MrGiant
Aktiv medlem
Hej och god fortsättning.
Som både ny på forumet och vad gäller fotografering så har jag en fundering som kanske kan kännas löjligt grundläggande.
Har precis köpt en Nikon D90 och är mycket nöjd med dom 100 bilder jag hunnit ta.
Har en fråga om bildstorlek och bildkvalitet.
Tar för tillfället automatbilder och har för avsikt att framkalla vanliga foton, normalstorlek.
Vilken kvalitet behöver jag ha inställt på?
Har normalt jpeg vilket ger en komprimering på 1:8.
Vad gäller storlek har jag testat L 4288x2848 och M 3216x3163.
På min 22" datorskärm ser jag ingen skillnad vid fullstor bild, dvs fyller skärmen. Ca 50% zoom på bilden tror jag det blir.
Minnesmässigt så tar är skillanden ca 3 MB mot kanske 1,7 MB.
Hittar bara hur stora kort men kan framkalla med dom olika inställningarna.
Vill ju ha bra "normala" bilder och inte tumma på kvaliteten när man väl har en bra kamera.
Tack på förhand.
Hoppas jag inte postar i fel sektion, forumet var stort och jag har inte hunnit kolla igenom så mycket ännu. Såg inget svar på min fråga men jag kan ha missat i min sökning...
Som både ny på forumet och vad gäller fotografering så har jag en fundering som kanske kan kännas löjligt grundläggande.
Har precis köpt en Nikon D90 och är mycket nöjd med dom 100 bilder jag hunnit ta.
Har en fråga om bildstorlek och bildkvalitet.
Tar för tillfället automatbilder och har för avsikt att framkalla vanliga foton, normalstorlek.
Vilken kvalitet behöver jag ha inställt på?
Har normalt jpeg vilket ger en komprimering på 1:8.
Vad gäller storlek har jag testat L 4288x2848 och M 3216x3163.
På min 22" datorskärm ser jag ingen skillnad vid fullstor bild, dvs fyller skärmen. Ca 50% zoom på bilden tror jag det blir.
Minnesmässigt så tar är skillanden ca 3 MB mot kanske 1,7 MB.
Hittar bara hur stora kort men kan framkalla med dom olika inställningarna.
Vill ju ha bra "normala" bilder och inte tumma på kvaliteten när man väl har en bra kamera.
Tack på förhand.
Hoppas jag inte postar i fel sektion, forumet var stort och jag har inte hunnit kolla igenom så mycket ännu. Såg inget svar på min fråga men jag kan ha missat i min sökning...