Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitét i filmer och gamla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur fungerar filmkamerorna egentligen? Har de slutare som öppnar för varje ruta eller rullar filmen bara förbi öppningen?
Tycker det skulle bli utsmetat isåfall, men med riktig slutare måste filmen rimligtvis stoppas medan den exponeras.

Filmen stannar upp för varje ruta t o m vid betydligt högre bildfrekvenser än normala 24 bilder/s. För riktigt extrema bildfrekvenser har det däremot funnits specialkameror där filmen bara rullat på och bilden hållits stilla relativt filmen med hjälp av ett spegelsystem.

Angående Nils påstående att "4ggr längre exponering krävs dock med 1-2 ISO" så skulle jag gissa att han menar 4 steg istället (d v s 16 ggr längre tid) och sedan jämför med TP, Gigabitfilm e d, det verkar stämma bättre.

ISO 1-2 låter förresten värre än det är, om vi håller skärpedjup och diffraktion konstanta så motsvarar det dock ISO 50-100 med en storformatare på 8x10 tum :)

Filmen var ju överraskande billig. Hoppas att någon (Nils?) bestämmer sig för att prova och skriver en recension.

De måste ju ha betydligt enklare slutare än en stillbildskamera isåfall, om man räknar att slutaren skulle hålla 200 000 rörelser så får man filmat ca 138 minuter med 24 fps.
Eller kanske man byter slutare så ofta?

Jag vet inte om man har något liknande på kamerorna, men på enklare projektorer (super-8 tror jag) så har man bara en roterande skiva med hål i som "slutare". Eller åtminstone så såg det så ut när jag kollade i en sådan en gång, men det är många år sedan nu så jag kan minnas fel. :)

alla analoga filmkameror har en roterande slutare.
Digitala filmkameror vet jag inte hur det är med.

Bör lägga till att det finns en viss skillnad på filmen som man har i kameran, filmen som man arbetar med och filmen som man visar på duk.

finns mer info kan man prata med de sanslöst kunniga människorna på VooDooFilm.org där jag brukar hänga förutom här.

Chris

Den film det här är fråga om är en kopieringsfilm, alltså sådan man kontaktkopierar visningskopior på. Därför extremt hög upplösning och låg känslighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar