Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildjämförelser mellan olika NIKON-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hej!


Jag har två frågor om NIKON-kameror eftersom det är det jag använder.


*
Om ni måste välja, vilken av dessa två faktorer är mest bidragande till att bilden ska bli så bra som möjligt. Val av kamera eller objektiven till dem?

*
Finns det någonstans man kan se bildjämförelser på samma objekt tagna med olika kameror och samma objektiv för att bildjämförelsen ska bli så rättvis som möjligt?

T.ex. så är jag nyfiken på att se hur skillnaden i bild blir mellan min kommande Nikon D90 gentemot t.ex. Nikon D300, D700 och D3X då framförallt D3X kostar hur mycket som helst (runt 67000 SEK - 71000 SEK) medan en D90 kostar runt 11 000 SEK.


Exempel som jag är nyfiken att se bildjämförelser på är nattbilder och närbilder på djur och växter.


Tack på förhand för er hjälp.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Här kommer mitt svar på dina undringar efter varje fråga.

Hej!
Jag har två frågor om NIKON-kameror eftersom det är det jag använder.


*
Om ni måste välja, vilken av dessa två faktorer är mest bidragande till att bilden ska bli så bra som möjligt. Val av kamera eller objektiven till dem?

Viktigaste faktorn är fotografens erfarenhet och kunskaper om hur man använder sin utrustning. Därefter är det objektiven och numera kommer husen sist. De du nämner är alla mycket bra för den typ av fotografi du nämner. Visst är ett nyare och dyrare hus bättre, men det fordras en bra fotograf och bra objektiv för att komma till sin rätt. Annars är det bortkastade pengar. Slutpresentationen är också av betydelse. Skall du skriva ut A2 eller A4?
*
Finns det någonstans man kan se bildjämförelser på samma objekt tagna med olika kameror och samma objektiv för att bildjämförelsen ska bli så rättvis som möjligt?

Här finns en hel del jämförelser : http://www.dpreview.com/


T.ex. så är jag nyfiken på att se hur skillnaden i bild blir mellan min kommande Nikon D90 gentemot t.ex. Nikon D300, D700 och D3X då framförallt D3X kostar hur mycket som helst (runt 67000 SEK - 71000 SEK) medan en D90 kostar runt 11 000 SEK.


Exempel som jag är nyfiken att se bildjämförelser på är nattbilder och närbilder på djur och växter.


Tack på förhand för er hjälp.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.