Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalité som 10D, men helmanuell...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Jag är ganska mycket amatör med foto och jag söker en bra helmanuell/mekanisk kamera och bra objektiv. Kameror jag funderat på är Nikon FM och FM2, Canon F1 och A1, samt Olympus Om1. Alla är vad jag förstått bra kameror, men jag vill också ha en mycket bra bildkvalité. Jag är imponerad av vad Canon 10D presterar. Om man vill ha liknande bildkvalité med en helmanuell kamera och inte vill punga ut med mer än för någon av de manuella jag nämnt ovan. Vad skulle ni ha för tips på akmera då??? Det behöver inte vara någon jag redan nämnt där uppe. Givetvis kan man inte jämföra rakt av, men ungefärligt.
Tack på förhand!

Zarabande skrev:
Jag är ganska mycket amatör med foto och jag söker en bra helmanuell/mekanisk kamera och bra objektiv. Kameror jag funderat på är Nikon FM och FM2, Canon F1 och A1, samt Olympus Om1. Alla är vad jag förstått bra kameror, men jag vill också ha en mycket bra bildkvalité. Jag är imponerad av vad Canon 10D presterar. Om man vill ha liknande bildkvalité med en helmanuell kamera och inte vill punga ut med mer än för någon av de manuella jag nämnt ovan. Vad skulle ni ha för tips på akmera då??? Det behöver inte vara någon jag redan nämnt där uppe. Givetvis kan man inte jämföra rakt av, men ungefärligt.
Tack på förhand!
Bildkvalité som en 10D...?Du nämner analoga kameror som tänkbara alternativ. Då vet jag inte hur du ska presentera dina bilder. För rent teknisk hög kvalité hänger det på fotografen. Sen val av film, projektor, förstoringsapparat, scanner, papper....En Nikon FM "ger" samma kvalité som en Canon F1. Och en 10D för den delen.
Det hänger på dig.

Canon 300D kan som sin kusin 10D köras helt manuellt.

Vill du köra filmbaserat så finns det en uppsjö begagnade kameror som kan köras helt utan elektrisk drivkälla, som t ex Konica TC.

bildkvaliten sitter minst lika mkt i objektivet du använder, val av film och säkert fler grejor än själva huset.

Nä, det gör den inte. Du frågade efter en mekaninsk slutare och det finns det i den, som är beroende av batterier.

Konican däremot som jag har för mig har en bild på fungerar helt utan batterier ocm du själv kan avgöra hur ljust motivet är.

RolandM skrev:
Nä, det gör den inte. Du frågade efter en mekaninsk slutare och det finns det i den, som är beroende av batterier.

När man talar om mekaniska slutare brukar man normalt åsyfta mekaniskt styrda sådana och dessa är helt OBEROENDE av batterier precis som elektroniskt styrda slutare är helt BEROENDE av batterier. Däremot är säkert alla slutare av någon slags mekanisk art men det var ju inte direkt detta som efterfrågades om jag förstod saken rätt, annars vore ju frågan meningslös.
Hälsn, Nils.

Canon 300D slutartider

När man läser specen på eos 300D står det att man kan ha slutartider mellan 1-1/4000. Om man vill ha långa slutartider, typ 30 sekunder, hur funkar det?

Man ställer in läget 'B' och håller in avtryckaren så länge man vill slutaren ska vara öppen. Så har det fungerat sedan tidernas begynnelse :)

Varför diskuteras det kamerahus när frågeställningen var "Bildkvalité som 10D men helmanuell" ??

Det är ju bara att ta ett av de husen du nämnt. Nikon FM/FM2 eller Canon F-1/A-1 är fina hus men har ABSOLUT INGET att göra med bildkvalitén. Det har däremot objektiven. Både Nikon och Canon erbjuder väldigt fina manuella gluggar.

Förstår inte riktigt diskussionen.

Vad gäller Canon 10D är den helmanuell om man ställer in det läget. Precis samma gäller för 300D.

Vad gäller frågan om slutartiderna så har 300D slutartider som kan ställas in upp till 30sekunder. Vill man ha ännu längre slutartider är det bara att hålla knappen intryckt och laddningen i kameran räcker för en slutartid upp till 2,5timme, enligt manualen.

Senast ändrad:
Tack för svaren och jag blivit klokare. Jag blir väldigt imponerad av bildkvalitén som min kompis 10D åstadkommer utan direkt "manipulering". Personligen är jag dock inte så förtjust i digitala kameror.

Samma bra bildkvalité vill jag fast med en helt mekanisk(manuell) begagnad systemkamera, som ex Nikon FM eller Canon F1.

Därför skulle jag vilja ha bra tips på kamerahus och gärna på objektiv också!

Sen, beror det naturligtvis också på val av film, papper och så fotografen så klart!

Jag har föresten sett att beganade Nikon FM är billigare i England än i Sverige.

En FM är ett bra val, liksom många andra kamerahus.

En bra och prisvärd startuppsättning objektiv kan vara t ex Nikkor 28/2.8, Nikkor 50/1.8 och Nikon 100/2.8E. Men det beror ju på vad du har för önskemål om brännvidder.

Canon A1 som du nämnde har helt batteriberoende slutare. F1 new har mekaniska tider 1/90 - 1/2000 men resten utom B är batterioberoende. F1 old är helt mekanisk.

Nikon FM är bra men du kan inte byta sökarskiva. Därför är FM2 ett bättre val. Eller gamla F2 om du vill kunna byta sökaren också. Just nu finns begagnade manuella Nikonobjektiv i drivor till otroligt låga priser.

Jag köpte ett Nikon FM2-hus för en månad sedan, har inte använt min gamla kamera (Nikon F80) sen dess. Rekommenderas!

FM2 + Nikkor 50/1.8 + Nikkor 24/2.8

/M

OM-1 helmanuell funkar utan batterier etc. Väger lite men är ändå väldigt tålig för stötar etc. Finns en uppsjö med begagnade och billiga tillbehör på marknaden.

[Borttaget av forumvärd. Läs forumreglerna]

Du kan ta en exponering tills filmen möglar utan att några batterier tar slut.. :)

Sätter du i ett batteri får du dock ljusmätning vilket ju är trevligt.. ett sånt batteri räcker ofta några år =)

Du får dock ha en bra diascanner om du ska få samma kvalité som en 10D. Om du nu vill ha in bilderna på datorn.

d

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar