Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildforum

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror lite på vad man menar med ’kommit en bit med sitt fotograferande’ men visst om vi tänker oss en utveckling där du börjar med att skaffa dig en teknisk kunskap och sen går över till bildkunnande så ska man väl ha kommit en bit påväg. Nu är det ju inte alla som ’utvecklas’ i den ordningen, vissa börjar med bildkunnande och bildseende och lär sig sen det tekniska, så det beror ju på. : )

Bildforumet är tänkt för dem som är på ett ställe i sin utveckling (var det än må vara) där de är intresserade av att diskutera bilden (innehåll, budskap, mm mm).

/Maria
 
Om man nu skall kasta sig in i forumet kan jag ju säga följande:

1) Mycket bra idé! Ser fram emot att läsa, och kanske skriva någon gång när jag kommer över tröskeln och tycker att jag har något att säga.
2) Jag tackar för kommentarer, annars blir det dötråkigt här.
3) Ingen slumpgenerator tack.

Martin
 
David har tidigare skrivit att man inte ska diskutera bilder i kritikkommentarerna, därför skulle bildforumet bli som ett komplement när man vill hålla en djupare diskussion om en viss bild. Givetvis skulle man också kunna diskutera vissa fenomen i allmänhet, utan att länka till en viss bild.
 
Att folk ska välja ut en bild som berör osv. Hur ska det gå till? Snacka om att det kommer att bli ännu mer osämja på denna sidan...

Vem sak bestämma vilken bild som ska disskuteras? Det funkar ju inte tror jag!
 
Som jag uppfattat det kan vem som helst välja en bild som skall läggas upp för diskussion - om denna bild av fotografen är markerad som valbar för detta.

Jag tror vi kan hantera att vissa bilder blir valda och andra inte på samma sätt som vi accepterar att vissa bilder får mer kommentarer än andra idag.
 
PerPula skrev:
Att folk ska välja ut en bild som berör osv. Hur ska det gå till? Snacka om att det kommer att bli ännu mer osämja på denna sidan...

Vem sak bestämma vilken bild som ska disskuteras? Det funkar ju inte tror jag!

Du har missuppfattat hela idén! Det handlar inte om att välja EN bild, utan om att vem som helst får välja bilder som dom vill diskutera. Om det sen verkligen startas en diskussion återstår att se, om redaktionen tycker det är en bra idé d.v.s...
 
Kanonide Maria! Jag tror mig förstå precis vart du vill komma och håller helt med dig. Det skulle kunna bli verkligt läsvärda diskussioner.

Slumpbild tror jag inte skulle funka så bra.

/markus, som är oändligt tacksam men inte tackar för varje kommentar
 
Maria, jajamen. Bra idé!

Är det inget man kan göra helt själv, utan kodande och så? Så slipper vi belasta den stackars överbelamrade redaktionen? :)

Hehe. Jag tar väl helt enkelt och prövar.
Jag lägger in en tråd under Fritt Forum,
med rubriken "Bildforum: " först, och sedan
titel på bilden.

Kära snälla red, om det här tar och fler
verkar vilja göra det så vore det jätteschyrrigt om ni kunde skapa en _speciell_ grupp i detta forum kanske för 'bildforum' enligt Marias förslag?
-Christian
 
Senast ändrad:
Bra idé. Jag tror att chansen att vi kommer ett stycke ifrån;

"Snygg! Den berör mig! 5!"

och som ett brev på posten:

"Tack snälla du :)"

är mycket stor. Ett steg i rätt riktning för fotosidan.se i sådana fall.

Jag hoppas, misstänker och tror att de som kryssar i rutan är beredd på kritik av allehanda de slag, vilket inte är fallet så som det är nu.
 
Va kul - här är man borta från datorn en dag och så har det hänt en massa roligt i den här tråden när man kommer hem : )

Som svar på PerPula´s farhåga att det kommer leda till mer osämja, så kan jag väl bara säga att jag inte dela hans oro. Jag tror på bildforumet som ett sätt att lyfta fram bilder, att skapa utrymme för fördjupad diskussion. Det handlar alltså inte om att vi ska enas om vilken bild som ska diskuteras, utan (precis som Walle skriver) vem som helst kan lyfta en bild till diskussion – på samma sätt som vem som helst kan starta en tråd i det vanliga forumet.

Anledningen till att jag vill ha lite kodande för att skapa bildforumet är bla för att vi i forumet idag har uppmanats att inte ska diskutera enskilda bilder och inte heller länka till medlemmars enskilda bilder .
Men också för att jag vill att fotografen ska få välja om bilden diskuteras eller inte, för att man ska kunna göra mer än bara ha en länk till bilden man diskuterar utan istället få upp bilden i hyfsad storlek i forumet och till sist för att jag vill lyfta fram bilddiskussionen som en del av fs.

/maria
 
Hej Maria,

>Anledningen till att jag vill ha lite kodande
>för att skapa bildforumet är bla för att vi i
>forumet idag har uppmanats att inte ska
>diskutera enskilda bilder och inte heller länka
>till medlemmars enskilda bilder .

Jamen det var ju förbålt! Hur många regler finns det egentligen här? En regel att omedelbart bryta igen!

viewpic.htm


Red/forumvärdar - menar ni allvar med att en sådan sak skulle vara "mot reglerna"? Ta en titt på mitt försök under "fritt forum"... det är väl bara bra och inget annat?

Grums!
-Christian
 
Maria,
jag läste inte färdigt riktigt... men absolut, det är ju bättre att det så-småningom kodas.

Fast ibland kan det ju vara bättre att komma igång med en sak rakt upp och ner då det finns entusiasm och intresse för idéen, än att vänta på att kodningen ska hinna med. Det är ju ändå finslipande vi pratar om här. :)

Såg du mitt inlägg i Fritt forum?

Bildforum: Ummas 'ett'

-Christian

PS. Det står inget i forumreglerna om det där med länkande ialla fall... :)
 
Christian,
klart det är bra att komma igång direkt och jag gillade ditt inlägg i Fritt Forum, ska in och skriva nåt i tråden strax. : )
Men jag vill ha nåt med ’officiell’ godkändstämpel (så småningom i varjefall), plus att jag ville åt allt det där jag skrev i mitt förra inlägg.

Nä, det står inte i forumreglerna att man inte får länka, men både red. och forumvärdar har varit inne i olika diskussioner och sagt just så – och ofta av väldigt goda skäl (typ när folk har dissat fotografer och bilder och sen länkat till dennes bild/er – ofta utan att fotografen ens vet om att den baktalas). Så det är väl en inofficiell regel - men du kan ju få bryta mot den ändå ;)

/maria
 
>Så det är väl en inofficiell regel
>- men du kan ju få bryta mot den ändå...

Tack, det känns bra. :)
Nej, men allvarligt, lite normal hyfs i tonen och med ett gott omdöme ska vi förhoppningsvis klara av denna svåra balansgång. Att våga diskutera bilder, menar jag alltså. :)

-Christian
 
Visst kan det vara kul att diskutera bilder. Men är det så att de flesta ger en mer teknisk tolkning av bilderna på kritiksidan?

För mig är kritiksidan ett ställe att ge kommentarer om både teknik och tolkning.

Visst kan det vara bra, men är det inte bättre att föra över bilder som av någon anledning behöver diskuteras till en "bilddiskusion" med fotografens tillåtelse.
"Behöver diskuteras" kan vara bilder som av någon anledning sätter igång en harrang av inlägg som påminner om chatten.

Då kommer rätt bilder in för diskusion OCH folk kan prata om den bilden hur mycket som helst.
Hur man gör praktiskt? Ingen aning!

/Efwa
 
Efwa, det är så som du tänker som min idé var från början. Att man flyttar över diskussionen till ett forum. Givetvis kan detta göras utan speciella funktioner, men jag tycker att det vore smidigare om det fanns en knapp för t.ex. fotografen att trycka på som automatiskt startar en ny tråd, samt länkar till denna tråd direkt från en "kommentar". Givetvis ska tråden länka tillbaka till bilden.
 
Hej på er,
nu har ni diskuterat vad man *skulle kunna* göra, ingen reaktion alls av redaktionen, och tråden dött.

Kan ni inte berätta om era favoritbilder, eller sätta igång en diskussion. Jag har lagt upp en tråd, Gunnvor en. Vi vill gärna se fler! :)

Hej hopp!
-Christian
 
Redaktionen har uppmärksammat tråden, jag vet från säker källa att det pågår diskussioner kring hur man skulle kunna ta tillvara på förslaget.
 
Hej Jim,
det var glädjande nyheter - vad kul! Ser fram emot resultatet...

Då får vi väl föröva oss då, kanske? :)
-Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.