Annons

Bilderna för stora för programmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Festuca

Ny medlem
Har skannat in gamla sv/v 6x9 negativ med en CanoScan9000F. Med skannern på högsta upplösning blir de flesta bilderna ca 10 MB stora. Jag har inget avancerat bildbehandlingsprogram utan använder Windows Live Photo Gallery och Paint för att göra enklare justeringar av bilderna efteråt. När bilderna har den här storleken klarar inget av dessa båda programmen av det.

Förminskar jag bilderna går det bra. Men tycker att jag vill ha bilderna i så bra kvalitet som möjligt, när jag nu gör mig besväret att skanna in dem, och det även efter t ex justering av exponering eller beskärning.

Hur ska man lämpligen göra?

Mvh
M

Det kanske inte är filstorleken som är problemet utan hur bred/hög bilden är i pixlar. Hur många megapixlar eller hur många pixlar på längsta sidan? ( 10mb säger inget om upplösning eller storlek ( bredd/höjd ) ).

En del program har begränsningar vad gäller bredd och höjd.

[ edit ] Kollade på google och hittade ett inlägg som hävdar att 6000x6000 pixlar var för mycket för Paint men 5000x5000 fungerade ( 25 mp ) )

Du kan väl skaffa något gratisprogram som kan skala bilderna till mindre format.
Scannern klarar egentligen inte av den höga upplösningen skärpan är för dålig.
Prova att scanna i lägre upplösning då du förmodligen ändå inte tappar skärpa och detaljrikedom.

Om du har installerat det program som följer med skannern så kan du skanna inifrån gratisprogrammet FastStone Image Viewer( www.faststone.org , ladda ner från site 2) Från programmet leds du in i Canons skannerprogram, men bilderna importeras in i FastStone för vidarebehandling på ung samma sätt som man skannar inifrån Photoshop.

Programmet fordrar lite inställning för att fungera bra, men sedan gå till Arkiv och sedan Hämta bilder från skanner (eller Ctrl + B ).
När du sparat bilden i programmet kan du redigera den med de verktyg som finns, det är en hel del. Du kan räta upp bilder som blivit snett skannade, beskära, använda kurvor, ändra storlek mm och slutligen skärpa bilderna och spara dem i valfritt format och valfri komprimering.

Skannade just en del av ett elektronikkort till en hårddisk, som råkade ligga till hands, på en Canon 8800, en föregångare till din skanner med hjälp av FastStone.
.

Bilagor

• Del av hd-drive.jpg
    Del av hd-drive.jpg
    92.2 KB · Visningar: 302
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto