Annons

Bilderna ser annorlunda ut när de sparats

Produkter
(logga in för att koppla)

Saybia

Medlem
Hej

Har Photoshop Elements 7.0 och Windows XP Professional, när jag tidigare bildredigerat så har allt fungerat felfritt men helt plötsligt så började bilderna se olika ut i Photoshop och på datorn (när de sparats). Är helt hopplöst att försöka bildredigera, vill ju att de ska se ut som de gör i Photoshop men bilderna blir mycket mörkare när de sparats ner. Som ett test gjorde jag en helt svart bakgrund och skrev med vit färg och drog ner opaciteten tills det såg ljusgrått ut... sparade och klickade upp den sparade bilden, först trodde jag att jag hade råkat spara en helt svart bild men med lite ansträngning kunde jag faktiskt se texten jag hade skrivit.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man kommer till rätta med det?

Har testat att lägga upp sparade bilder på internet och tittat på dem med andra datorer, bara för att utesluta att det t.ex. är bildvisningsprogrammet på datorn det är fel på, men de är lika mörka där.
 
Kontrollera ICC-inställningar på burken. Alternera mellan olika arbetsrymder, skrivprofiler. t.ex. jämföra AdobeRGB och sRGB se om det vara orsaken till differensen.
 
Hade exakt samma problem som dig, vad jag gjorde var att ( Win 7 ) Höger klicka på skrivbordet, anpassa, längst ner till vänster i menyn Bildskärm, Kalibrera färg, Gamma inställningen där var helt fel.

Hoppas du har ett lika enkelt problem som jag hade
 
Senast ändrad:
Tack för svaren både Gabriel och Marcus, tyvärr har jag inte kommit tillrätta med problemet... har inte Win 7 så det där med att kalibrera färg och kolla gamma inställningen kunde jag tyvärr inte göra.

I elements när jag sparar en bild så står det "ICC Profile: sRGB IEC61966-2,1", har testat att gå in på datorns grafikkort och kolla under fliken "Färgkorrigering", där är färgprofilen satt i standardläge, fanns olika profiler att välja mellan och testade bla. att ändra till samma ICC profil som elements men då tappade skärmen all kontrast & ljusstyrka, blev jätte blek och "blaskig" i färgerna, den mörkblå skrivbordsbakgrunden blev tex. riktigt ljust blå. Men det är kanske så det ska vara och så får man ändra brightness och contrast själv på bildskärmen?
När jag högerklickar på skärmen och väljer egenskaper och klickar mig fram till standardprofil för bildskärmen så står det "sRGB Color Space Profile", där kan man även läsa in nya profiler.

Någon som vet hur jag ska gå vidare för att få bildskärmen och elements att samarbeta?
 
Köpte en helt ny skärm och kalibrerade med Spyder 3 Express, avinstallerade både PS och Lightroom och installerade dem på nytt men fortfarande kvarstår problemet att bilden ser ljusare ut när jag grejar med den i PS (och/eller Lightroom) än när den sen sparats ner på datorn.

Ger snart upp men det är väldigt tråkigt att inte kunna redigara/efterbehandla bilderna så om någon har någon (mer) lösning på problemet så skulle jag bli otroligt glad och tacksam.

Använder Photoshop Elements 7.0 och Lightroom 3.3.
 
det har väl med att ps kan visa flera färger elr vad man nu säger än vad windows kan..så det kommer aldrig kunna bli lika om du inte använder ett bildvisningsprogram som stödjer rgb elr vad det nu är. , minns inte exakt. men det har skrivits om det här på fs några gånger.
 
det har väl med att ps kan visa flera färger elr vad man nu säger än vad windows kan..så det kommer aldrig kunna bli lika om du inte använder ett bildvisningsprogram som stödjer rgb elr vad det nu är. , minns inte exakt. men det har skrivits om det här på fs några gånger.

Sorry, men det finns verkligen inte ett ord som stämmer av det där.

Windows kan varesig visa fler eller färre färger än Photoshop.

ALLT som visas på en bildskärm är RGB.
 
Sorry, men det finns verkligen inte ett ord som stämmer av det där.

Windows kan varesig visa fler eller färre färger än Photoshop.

ALLT som visas på en bildskärm är RGB.

jisses..aja jag hoppades nån skulle kunna förstå vad jag pratade om då jag själv är lite glömsk, men du gjorde det uppenbarligen inte..
 
Hej Anna

Jag har ett liknade fel fast tvärtom.
Mina bilder blir allt för mörka när jag tittar på de i filhanteraren, camrera raw eller i Elements. Sedan när man tycker att bilderna är klara, så blir det allt för ljusa av de som jag publicerar på nätet eller att man kör bilderna i något bildvisningsprogram. Enda gången när det blir rätt är när jag använder mig av extern skärm på jobbet, på lapptopens skärm blir det fel hela tiden. Har Windows 7 och gjort ändringar flera gånger men samma problem kvarstår?

Önskar hjälp av någon.....

Hej

Har Photoshop Elements 7.0 och Windows XP Professional, när jag tidigare bildredigerat så har allt fungerat felfritt men helt plötsligt så började bilderna se olika ut i Photoshop och på datorn (när de sparats). Är helt hopplöst att försöka bildredigera, vill ju att de ska se ut som de gör i Photoshop men bilderna blir mycket mörkare när de sparats ner. Som ett test gjorde jag en helt svart bakgrund och skrev med vit färg och drog ner opaciteten tills det såg ljusgrått ut... sparade och klickade upp den sparade bilden, först trodde jag att jag hade råkat spara en helt svart bild men med lite ansträngning kunde jag faktiskt se texten jag hade skrivit.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man kommer till rätta med det?

Har testat att lägga upp sparade bilder på internet och tittat på dem med andra datorer, bara för att utesluta att det t.ex. är bildvisningsprogrammet på datorn det är fel på, men de är lika mörka där.
 
Adobe

Min erfarenhet av skevhet detta är följande...
Jag har en Lacie Electron blue 22 tums skärm som jag köpte begagnad av en grafiker. En bra skärm som gjort sina bästa dagar, den är alltid något för mörk.
Då jag är medveten om problemet har jag hittat en justering som på en ungefär kompenserar bristen av ljus i redigeringen. Jag kan inte redigera bilden så den ser bra ut på min skärm, jag måste sänka nivåerna ett antal %. Innan jag var medveten om problemet lade jag upp bilder som på min skärm var välbalanserade, men på andra skärmar överexponerade över hela linjen.
Dessutom, när jag arbetar med mina bilder i Photoshop (Adobe RGB 1998), och därefter sparar dem i sRGB för webb får bilden en annan färgåtergivning... men den är inte mörkare dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.