Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
bilderna blir skit, Vad gör jag för fel?
- Trådstartare TheZombie
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Är det int muhammed?Jonis skrev:
Du skall inga andra gudar hava än Canon och IS är dess profet?
RG
Avslutat medlemskap
Canotistens 10 bud
Jonis skrev:
Vad har Muhammed med Canon och IS att göra?
1. Du skall inte ha andra kameror ha vid sidan av mig.
2. Du skall inte göra dig någon bildstöld eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
3. Du skall inte missbruka Canons, din EOS, namn, ty MARKIII skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.
4. Tänk på hålkameradagen, så att du helgar den.
5. Hedra ditt hus och din glugg, så att du får leva länge i det system som Canon, din Gud, ger dig.
6. Du skall inte förstöra din dslr.
7. Du skall inte begå systembyte.
8. Du skall inte stjäla.
9. Du skall inte snacka skit om ditt system.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas Glugg, inte heller till hans trådutlösare eller stativ, hans väska eller hans motljusskydd eller något annat som tillhör din nästa.
Janne B
Aktiv medlem
Mikael.
Vad är ditt problem? Det är väl bara att gå till en välrenomerad fotobutik och på ort och ställe prova de objektiv du skulle kunna tänka dig, själv med din egen kamera. Vi lever ju i digitalvärlden och behöver inte vänta på någon framkallning, utan resultatet syns direkt. För övrigt tycker jag att ditt objektivs värden, i vart fall i mitten, borde givit betydligt bättre bilder än du har fått. Canons original hade bara marginellt bättre i centrum, men ordentligt mycket bättre i kanterna. Som sagt, prova ut och se själv.....därefter köp det du är nöjd med.
Mvh
JB
Vad är ditt problem? Det är väl bara att gå till en välrenomerad fotobutik och på ort och ställe prova de objektiv du skulle kunna tänka dig, själv med din egen kamera. Vi lever ju i digitalvärlden och behöver inte vänta på någon framkallning, utan resultatet syns direkt. För övrigt tycker jag att ditt objektivs värden, i vart fall i mitten, borde givit betydligt bättre bilder än du har fått. Canons original hade bara marginellt bättre i centrum, men ordentligt mycket bättre i kanterna. Som sagt, prova ut och se själv.....därefter köp det du är nöjd med.
Mvh
JB
TheZombie
Medlem
Hej Allihopa,
Tack för era intressanta inlägg,
Jag tänkte ta och skriva om 'Hur det gick sedan.'
Jag tog beslutet att köpa ett nytt objektiv, på vinst eller förlust.
Det kändes som om det kanske var aningen förhastat beslut, men jag var frustrerad över att inte få bukt med problemet, det blev i alla fall en Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.
Anledningen var först och främst att det var hälften så dyrt som de andra alternativen jag funderade på.
Igår damp objektivet ner i postlådan, jag var bara tvungen att snabbt gå ut och ställa dem mot varandra för att komma till insikt om vad det hela handlar om.
Här kommer ett exempel på 4 bilder jag tog, de vänstra bilderna är tagna med Sigma, de högra med
Canon.
Inga höjdar bilder i sig, men jag tycker ändå att jag kan se vad som har varit mitt problem.
http://www.xiteit.com/bildexempel3.jpg
Vad jag kan se så är det största problemet som jag upplevt att Sigmas autofokus inte fokuserar på det jag vill., medan Canons objektiv verkar göra just detta.
om man tittar på stenarna i bakgrunden så verkar fokus ha hamnat bakom det jag faktiskt har 'siktat' på med Sigmas objektiv.
Så slutligen kan jag säga att jag är nöjd med att äntligen ha fått ett objektiv som kan fokusera på det jag vill. Och stabilisator kanske aldrig är fel, detta kan resultera i att flera bilder sparas istället för att hamna i papperskorgen. Resten får tiden utvisa om det var klokt att köpa nytt objektiv eller om jag kanske så småningom hade kunnat få bukt på det andra objektivet.
/Mikael
Tack för era intressanta inlägg,
Jag tänkte ta och skriva om 'Hur det gick sedan.'
Jag tog beslutet att köpa ett nytt objektiv, på vinst eller förlust.
Det kändes som om det kanske var aningen förhastat beslut, men jag var frustrerad över att inte få bukt med problemet, det blev i alla fall en Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.
Anledningen var först och främst att det var hälften så dyrt som de andra alternativen jag funderade på.
Igår damp objektivet ner i postlådan, jag var bara tvungen att snabbt gå ut och ställa dem mot varandra för att komma till insikt om vad det hela handlar om.
Här kommer ett exempel på 4 bilder jag tog, de vänstra bilderna är tagna med Sigma, de högra med
Canon.
Inga höjdar bilder i sig, men jag tycker ändå att jag kan se vad som har varit mitt problem.
http://www.xiteit.com/bildexempel3.jpg
Vad jag kan se så är det största problemet som jag upplevt att Sigmas autofokus inte fokuserar på det jag vill., medan Canons objektiv verkar göra just detta.
om man tittar på stenarna i bakgrunden så verkar fokus ha hamnat bakom det jag faktiskt har 'siktat' på med Sigmas objektiv.
Så slutligen kan jag säga att jag är nöjd med att äntligen ha fått ett objektiv som kan fokusera på det jag vill. Och stabilisator kanske aldrig är fel, detta kan resultera i att flera bilder sparas istället för att hamna i papperskorgen. Resten får tiden utvisa om det var klokt att köpa nytt objektiv eller om jag kanske så småningom hade kunnat få bukt på det andra objektivet.
/Mikael
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, det var skillnad! Då får man gratulera till ett löst problem.TheZombie skrev:
Här kommer ett exempel på 4 bilder jag tog, de vänstra bilderna är tagna med Sigma, de högra med Canon.
RG
Avslutat medlemskap
Polfilter?TheZombie skrev:
polarid filter
Petsan
Aktiv medlem
Men det verkar ju som att det stor aproblemet med Sigman är att det bakfokuserar, så det är möjligt att den billigaste lösningen hade varit att lämna in det på garantiservice, för det är ju ett oacceptabelt fel.
Och grattis till att du nu har ett objektiv du är nöjd med. Vill inte hälla smolk i bägaren...
/Peter
Och grattis till att du nu har ett objektiv du är nöjd med. Vill inte hälla smolk i bägaren...
/Peter
perstromgren
Aktiv medlem
Det kan inte vara någon tvekan längre om vad som var problemet från början: Sigman fokuserar fel. Hade leverantören fått chansen, så hade de troligen fixat felet gratis. Jag hoppas att det inte är någon som använde den här tråden för att dra slutsatsen att Sigma-objektivet är så dåligt som det framställs här.
Men Mikael har fått problemet löst, det är givetvis huvudsaken.
Per.
Men Mikael har fått problemet löst, det är givetvis huvudsaken.
Per.
Diving
Ny medlem
Det är ju inte utan att man blidde lite nervös, har nämligen beställt ett sigma 70-300 för att jag läst att det är prisvärt och duger bra för mig nu medans jag lär mig bildkompositioner etc. Men som tur är så läste man hela tråden ;D Men skönt att det har löst sig för dig. Och tack alla andra som givit många svar och i slutändan hjälpt en nybliven amatör med massor av svar. Trots att jag inte ens ställde frågorna
Hälsningar Daniel
Hälsningar Daniel
motalarolf
Avslutat medlemskap
Kul att du har kommit vidare - både med hårdvara och kanske litet kunskap.
Jag tänkte på en grej som kanske är helt fel i sammanhanget, men jag har för egen del en aning om att servovarianterna av AF, dvs när fokus skall följa med motivet, kan innebära att gluggen står och fokuserar mest hela tiden, och att detta också sker vid själva exponeringsögonblicket. Och därför blir det oskarpt.
Jag kan som sagt ha totalt fel (har f ö 400D själv) det här är bara en vild gissning.
Jag tänkte på en grej som kanske är helt fel i sammanhanget, men jag har för egen del en aning om att servovarianterna av AF, dvs när fokus skall följa med motivet, kan innebära att gluggen står och fokuserar mest hela tiden, och att detta också sker vid själva exponeringsögonblicket. Och därför blir det oskarpt.
Jag kan som sagt ha totalt fel (har f ö 400D själv) det här är bara en vild gissning.