Håller med Martin, om D70 eller 300D är den bättre kameran är fråga om hårklyveri i vissa stycken. Hade inte heller tvekat på D70:an om jag ville ha en Nikon. Skillnaderna i bildkvalitet är så små så det saknar antagligen praktisk betydelse.
Men jag framhåller (precis som jag har gjort i flera andra "C vs N"-trådar): att jämföra digitala systemkamerahus för att välja märke är att börja i fel ände tycker jag, eftersom just den komponenten i fotoutrustningen är en av dem med kortast livslängd. Optiken däremot kommer att leva betydligt längre, och potentiellt sluka mer pengar, framförallt om kameran skulle leva länge.
Dessutom tror jag de tekniska skillnaderna börjar bli så små att det är viktigare att väga in känslan. D v s känns huset bra att hålla i, gillar jag placeringen/utformning av knappar o s v. Om du inte trivs med att använda kameran så spelar det ingen roll om den har aningens bättre brusegenskaper, eller aningens naturligare färgåtergivning. Det är inte fråga om att den ena är bra och den andra dålig. Det finns inga riktigt dåliga DSLR-kameror såvitt jag vet.