Annons

Bildkvalitet och bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Hej och god fortsättning.

Som både ny på forumet och vad gäller fotografering så har jag en fundering som kanske kan kännas löjligt grundläggande.

Har precis köpt en Nikon D90 och är mycket nöjd med dom 100 bilder jag hunnit ta.

Har en fråga om bildstorlek och bildkvalitet.
Tar för tillfället automatbilder och har för avsikt att framkalla vanliga foton, normalstorlek.

Vilken kvalitet behöver jag ha inställt på?
Har normalt jpeg vilket ger en komprimering på 1:8.

Vad gäller storlek har jag testat L 4288x2848 och M 3216x3163.
På min 22" datorskärm ser jag ingen skillnad vid fullstor bild, dvs fyller skärmen. Ca 50% zoom på bilden tror jag det blir.

Minnesmässigt så tar är skillanden ca 3 MB mot kanske 1,7 MB.

Hittar bara hur stora kort men kan framkalla med dom olika inställningarna.
Vill ju ha bra "normala" bilder och inte tumma på kvaliteten när man väl har en bra kamera.

Tack på förhand.

Hoppas jag inte postar i fel sektion, forumet var stort och jag har inte hunnit kolla igenom så mycket ännu. Såg inget svar på min fråga men jag kan ha missat i min sökning...

Ska du köra .jpg så kör i bästa kvalité, finns ingen anledning att köra mindre bildfiler (o kasta bort kvalité) när dels kameran är så pass bra samt hårddiskutrymme idag inte är direkt dyrt.

Här hittar du massor med bra info om bildstorlek mm. http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Lycka till!

Ok tackar för länken.
Ska kolla in den och se om jag hittar något "matnyttigt".

Kommer testa ha kvaliteten på max och minska storleken på bilden, dom behöver ju inte vara så stora.

Lagringsutrymme är ju inte dyrt. Bara surt att skicka stora filer när alla inte sitter med så bra internetuppkoppling...

Ja för webben räcker det ju med 800*600px eller liknande, men spara inte över originalen bara :D

Ok tackar för länken.
Ska kolla in den och se om jag hittar något "matnyttigt".

Kommer testa ha kvaliteten på max och minska storleken på bilden, dom behöver ju inte vara så stora.

Lagringsutrymme är ju inte dyrt. Bara surt att skicka stora filer när alla inte sitter med så bra internetuppkoppling...

Du ska inte minska storleken i kameran. Gör det i datorn när du är hemma igen. Du vet ju inte på förhand om du skulle ta en bild som du vill förstora.

M

Du ska inte minska storleken i kameran. Gör det i datorn när du är hemma igen. Du vet ju inte på förhand om du skulle ta en bild som du vill förstora.

M

Iof har du rätt i det.
Men jag tänkte att med minsta 2144x1424 så står det i manualen att det kan bli en utskrift på 27,2x18,1 cm med 200 dpi vilket nästan är ett A4.
4288x2848 ger ca 54,5x36,2 cm vilket är enormt i mina ögon sett.

Har iof hittat i Nikons mjukvara man fick med att man kan komprimera och minska bilderna så kanske är det lika bra att "maxa" allt.

Kanske är det bästa att exprimentera.
Ta lite bilder i olika kvalitet och storlek och sen skicka på framkallning och få 10x15 kort eller vad standard nu är. Sen får ögonen bedöma och inte inställningen.

Tack för era snabba svar!

Som sagt tumma inte på bildkvaliteten (jpeg fine), men vill du minska på filstorleken av någon anledning kan du säkert använda dig av någon mindre bildstorlek än 12 MP.

Det sägs att för att få en hyfsad utskrift för att betraktas på nära håll behövs helst minst 300 ppi (pixels per inch). Ett "vanligt foto" har storleken 15x10cm (6x4 tum). Då är det alltså bäst om bilden är minst 6 x 300 = 1800 pixels bred. Jag tror alltså att även minsta bildstorleken (S, vet inte hur stor bild i pixlar det är på D90) ger tillräckligt bra bilder för att printas ut i detta format, men jag tror M-läget är en bättre kompromiss som skall duga till det mesta.

Värt att tänka på i sammanhanget är huruvida man tänker beskära bilden efteråt. Ibland vill man i efterhand klippa ut endast en liten del av en bild, och då är det lite surt om man använt en mindre bildstorlek än största möjliga. Samma sak om man skulle lyckas ta en riktig fullträff och vill göra en stor canvastavla av den. Canvas kräver visserligen inte lika hög upplösning som småbilder, men är storleken uppemot en meter eller så behöver man nog alla pixlar man kan få...

Den enda gång jag kan tänka mig att använda en mindre filstorlek än max största; är när man inte har något krav på kvalitet utan bara kvantitet och det är endast för web man fotograferar, och det har under mina 10 med digitalkamera, aldrig hänt.

så kör på största direkt och grovrensa i kameran så de bilder du är väldigt nöjd med går att använda i fler sammanhang.

Tack alla för svaren!

Måste säga att detta verkar vara ett trevlig forum jag har hittat till :-D

Är inte van vid så här hjälpsamma människor i forum och med en så hjälpsam attityd till oss noobs (nybörjare)!

Vänta bara...det finns fullt av troll här med :D

Ett tips bara, nämn inte att ett kameramärke är bättre än ett annat bara, finns känsliga människor här som kan skriva spaltmeter om det ena hit o dit ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar