Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalité som 10D, men helmanuell...?

Produkter
(logga in för att koppla)
det känns som om du har blandat ihop begreppen lite...

En "mekanisk kamera" är inte samma sak som en icke-digital kamera. Min Canon EOS 30 t.ex. använder film. Däremmot så är den fortfarande elektronisk, digital för den delen (datorn i kameran är digital, men den lagrar bilderna på film). Min EOS 10D är helt digital, som du vet...

Men en mekanisk kamera är en kamera som är helt batterioberoende.

Som jag förstod det så är du ute efter en kamera som man laddar med vanlig film, och som kan köras i helt manuellt läge, och inte en kamera som är helt mekanisk. Eller missförstod jag dig?

Du får dock ha en bra diascanner om du ska få samma kvalité som en 10D. Om du nu vill ha in bilderna på datorn.
Inte så farligt, jag scannade en del provia med min Scan Dual 3 som nog är det billigaste på marknaden, från toppen av söder torn så ser man gatstenarna framför ingången till södra station, på en D60 fanns det inte så mycket gatstenar att se har jag fått höra. Men å andra sidan, skulle man göra en förstoring som det spelar roll på misstänker jag att det är A2 om man inte ska behöva en lupp. på A2 blir det väl ändå en vadå, 170ppi.

Dock bör det tilläggas att mycket av bildkvaliten hos 10D också sitter i att den är väldigt brusfri.
En film kan ha klart högre detaljupplösning, men likväl inte se lika bra ut pga av korn och annat.

Ett av dagens problematik att beskriva slutare med är att elektronisk styrd mekanisk slutare inte är detsamma som en full elektronisk slutare, altså att CCD'n läses ur under en specifik tid istället för att ha en faktiskt slutare framför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar