Annons

bildidé, Hjälp! jag behöver bränsle som brinner dåligt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Skokräm!

När jag låg i lumpen brukade vi tända på skokrämen innan vi borstade kängorna....fråga mig inte varför....det brann inte så fasligt mycke!

Martin
 
Hej.
Det finns lite olika "braständare" som du kan använda. Dels en liten påse som innehåller parrafin och sen finns det små "trä"klumpar som också funkar bra. Dom brinner stadigt och länge, ca 10 minuter. Finns väl att köpa på tex Granngården, Bauhaus och liknande ställen.

/Jacob vP
 
Pott skrev:
btw: tändvätska skall INTE användas vid eldslukning!

Vi eldslukning använder man lampolja som inte kan brinna utan veke eller i väldigt fin dimma med myckket luft.

Jag brukar använda tändvätska (d.v.s. T-gul, n-parrafin) när jag blåser eld. Eller festivalolja (tror att det är n-parrafin det också).

Testade med nån annan smörja som sägs ska vara mindre farligt för lungorna, men det smakade så jäkla illa! Tror att det var nån rapsolja eller nåt. T-gul smakar bra mycket bättre!

Har dock inte blåst eld sen sommaren 2002...blev lite avskräckt när skägget tog eld och gav mig ett par fina brännmärken i ansiktet. Som tur var så blev ärrbildningen minimal, men ärren syns om man tittar noga.

Var för övrigt på omslaget till Cumulus (SSFK's klubbtidning) när jag blåste eld på deras kräftskiva. :)
 
Man kan altså använda tändvätska vid eldblåsning!?! Jag försökte ju få eld på det idag utan framgång så jag antar att det brinner tillräckligt dåligt. Saken är den att jag hörde talas om någon som hade brännt sig svårt i ansiktet pga av att han använde tändvätska men det verkar ju inte stämma isf. Säkert någon som har blandat ihop vad som användes i det fallet...

Tack för alla tips! Jag måste poängtera att det måste vara en vätska som brinner med 3cm lågor. Jag skall prova ytterligare några föreslagna alternativ under morgondagen och återkommer med resultat.
 
ja just de ja.. dom tabletterna man hade till ångmaskiner förr... metatabletter.. helt perfekta.. brinner väldans länge.. men inte så värst mycket.. en lagom låga som är en aning blå faktiskt..
 
Jo kemisk lunginflamation är inte kul. Hur gör man om man råkat svälja lite vätska och man utvecklar denna kemiska lunginflamation?
Svar: Akuten

Sedan tillbringar du 6 veckor på sjukhuset, helt still,stirande i taket i 6 veckor.......

problemet när man blåser är att man alltid får i sig några droppar vätska, men det är inte farligt, om man ex drar i sig något som innehåller kalk för och efter. Själv så drog jag i mig 5 dl innan och 5 dl efteråt varje föreställning. Varför slutade jag att blåsa ? Skägget mitt brann upp en gång iofs, men det som avgörde var att jag blev laktos-intolerant och då var jag tvungen att sluta.

Parafin/lampolja är populärt att använda, men nackdelen är att de inte ger lika stor "eplosition" som ex diesel/bensin. Genom lite diesel i oljan så flammar det bättre. Börja med 10 % och finn din blandning.

Vill oxå förtydliga en sak: att det är blandningen av SYRE och olja som gör att det flammar, inte själva oljan.
Ju högre tryck vid "blåset", desto bättre "eldmoln".

Ja det var allt......
 
Som tillägg till Niklas inlägg:

Om man inte kommer in till akuten inom 24 timmar från att man fått de första symptomen på kemisk lunginflammation så har man ungefär 40% överlevnadschans.
 
Walle skrev:
Var för övrigt på omslaget till Cumulus (SSFK's klubbtidning) när jag blåste eld på deras kräftskiva. :)

Now we're talking! Vilket nummer? Börjar gräva...

Jag var en av de tappra som satt i styrelsen till slutet... och en stund efter det i SSFK-m. Flyger du fortfarande? Jag är grymt sugen... Magnus (redaktör för Cumulus på slutet) flyttade till Bergen för en tid sedan, lite bättre förutsättningar där, men jag tror inte han kommit igång ännu. Får se om jag gör något försök i Åre när vi skall upp med jobbet, kanske kan få en spons skärm :)

(jaja, ganska off-topic, tror vi skall fortsätta detta per mail eller liknande, världen är liten iaf)
 
Hehe, en vild chansning ...testa napalm! Om jag inte missminner mig får man fram det genom att blanda frigolit och bensin till en gelé! Var försiktig dock, vill minnas att napalm är svårt att släcka...funkar bäst genom att kväva elden (med typ sand).
 
Som någon har nämt tidigare, metanol.
Brinner med en svag blå låga garanterat under 3cm.
Men var försiktig för lågan syns inte alls i dagsljus.
 
Metanol skulle inte jag våga använda, lättflyktigt och gör en blind vid små doser, död vid lite större. Får man i sig metanol och hinner till sjukhus i tid hålls man full i en vecka, etanolen (vanlig sprit) 'går före' i kroppen och förhindrar alltså metanolförgiftningen.

Att supa sig full innan man börjar exprimentera med metanol kanske inte heller är att rekommendera...

Går det ens att få tag på utan myndigheters lov?
 
Rad skrev:
Hehe, en vild chansning ...testa napalm! Om jag inte missminner mig får man fram det genom att blanda frigolit och bensin till en gelé! Var försiktig dock, vill minnas att napalm är svårt att släcka...funkar bäst genom att kväva elden (med typ sand).

Ehh napalm? Jag vet inte om du har sett "Apocalypse now" men om jag mins det rätt så blir lågorna av napalm lite högre än 3 cm.

Tack så hemskt mycket för förslaget.

Ang. metanol lär detta gå att köpa i hobbybutiker då det används i små radiostyrda bilar och flygplan.

Jag har inte haft tid att prova låsolja och disel ännu men test är påväg.
 
barba skrev:
Metanol skulle inte jag våga använda, lättflyktigt och gör en blind vid små doser, död vid lite större. Får man i sig metanol och hinner till sjukhus i tid hålls man full i en vecka, etanolen (vanlig sprit) 'går före' i kroppen och förhindrar alltså metanolförgiftningen.

Att supa sig full innan man börjar exprimentera med metanol kanske inte heller är att rekommendera...

Går det ens att få tag på utan myndigheters lov?

Jag tror inte han menade att man ska använda metanol när man sprutar och slukar eld, utan att han svarade på Eriks orginalfråga.

Det går det alldeles utmärkt att få tag på metanol utan något som helt tillstånd. Det är ett ypperligt bränsle till Trangia-köket, eftersom det till skillnad från T-Röd inte sotar. Man slipper svarta och fula kastruller och pannor...

Metanol brinner med en väldigt liten låga, som dock är väldigt svag och blåaktig i färgen. Precis som Daniel Ahlin skrev tidigare. (Vet inte varför jag skriver det en gång till... :) )
 
Fast ren metanol kräver väl fortfarande giftlicens? I modellbutikerna har de väl bara oljeblandad?
 
Klurigt

Men beror på hur du vill ha bilden. Uppvärmd motorolja eventuellt med en liten skvätt bensin brinner med liten låga och slocknar inte i första taget. dock ryker den lite så tänk på var du står då du tar bilden.

En som sprängt motorer
 
Är det INGEN här som har sett bilderna och hur Erik tänker? Inte ett enda konkret tips har han fått förutom av Viktor som sa att man kan använda LÅSOLJA.

Till vilken nytta är ett tips om ett ämne som brinner och inte syns i dagsljus???

Det var länge sedan man såg så mycket skitsnack och OFF-TOPIC ämnen i en och samma tråd!

*suck*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.