Graal
Avslutat medlemskap
Har just sett programmet om Chaplin på TV. Fascinerades av den otroliga bildkvalitén i de svartvita filmerna "Diktatorn" från 1940 och "Moderna tider" från 1936. Verkligen mustiga gråtoner med härliga nyanser och dessutom en fantastisk skärpa/upplösning som inte står efter dagens filmer/bilder. Vi har även en originalbild i Fotoklubben, fotograferad och kopierad av Pär Forsell, som jag tror är frän 1950-talet som också håller samma fantastiska must och kvalitét i nyanserna. Dagens bilder är absolut inte bättre, varken digitala eller analoga. Jag skulle nästan vilja säga att vi kanske t.om gör sämre bilder i dessa avséenden? Min fundering är om 35mm-filmen man använde/använder vid svartvita filminspelningar finns att köpa någonstans. Det skulle vara kul att testa en sådan i jämförelse med vanliga svartvita filmer för stillbildsfotografi. Eller kanske det är samma filmtyper som används? De enda stillbildsfilmer som finns att köpa idag och som ibland kan ge mina bilder liknande mustighet i nyanserna är Efkes KB25 och KB50. Nu har även Rollei kommit med en ny "gammaldags" film och kanske den har det där lilla extra?