Annons

Bilderna försvann från minneskortet! Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tone

Medlem
Hej!

Jag köpte nyss ett nytt minneskort till min Nikon Coolpix 3100. Hade ett CF II 128MB och köpte ett extreme III 1GB. Extreme kortet passade inte i kortläsaren, men firman som sålde det till mig sa: Det finns fotoaffärer som har kortläsare.

Hur som helst. Jag tog en del bilder med kortet på nyår och en del av dom såg riktigt bra ut i kamerans display. På nyårsdagen skulle jag lägga in bilderna. Provade kortläsaren först - funkade inte. Sen kom jag på att jag har kortläsare i skrivaren - den tog inte cfII... Så jag letade reda på kabeln till kameran som jag inte använt på evigheter (tar ju en massa batteri och tid) - då får jag upp en ruta på skärmen med frågan om jag vill formattera kortet! Vad då formattera kortet?? Jag ska inte formattera förrän jag har bilderna på datorn! Men inga andra möjligheter fanns... Jag avbryter och sätter kortet tillbaka i kameran för att kolla bilderna. Kan tala om att pulsen är hög... Samma där... Vill du formattera nu? Nej, nej, nej!!!! Bilderna är borta...

Nu följde det med en recovery CD med minnet (man undrar ju varför det följer med en sån CD...) så jag ska prova den. Har ingen aning om hur dettta går till, men jag har ju inget annat val. Eller?

Har en väninna som har en kortläsare i datorn och jag ska gå upp till henne i morgon med kortet och CDn. Jag vet inte om jag får tillbaka bilderna. Men jag vill ju inte att det här händer igen! Något som har en aning (eller vet) vad som gjorde att mina bilder försvann? Är det sånt som händer eller gjorde jag något fel?

Nu använder jag mitt gamla minneskort tills jag får ordning på det här.

Minsta tips är tacksamt!

MVH// en ledsen Tone
 
Se först till att du har ett fulladdat batteri.

Ta sedan ett par provbilder med ditt gamla minneskort, och kolla att detta fungerar.

Sätt därefter i det nya minneskortet igen (kolla också att inga kontaktstift är böjda i kamerakontakten). Kolla också att du verkligen får ner kortet ända ner i botten (det brukar bli ett extra motstånd just på slutet som gör att man kan missa detta).

Tror inte att det är så mycket annat du kan göra fel på - ifall du skulle vända kortet fel så ska det inte gå att få in det alls. För säkerhets skull kan du ju också kolla att objektivet är invridet ordentligt i bajonetten - om inte kan detta ge upphov till diverse egendomligt kamerabeteende.

Om allt detta blir resultatlöst, så är det väl dags för dig att sätta dig in i hur bildräddningsprogrammet fungerar.

Det är inte så att Recovery CD:n levereras med för att SanDisk ska kunna sälja dåliga minnen, på den punkten kan jag lugna dig. Tvärtom anses SanDisk producera de pålitligaste minnena - det är mycket ovanligt att något av deras kort strular. Men självfallet kan det inträffa, och det är förstås sorgligt ifall du skulle ha råkat ut för att få ett defekt kort. SanDisk ger f.ö. lång garanti på sina kort, tror att det är 10 år i Europa och livstidsgaranti utanför. Vet dock ej ifall det ingår någon recovery warranty ifall räddningsskivan inte skulle fungera - du får kolla i så fall.

Hoppas verkligen att du lyckas återskapa dina bilder - alla fotografer förstår precis hur detta skulle kännas!
 
FlyerOne skrev:
Se först till att du har ett fulladdat batteri.

Ta sedan ett par provbilder med ditt gamla minneskort, och kolla att detta fungerar.

Sätt därefter i det nya minneskortet igen (kolla också att inga kontaktstift är böjda i kamerakontakten). Kolla också att du verkligen får ner kortet ända ner i botten (det brukar bli ett extra motstånd just på slutet som gör att man kan missa detta).

Tror inte att det är så mycket annat du kan göra fel på - ifall du skulle vända kortet fel så ska det inte gå att få in det alls. För säkerhets skull kan du ju också kolla att objektivet är invridet ordentligt i bajonetten - om inte kan detta ge upphov till diverse egendomligt kamerabeteende.

Om allt detta blir resultatlöst, så är det väl dags för dig att sätta dig in i hur bildräddningsprogrammet fungerar.

Det är inte så att Recovery CD:n levereras med för att SanDisk ska kunna sälja dåliga minnen, på den punkten kan jag lugna dig. Tvärtom anses SanDisk producera de pålitligaste minnena - det är mycket ovanligt att något av deras kort strular. Men självfallet kan det inträffa, och det är förstås sorgligt ifall du skulle ha råkat ut för att få ett defekt kort. SanDisk ger f.ö. lång garanti på sina kort, tror att det är 10 år i Europa och livstidsgaranti utanför. Vet dock ej ifall det ingår någon recovery warranty ifall räddningsskivan inte skulle fungera - du får kolla i så fall.

Hoppas verkligen att du lyckas återskapa dina bilder - alla fotografer förstår precis hur detta skulle kännas!

Tack för ditt svar, Gunnar!

Det funkar utmärkt att använda kortet (även det gamla). Att få in det nya kortet i kortläsaren går inte. Spåren på höger sida är smalare på det nya kortet så det går inte att få helt in i kortläsaren. När jag skulle köra över bilderna från kameran till datorn via kamerakabeln så satte jag i fulla batterier.

Går det över huvudtaget att kunna rädda bilderna i och med att jag var tvungen att formattera minneskortet?

Jag har inte fotat så länge så jag är helt novis...

//Tone
 
Jag provade just att föra över bilderna med kamerakabeln från det gamla kortet - inga problem. Sen tog jag två bilder (bara för att prova) med det nya och förde över på samma sätt, heller inga problem. Vad hände igår?? Jag fick inte fram de bilderna som försvann, men jag kanske måste göra det på annat sätt - om det nu går?

// Tone
 
Jag lyckades vid ngt tillfälle formatera ett minneskort innan bilderna var överförda till datorn.. och räddningen blev just det här programmet man får med från Sandisk. Det var en baggis, bara installera programvaran från CD i datorn.. sedan i med minneskortet i datorn och så plockade programvaran fram alla formaterade bilder.

Hmm, i ditt fall kanske det blir lite värre, vet inte hur det funkar om man kör det här programmet med minneskortet i kameran, eftersom du ju inte verkar få in det i kortläsaren.

Sedan en stor brasklapp, RÖR INTE DET KRÅNGLANDE MINNESKORTET. Använd det inte, försök inte testa det.. Gör ingenting med det förrän du testat om det funkar att få fram bilderna via det här rescue-programmet.

Det programmet är guld värt och jag kan bara tacka Sandisk som skickar med det som en service..
 
Tack, Agnetha! Jag ska gå till väninnan sen, hon har en kortläsare i datorn. Hoppas bara att det tar mitt kort, hon visste ju inte säkert.

Nu är det ju inte HELA världen om bilderna försvinner för gott, men det var bara jag som hade kamera med mig på nyår. Och med min slöa kamera så tar det en evighet innan bilden knäpps så det är väldigt svårt att få bra fyrverkeribilder med den.

Det är bara att hålla tummarna... Ska åka och köpa ny kortläsare i morgon och då ska jag ta med mig kortet och kolla att det verkligen PASSAR! Det jag har kanske inte är av bästa kvalitét...

Tack, igen! // Tone
 
Jag tycker det är märkligt att din CF II kort går att stopp i din läsare men INTE ditt Extremm III kort. Jag är ingen expert men inte har väl det yttre formatet på korten ändrats?

När det gäller recovery, dvs att hitta de raderade bilderns så har nog tyvärr dina chanser minskat i och med att du använt kortet efter att du formaterat det. Som Agnetha säger är det viktigt att göra så lite som möjligt med det mellan problemet och recoveryn. Helt kört är det dock inte så prova att använda recovery programmet.
 
Tack, Anders!

Jag har jämfört korten och på höger sida är spåret smalare än på det gamla. Det gamla kortet är trögt att få in ibland så man får lirka, men det nya kortet fastnar på höger sida i läsare och går inte att få in. Det sitter snett i läsaren. Jag vet att det låter mysko, men så är det. Det är därför jag ska ta med mig kortet när jag köper ny läsare.

Synd att jag inte fattade att jag inte skulle röra kortet innan jag tog de två bilderna i natt. Är det meningen att jag ska ha bilderna så kommer dom väl. Ni får gärna hålla tummarna! Ska snart kolla.

// Tone
 
När det gäller köp av kortläsare så behöver du inte leta upp en fotobutik för det. Det finns på Clas Olsson, Kjell & Co, SIBA och alla de andra.

Min senaste köpte jag på MediaMark för 99:- men egentligen bör man nog satsa på något med lite mer kvalité, typ SanDisk, Lacie eller liknande, mer än par hundringar kostar de ju inte.

Lycka till, vi håller tummarna!
 
Jag råkade ut för nåt liknande en gång. Jag hade en bärbar CD-brännare med inbyggd kortläsare och den "stekte" ett kort för mig. Jag lyckades dock rädda i stort sett alla bilderna genom att sätta kortet i en "riktig" kortläsare och köra ett räddningsprogram.

Precis som du fick jag meddelande om att formatera kortet och kameran sade att det inte fanns några bilder på, men räddningsprogrammet fixade biffen. Så länge du inte fotat en massa nya bilder som skriver över de som finns på kortet så borde det lösa sig.

Lycka till!
 
Jag har ingen aning om det är något speciellt med just SanDisks Extreme III-kort men jag fick problem när jag skaffade ett sånt SD-kort. Eller problem var kanske fel ord men min kortläsare (Lexar) kunde inte läsa det kortet. Mina tidigare SD Kingstonkort hade den inga problem att läsa. Jag köpte då en SanDisk Extreme kort-läsare som nu fungerar bra med både SanDiskkortet och de gamla Kingstonkorten.
 
Hemma nu, jag har fyra olika CF kort framför mig, allt från 256 mg Kingston till 8GB SanDisk och alla spåren ser lika dana ut på alla korten och alla tycks passa i alla läsare.

För vad nu detta kan vara värt...
 
Tack alla!

Idag har jag köpt en ny kortläsare (Thrust från Kjell & co för 195:- . Jag hade med mig kortet och provade så att det passade - nema problema! =) Nu har jag provat att rädda bilderna, men det ser kört ut. Programmet ber mig plocka fram filen som ska räddas och dom finns ju inte. Det jag fick fram var enbart de två jag hade tagit efter formatteringen. Och sen dessa förbaskade program som inte finns på svenska... Fanns hebreiska, men jag är inget bra på det... ;) Vilket betyder att jag inte fattar så mycket av det.

Om någon har SanDisk RescuePro CDn, version 3,2 och fattar hur det funkar så hojta gärna till!

Jag avvaktar några dagar med att använda kortet så jag inte sabbar fler chanser - om det nu finns några alls.

//Tone
 
Jag laddade ner ett program som heter Card recovery. Allt fungerade perfekt, jag kunde se alla bilderna, men när det var dags för att klicka "next" för att rädda bilderna fick jag besked om att jag måste köpa programmet för att rädda bilderna. Suck! Nu vet jag åtminstone att bilderna finns där! Nu ska jag ta bort programmet ur datorn och leta reda på ett program som jag slipper betala dyra pengar för... Jag återkommer med besked.
 
Ok... Nu har jag laddat ner följande:

http://www.softwarepatch.com/software/smartrecovery.html

Det tog fruktansvärt lång tid - över en timme(!) att få fram 60 bilder! Men jag fick 60 bilder! =) Nu fanns det tre alternativ för JPG och jag valde med thumbnail. Jag vet ju att det fanns fler bilder än så så jag provade igen. Och nu fick jag fram 119 bilder!! =) =)

Nu är klockan läggdags för länge sedan så jag gör ett försök till i moergon med det sista alternativet också.

Men oj! Jag är så glad för dom bilderna som gick att rädda!!

Jättekram till er alla som stöttat och bidragit med förslag!

MVH// En lycklig Tone =)
 
Hej Tone!
Hittade din tråd igen. Det finns ju så oändligt många här på Fotosidan, så det är ju lite slumpartat vilka man råkar läsa, och när...

Glad att se att det hela verkar utveckla sig positivt! När man ska skriva och hjälpa någon så är oftast det svåraste att komma på vad man ska skriva av allt det som man själv tar för givet... När jag skrev mitt första inlägg i början av den här tråden, så tog jag vissa saker för givet. Sådant som är självklart för en själv, men inte behöver vara det för någon annan, som kanske är fallet för din del.

Jag tog alltså för givet att det är självklart att man riskerar möjligheterna att rädda de gamla bilderna på kortet, ifall man sätter igång med att formatera det och ta nya bilder. Men det behöver ju alltså inte alls vara självklart.

Dock, pga att jag tog detta för självklart så skrev jag alltså inte uttryckligen att du INTE skulle formatera om minneskortet som du ville rädda bilder från, och om du hade råkat göra det, ABSOLUT INTE ta några kort därefter, och om du ändå gjort det, ABSOLUT DEFINITIVT INTE ta MÅNGA bilder efteråt. Ifall man återigen har fyllt kortet helt med nya bilder, så finns det inget räddningsprogram i världen som kan få fram en enda av de gamla bilderna.

Så här är det. När du formatterar kortet så raderas INTE själva bilderna bort, utan enbart filtabellen. Filtabellen är en lista som pekar på var någonstans i minnet som de olika bilderna finns lagrade. När man formatterar så är det bara denna filtabell som raderas, men själva bilderna finns kvar.

Detta innebär: Du kan inte få fram bilderna med kortet i kameran eller i en kortläsare. Däremot är det vanligen ganska enkelt att få fram samtliga försvunna bilder med hjälp av ett bra räddningsprogram.

Börjar man sedan fotografera, så blir det värre. Kameran ser bara ett helt tomt kort (filtabellen säger detta), och lagrar därför de nya bilderna rätt över de gamla.

Detta innebär: Nu skrivs de gamla bilderna över - fler och fler av dem allteftersom nya bilder tas. De bilder som är överskrivna går inte att rädda. Fyller man kortet med nytagna bilder kommer det alltså inte att gå att rädda några gamla bilder alls. Fyller man kortet bara delvis kan det gå att rädda vissa av de gamla bilderna.

Lyckligtvis hann du ta bara två bilder, så du bör kunna räkna med att rädda de flesta av de gamla bilderna, med undantag för några stycken, vilka gått förlorade.


Jag har kollat runt lite, och bifogar här länken till det filräddningsprogram som anses vara ett av de bästa:
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Ha alltså inte för bråttom med att formattera och använda ditt nya kort igen, utan prova med detta program också. Det kan visa sig att det kan rädda bilder som ZAR Recovery inte har lyckats ta fram. F.ö. är jag lite förvånad över att du inte lyckades med ditt SanDisk RescuePRO program. Hade du ingen bruksanvisning på något begripligt språk som engelska, eller interaktiv hjälp på CD:n för hur det ska hanteras? Får du fram det, så ska du absolut testa detta program också. Sedan kan du jämföra vilka bilder som de här tre programmen plockar fram. Det kan löna sig att göra så, eftersom det inte är säkert att något enskilt program kan plocka fram alla de försvunna bilder som inte är överskrivna, men det kan hända att de plockar fram lite olika delmängder av dessa, så att det totalt går att rädda flertalet av dem.

Hoppas det går bra för dig! Sedan vet du ju också i fortsättningen hur du ska göra...
 
Senast ändrad:
Tack, Gunnar! Det är alltid bra med info, jag hade inte en susning om hur ett minneskort fungerar. Men det gör jag nu! =)

Sandiscs recoveryskiva hänvisade till att jag skulle markera en fil som skulle räddas, men det fanns inga andra filer att hitta än de två bilderna som jag tog efter formatteringen. Det gick inte att komma vidare.

Jag ska prova länken du la in och se hur den funkar - den kan ju knappast vara segare än det jag använde igår...

Det verkar stämma, det du skriver med att det överskrivna filerna förstörs för jag har hittat åtminstone två bilder som blivit förstörda (halva bilder och annat konstigt).

Vet du om räddningsprocessen kan försämra bildkvalitéten också? Några av bilderna såg oskarpa ut på annorlunda sätt. Kan inte förklara riktigt hur jag menar, men det ser inte ut som det brukar. Man skulle kanske kunna kalla dom "gryniga", precis som om det vore för hög ISO. Jag har inte sett det på mina bilder förut.

Nåväl, jag ska prova programmet du rekommenderade och se vad jag kan få fram med det.

Varmt tack!

Och, jag måste säga att det är en djungel att hitta rätt i forumet! Jag får tack och lov mail hem när det kommer ett svar och då kommer jag rätt direkt. =) En bra funktion!

// Tone
 
Har laddat ner Testdisc Download och PhotoRec 6.9. Problemet är att jag får upp ett DOS-fönster... Jag har ingen aning om hur jag ska göra i DOS... :( Jag tog ner 6.8 först, men den var det något fel med.

Har laddat ner ett annat program som heter " Art Plus Digital Photo Recovery 3.1". När programmet väl fick fram kortläsaren i listan så gick det hela på 20 min! =) 118 bilder (den halva bilden är inte med).

Jag är nu nöjd och glad! =)

// Tone
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.