Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildidé, Hjälp! jag behöver bränsle som brinner dåligt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Glock skrev:
Till vilken nytta är ett tips om ett ämne som brinner och inte syns i dagsljus???

Det borde ju gå alldeles utmärkt att fota i ett mörkt rum, eller hur? Och då borde en metanol-låga synas... Det kan nog till och med bli ganska läckra effekter, tror jag.

Man ska vara försiktig med metanol i dagsljus, för man vet inte om det brinner eller inte, och då kan det hända olyckor.

"Till vilken nytta är ett tips om ett ämne som brinner och inte syns i dagsljus???"

Lås Olja både syns och brinner precis lagom 3 -4 cm

Jag menade att Låsoljan var ett bra tips, men ingen annan verkade förstå det, utan tjatade på om annat!

Om man tittar på bilderna Erik har tagit tidigare, så är det ju knappast vettigt att använda sig av Metanol eftersom lågan är svagt blå, eller hur?

Glock skrev:
Är det INGEN här som har sett bilderna och hur Erik tänker? Inte ett enda konkret tips har han fått förutom av Viktor som sa att man kan använda LÅSOLJA.

Till vilken nytta är ett tips om ett ämne som brinner och inte syns i dagsljus???

Det var länge sedan man såg så mycket skitsnack och OFF-TOPIC ämnen i en och samma tråd!

*suck*

Varför ger du inte ett tips själv då?
Om du ska klaga på andra så kan du väl åt minstone vara bättre själv?

Tagga ner vänner!

Ok nu lugnar vi ner oss lite, jag förstår att det är svårt att komma med förslag på vätskor då ni inte vet riktigt hur jag kommer använda dom.

Jag vill inte avslöja min idé fullständigt men jag kommer ha en brinnande vätska som täcker en yta av ca 2dm^2. Lågorna får inte vara högre än ca 3cm från ytan.

Jag håller dock med josef en aning då somliga förslag kanske har varit lite väl off-topic, t.ex: napalm och svavel. Tack iaf, även off-topic tips kan ju vara inspirerande och gå att använda till andra bilder.

Jag kommer prova flera föreslagna alternativ ikväll och återkommer runt tiotiden med resultat.

dåligt väder...

Tyvärr har jag endast haft möjlighet att prova låsolja, disel och motorolja vill jag inte testa innomhus och det är snöstorm ute.

låsoljan vi hade hemma funkade tyvärr inte, Den brann mycket riktigt med 3cm låga men endast under ca 5-6 sekunder vilket är för kort tid. Det verkade som att det bara var drivgasen i oljan som brann. Om vädret tillåter skall jag försöka med disel och motorolja de närmaste dagarna. Någon hobbybutik tror jag inte det finns här på gotland så det blir nog svårt för mig att prova metanol tyvärr. Sambucca återstår ju också, Jag har dock för mig att det brinner med ganska höga lågor, jag har varit med om en mindre brand på bardisken en gång och jag tror det var sambucca.

Bossebarrskog skrev:
Heter det in esbit?? det man eldar med i ångmaskiner som ser ut som en sockerbit, har för mig att det brinner ganska fint, men jag kan ha fel det är många år sedan jag stoppade undan ångmaskinen.

Jörgen

Esbit var fabrikatet på de metatabletter du matade ångmaskinen nere i din källare

Har du testat Zippobensin dvs bränsle till bensindrivna cigarettändare.
Jag har använt det ganska mycket i mina experiment som denna Hotshot

Göran

Bilagor

• hot shot.jpg
    hot shot.jpg
    23.5 KB · Visningar: 189
...

På mindre ytor, i storleksordningen en femkrona (eller shotglas) blir lågorna alltid i rätt storlek nästan oberoende av bränsle, problemet är att jag behöver eld över en yta med kanske 15cm i diameter, och då blir lågorna alltid en halvmeter för höga. Jag har faktiskt börjat ge upp, jag har dock tagit ytterligare några bilder baserade på tekniken i flamesserien men de har jag inte orkat ladda upp. Nu skall jag isället konsentrera mig på lite naturfoto, om två timmar sitter jag på planet till Mocambique, i början av april kan jag lägga upp lite fler eldbilder och kanske en och annan naturbild från afrika...

ANNONS