Annons

Bildforum

Produkter
(logga in för att koppla)

emtre

Aktiv medlem
En återkommande kommentar i diskussionerna på sistone tycks vara att det är för mycket teknik och för lite bild på Fotosidan, i bildkommentarerna, i diskussionerna i forumen, kanske t om i själva strukturen på fs. Frågan är ju hur man ska få _mer_ bilddiskussion på fs ( som komplement till teknikdiskussion, inte istället för, den är också givande och viktig).

Så här kommer ett förslag: ett Bildforum.


Bildforumet ska vara ett utrymme för bilddiskussioner och bildanalys.

Tanken är egentligen väldigt enkel, en variant av dagens forum men till skillnad från det vanliga forumet så börjar jag en tråd genom att välja ut en bild jag vill diskutera och sen skriva ett minimum av tex. 50 ord till den. Sen kan alla andra gå in och reagera, tycka, göra egna eller kompletterande analyser. Men att fokus tydligt ligger på bilden, budskapet, upplevelsen, osv.

Utformningsmässigt tänker jag mig att man använder samma grund som till resten av forumet men att man gör det möjligt att länka in större bilder, så att alla kan se bilden vi pratar om ordentligt.

Självklart ska fotografen själv få bestämma om nån av hennes/hans bilder ska kunna lyftas till bildforumet, tänker mig att en enkel kryssruta vid uppladdningstillfället kan konstrueras och att det syns med nån liten symbol invid bilden om den är öppen för bilddiskussion.
När nån lyfter en bild går det automatiskt ett mejl (alltså, skulle jag vilja) till fotografen, så att man är informerad om att en utav ens bilder är uppe för diskussion. Man kan lyfta andras bilder, men inte sina egna.


Det är möjligt att idén varit uppe förut, avfärdats och att jag missat detta, men om inte så är det ett ganska enkelt och konkret förslag för hur man kan skapa mer fokus på bilden på fs.

mvh

/Maria

Ps. som en referens kring hur mycket 50 ord är: första stycket är 60 ord. ds.
 
Grundtanken är god, klart det behövs mer bilddiskussioner på fotosidan. Det är ju det det handlar om här.

Men det tangerar bildkritiken väldigt mycket. Det är ju så bildkriken skall fungera. Eller har jag missförstått något med idén?
 
Skillnaden mellan bildkritiken och bildforumets diskussion (som jag tänkt mig det) är syftet.

Syftet med bildkritiken är ju att genom konstruktiva kommentarer hjälpa våra medfotografer bli bättre fotografer. Vad som är ’bättre’ är ju en sån där härligt svår definitionsfråga där det beror på, vem man är och vad man försöker bli bättre på, så oftast ’safe:ar’ vi och håller oss till tekniska kommentarer – för tekniken har vi ju alla gemensamt, hur långt ifrån varandra vi än står i vad eller hur vi försöker uttrycka oss i bilder så är vår gemensamma nämnare att vi använder kameran som verktyg.

Syftet med bildforumets diskussioner vore att ta fasta på tolkningen av bilden, upplevelsen, på allt det andra, det som inte är teknik. Utgångspunkten för diskussionen ska inte vara att hjälpa fotografen bli bättre utan att diskutera bilden och de intryck den ger, känslor den väcker. Jag tänker mig att det är ett utrymme för den upplevande bildbetraktaren (som vi ju alla också är) snarare än den skapande fotografen.

Det skulle också innebära att fotografen (om den är intresserad) skulle få vara med och diskutera sin bild (vilket inte känns så självklart att man får i bildkommentarerna).

Det ska ju kanske sägas att jag trots att jag understryker att bilddiskussionen inte ska handla om konstruktiv feedback till fotografen, tror den typ av diskussion jag efterfrågar faktiskt skulle vara väldigt utvecklande för fotografen, men nånstans tror jag det bör vara en bieffekt snarare än ett syfte.

Vet inte om skillnaden fortfarande är oklar – du får hojta så försöker jag förtydliga mig ytterligare.

/maria
 
Problemet med bildkritiken är att det handlar om en specifik bild. Ofta kan ju en diskussion utmynna i mer generella eller principiella åsikter, som kanske inte längre härrör till den specifika bilden. Denna diskussion går då många miste om eftersom dom inte tittat på just den bild som är ursprunget till diskussionen. Få man samlat alla sådana diskussioner på ett ställe blir det mycket lättare att följa med, och att hitta dom.
Jag är mycket intresserad av en sådan funktion, det skulle skapa mer diskussion kring bilderna är jag övertygad om.
 
Senast ändrad:
En sak till, jag har fått en känsla av att det inte anses rätt att skriva svar till kommentarer på sina egna bilder, eller att tacka för kommentarer. Jag kanske har fel där, men så har jag uppfattat det. Det är lite synd, ju mer kommunikation man har desto mer gemenskapskänsla får man tycker jag. Och att tacka när någon tar sig tid att kommentera ens bild tycker jag känns bra.
 
Kanonidé Maria!

En jättebra idé som jag tror skulle hjälpa oss att fokusera på annat än bara det tekniska. En jättepoäng var oxå att man lyfter upp andras bilder och inte sina egna!

Japp! Jag röstar FÖR denna idé
 
christp skrev:
En sak till, jag har fått en känsla av att det inte anses rätt att skriva svar till kommentarer på sina egna bilder, eller att tacka för kommentarer. Jag kanske har fel där, men så har jag uppfattat det. Det är lite synd, ju mer kommunikation man har desto mer gemenskapskänsla får man tycker jag. Och att tacka när någon tar sig tid att kommentera ens bild tycker jag känns bra.

Det har man fått påpekande om... Men jag skiter i det. Jag är uppfostrad att tacka och kommer göra det så länge möjligheten finns. Jag gör det inte istället för att motkommentera utan tackar för jag vill visa att jag läser och uppskattar kommentarer. Rätt eller fel är ovesäntligt för mej. Jag tackar under mina bilder tills någon sätter [mute] på denna funktion.

/Kristian som tackar för ordet :)
 
Vad roligt maria! Jag satt just och tänkte på hur jag skulle beskriva mitt förslag, som nästan är identiskt med ditt förslag! Har tänkt på det flera dagar då jag också har börjat tröttna på avsaknaden av bilddiskussioner! Och så kommer du här och snor iden framför näsan på mig! :)

Fast jag måste erkänna att din idé är aningens bättre än min, för jag tänkte att man skulle kunna ha en knapp under varje bild, endast för totografen, som flyttar ut diskussionen (såvida det pågår en, d.v.s.) till ett bildforum. Men din idé att man endast kan lyfta fram andras bilder är i mitt tycke bättre!

Jag röstar STARKT för denna idé!
 
Jag tycker det låter som en bra grundidé men jag har en fråga

Ska alla få välja ut bilder? -Tänk om varje medlem väljer ut en om dagen.

Den största nackdelen med bildkritiken är väl att det blir för mycket för att man ska kunna säga något om alla bilder utan att det blir ett fulltidsjobb för en så man väljer ut nån som man kan relatera till.

Vill bara veta hur man tänkt lägga upp det för att det här inte ska bli för mycket heller om ni förstår vad jag menar.
 
Ok, en bra idé... Skötaren av Fotosidan kan väl bara lägga in en ny funktion som väljer ut en bild slumpmässigt om dagen.

Den bilden ska inte gå att överklaga, utan sedan är det den bilden man ska prata om.

Ny bild skulle kunna väljas ut var 8:e eller 12:e timme...

Dum idé eller himla bra?

Wacka Wacka!!!
 
det där med att välja ut en bild slumpmässigt tycker inte jag låter som en bra idé! Nej, låt folk välja bilder som rör och berör, som intresserar och förundrar.
 
Peter – jag tror på att bildforumet ska funka på samma sätt som det vanliga forumet gör, dvs att man skriver/gör ett inlägg om och när man har nåt att säga, i bildforumets fall har en bild som man vill diskutera eller säga något om.
Som forumet funkar idag, skulle ju varenda en av de 20 000 gå in och starta en ny tråd, men det gör de/vi inte, istället är det många som läser och färre som skriver och ännu färre som startar nya trådar. Så jag tror inte det kommer bli ett problem.

Pers idé med en slumpgenerator går emot en av mina grundtankar med bildforumet, nämligen att den ska lyftas av någon som själv har något att säga om bilden (det ska vara minst de där 50 orden om bilden) – så jag tror nog inte på konceptet med slumpgenerator. Som Christoffer skriver: ’låt folk välja bilder som rör och berör, som intresserar och förundrar.’.

Bildforumet kommer ju (om det blir nåt) funka som det vanliga forumet, nämligen att man kollar in vilka diskussioner som pågår och engagerar sig i dem man har intresse av, eller om man känner för det så startar man en egen tråd. Om man inte kan relatera till de bilder som diskuteras och känner att man har en annan bild som man hellre vill diskutera – då lyfter man den (under förutsättning att fotografen kryssat i den lilla rutan : ) ) och startar en egen diskussion.

Jag tror det här skulle vara en spännande funktion, men om det blir nåt och hur den då funkar kommer väl visa sig : )

/Maria
 
Nej, i mina ögon blir det inte precis likadant som bildkritiken, men det har jag redan försökt beskriva i ett inlägg ovan.

/maria
(som inte såg Peters senaste inlägg när jag skrev mitt)
 
Okej då tror jag att jag helt enkelt missuppfattat din grundidé. Det är alltså tänkt för de som kommit en bit med sitt fotograferande?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.