elements, det kan du få för under 800kr. Ett bra och alldeles tillräckligt bildredigeringsprogram för den glade fotoamatören. Använder det själv och saknar inget i jämförelse med dess betydligt dyrare storebror. Använder mig dessutom av version tre vilket innebär att man med hjälp av gratis plug-in bl.a. kan få tillgång till funktionerna kurvor och kanalblanding.

Okej, det låter ju jättebra. Räknade kallt med att det var svindyrt för det programmet jag hade fått låna kostade tydligen multum!

Men tack för tipset - ska skaffa det omgående. Har semester nu fram till V 8 så då får man passa på.

/Charlotte

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto