Annons

bildidé, Hjälp! jag behöver bränsle som brinner dåligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Jag har kommit på en ganska spektakulär bild som jag vill ta och den kräver något bränsle som brinner ganska dåligt, bensin eller t-sprit är helt uteslutet, lågorna bör vara max 3cm.
Lampolja brinner ju inte alls utan någon veke...
Det behövs något mitt emellan... Jag har provat med diverse kemikalier här hemma men utan framgång. Har ni några förslag?


Jag är väldigt sugen att kompletera mina nuvarande eldbilder: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=36901
med en helt annan typ av bild om jag bara hittar rätt bränsle, snälla hjälp!
 
Har du testat med tändvätska? Är väl det som eldslukarna använder för att blåsa sina fina eldklot också..
 
Hehe :) Om Sambucca funkar så borde väl t-doja utspädd med vatten (sk "köpesprit") också funka?
 
vatten och t-röd löser sig väl inte i varandra eller vad menar du med t-doja?

sambucca brinner ju lite halvdåligt nu när du säger det, synd att man inte har någon hemma...

Tändvätska kanske funkar. Jag skall prova.

btw: tändvätska skall INTE användas vid eldslukning!

Vi eldslukning använder man lampolja som inte kan brinna utan veke eller i väldigt fin dimma med myckket luft.
 
klart det löser sig

Alla sprit, inklusive T-röd, löser sig i vatten. Hur skulle man annars kunna blanda grogg!!! (T-röd är vanlig Etanol + färgämne + kräkmedel+ vatten. Jag vet inte vad elden ska användas på men du kan ju alltid blanda till lite lavapulver (kalisalpeter + socker+salt) Inte så noga med proportionerna. Det ryker och bubblar och brinner med ganska små lågor.
 
Vi eldslukning använder man lampolja som inte kan brinna utan veke eller i väldigt fin dimma med myckket luft.

Nej, inte alla använder det. Lampoljan brinner dåligt vid olika tillfällen pga det finns olika fabrikat, så därför brukar vi som blåser, blanda i 10-20% Diesel för att få "mer fräs " i vätskan.

Hur vet jag detta ?
Blåste i 3 år, men fick sluta påga KEMISK lunginflamation, då jag råkade få i mig vätska.
Att blåsa är kul,uppskattat på fester och så, men man skall vara försiktig.

Niklas, som inte besvarade din fråga ; )
 
Lite off topic men var det pga av disel du fick kemisk lunginflamation eller var det paraffinoljan? Jag är lite nyfiken eftersom jag själv har hållit på många år med att blåsa eld vid diverse arrangemang. Själv brukar jag endast använda ren parffinolja. "Festival olja" tror jag den heter, blå text på flaskan.

Imorgon provar jag att blanda T-röd och vatten, jag återkommer givetvis med resultaten.
 
testa med Diesel!!! Användes av morfar när han skulle elda av gräsmattan och brinner inte allt för häftigt.
 
"Kemisk lunginflamation" kan man få av en mängd olika kemikalier om de kommer ner i lungan. Bl.a. lampolja, tändvätska (som f.ö. inte heller brinner av sig själv) m.m.
 
Napalm!

Bensin o tvål, gryyyymt! Det va detta jag lekte med när jag va liten. Kalisalpeter, socker o svavel e också kul. Kan du hitta ren svavel i gula klumpar blir det fina lila lågor som brinner jättelänge o luktar illa.
 
Jag gjorde ett antal test nu under förmiddagen.
1 del Tändvätska - brinner inte alls
1 del Bensin + 1 del tändvätska - brinner som bensin
1 del t-röd + 2 del vatten - binner som t-röd när det äntligen tar eld
1 del t-röd + 1 del tändvätska - tänker jag inte prova igen! brinner som t-röd och sprätter som ett mindre fyverkeri!

Jag har misslyckats totalt än så länge...
Tanken är altså att göra en egen tolkning av den klassiska "vattendroppen" som många fotografer här på fotosidan har laddat upp.

Diselolja skall jag prova, vi hade ingen hemma tyvärr.
 
jag har sagt det förut och jag säger det igen prova låsolja som man använder när låsen har frusit det brinner med ca 3cm låga

//mvh viktor
 
Vanligt stearin brinner effektivt, bara man får fart på det. Prova å sätt samma 10-20 värmeljus tätt samman. Snart, när stearinet smält och blivit varmt, har du ett litet eldhav som är farligt svårt att släcka.... men som inte ger en jättestor låga!
Experimentera mera!!!
 
lacknafta

En kompis använde en bomullstuss indränkt i lacknafta när han byggde "ufon". Brann långsamt och fint som jag minns det...
 
Heter det in esbit?? det man eldar med i ångmaskiner som ser ut som en sockerbit, har för mig att det brinner ganska fint, men jag kan ha fel det är många år sedan jag stoppade undan ångmaskinen.


Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.