Annons

Bildhistorik

Produkter
(logga in för att koppla)

mikjo

Medlem
Hej alla fotoentusiaster

En funktion som skulle vara värdefull vore möjligheten att visa en bild före och efter en förändring. Ibland laddar man upp en ny variant av en bild efter att man fått "kritik" eller tips. Det vore lärorikt att se andras bilder som orginal (före) och efter en fix (ny beskärning, bättre skärpa etc. etc.).

Jag inser att detta skulle ta mer diskutrymme i anspråk, men jag tror att värdet av funktionen är större än att få plats med många bilder...

/Mikael

Tystnaden är total...
Undrar om det beror på om det var en dålig ide eller om ingen förstod vad jag menade?
Eller kanske beror det på att det är semestertider?

/Mikael

Ibland kan man redigera bilden både två och tre och sex gånger innan man låter den "vila". Beskärning hit och nivåjustering dit... Det skulle bli många bilder det.

Idén i sig är kanske inte så dum, man kan tänka sig en textlänk under bilden till "tidigare varianter av denna bild". Men vill jag visa den bild som jag först la upp och sedan redigerade för att den såg för sunkig ut? Vill jag inte visa den förbättrade versionen och få kommenterar på den istället för fler inlägg i stil med "ja nu blev det bättre än den första varianten du la upp"?

För egen del så känns det mer som att det är för min egen skull som jag publicerar bilder här, inte för att andra ska kunna följa utvecklingen för varje specifikt foto. Även om jag kan hålla med om att det ibland skulle varit intressant att se bilden före och efter så ser jag inte riktigt nyttan med det.

Däremot är jag stenhård på att jag alltid lägger till i bildbeskrivningen när jag redigerat bilden i efterhand, något i stil med:

2004-08-08, kl 11:24
La upp en något ljusare bild och beskar den lite i höger- och nederkant.

eller

*ändrad 2006-06-06 efter påpekande av Maya Andersson*
Gjort bilden lite ljusare då den egentligen blev något för mörk vid första publiceringen. Har även beskurit den något i nederkant då det var väl mycket svärta där som det inte fanns något behov av.

(båda exemplen tagna från verkligheten, mina egna alster)

Jag tror mer på att uppmuntra ett sådant beteende än att spara alla gamla versioner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto