Annons

Bildkvalitet dagspress

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasj

Medlem
Hej!

Har planer på att vid sidan om mitt vanliga jobb plåta lite pressfoto. Har tänkt använda en Canon 300d till detta.

Frågan är nu om bildkvaliteten räcker för att kunna sälja bilderna till dagspress? Ska jag köra med raw-bilder eller räcker det med jpg-format?

Fråga nån på tidningen/tidningarna du tänker sälja till - antagligen behöver du inte ens köra bästa jpg, kanske medium räcker. Å andra sidan, om du har ett 512:ans kort eller större finns det väl ingen orsak att inte köra största JPG. RAW kan du begagna dej av vid speciellt uppdrag/situationer.

jonasj skrev:
Hej!

Har planer på att vid sidan om mitt vanliga jobb plåta lite pressfoto. Har tänkt använda en Canon 300d till detta.

Frågan är nu om bildkvaliteten räcker för att kunna sälja bilderna till dagspress? Ska jag köra med raw-bilder eller räcker det med jpg-format?

Det räcker med filer kring 8 till 9 Mb i Jpeg-format ut ur kameran, de bilder jag dagligen levererar till dagspress brukar dras upp till typ uppslag och det håller bra. Och de är bara i max 9 Mb i jepg. Tidningstrycket är inte det allra bästa trycket!
Ilkka

Re: Re: Bildkvalitet dagspress

Finland skrev:
Det räcker med filer kring 8 till 9 Mb i Jpeg-format ut ur kameran, de bilder jag dagligen levererar till dagspress brukar dras upp till typ uppslag och det håller bra. Och de är bara i max 9 Mb i jepg. Tidningstrycket är inte det allra bästa trycket!
Ilkka

Tänker rätt, men skrev fel? 300D:ns största jpg är ju strax över 3 Mb ur kameran...!? RAW-filerna är sällan över 5-6 Mb...!?

Många dagstidningar har ett rent jpg-flöde. Du gör aldrig bort dig om du skickar in jpg till dagspress.

300D har mer än tillräckligt hög upplösning för dagspress.

Re: Re: Re: Bildkvalitet dagspress

Highweiss skrev:
Tänker rätt, men skrev fel? 300D:ns största jpg är ju strax över 3 Mb ur kameran...!? RAW-filerna är sällan över 5-6 Mb...!?

Du har rätt andreas,tankevurpa. Vad jag menar är att i PS är filerna kring 8-9MB. Ur D1:an jag använde nyss, är filerna bara 1.1 Mb stora ut ur kameran.

Re: Re: Re: Re: Bildkvalitet dagspress

Finland skrev:
Du har rätt andreas,tankevurpa. Vad jag menar är att i PS är filerna kring 8-9MB. Ur D1:an jag använde nyss, är filerna bara 1.1 Mb stora ut ur kameran.

Ok, gissa lite det! :)

En grej vad gäller tidningstryck som jag funderat på, och som kanske diskuterats i trådarna på FS, är hur höga ISO-tal man kan använda. Jamena tidningstrycket är ju vad det är - syns det egentligen nån skillnad på, säg, ISO 200 och ISO 800...?

EDIT: såg -> säg... :-7

Senast ändrad:
Med en 300D kör jag då och då med ISO 1600, och upplever inga stora problem med det. Det är i alla fall ingen i produktionen som hojtat.

Re: Re: Re: Re: Re: Bildkvalitet dagspress

Highweiss skrev:
syns det egentligen nån skillnad på, säg, ISO 200 och ISO 800...?

Det beror ju på storleken på bilden också. På omslagsbilderna i min tidning som är 26x26 cm så kör jag neat image om bilderna är tagna på 1600 eller 3200.

Min gamla D60 hade ett gräsligt brus som inte såg bra ut i 800 men jag tror knappast att läsarna märker det. Det skulle vara delförstoring upp till 26x26 på 800 utan neat image...

Jag tycker många är överkänsliga när det gäller brus.

Bruset från 300D är helt OK så var inte oroliga för det.

Jag hade en bild med i Ystad Allehanda från handboll som de drog upp i halvsida, den var 4mpix stor (beskuren D70-bild) och de sa att de skrev ut i 170 DPI och den såg bra ut. Vi har ju samma upplösning i våra kameror så du ska se att det nog inte är några problem med din 300D heller :)

ANNONS