Annons

Bilder upplagda på stor hemsida utan tillåtelse.

Produkter
(logga in för att koppla)

efranlund

Medlem
Hej!

Jag var på en fest och plåtade vimmel till ett företag som la upp bilderna på deras hemsida. Jag hade tillåtit dem att lägga upp mina bilder med mitt namn på deras sidan.

Någon vecka efter kommer jag in på en annan sida och ser att mina bilder(samma bilder) ligger där också. Ena bilden ligger på startsidan och har visats fler än en miljon gånger, de andra bilderna som är större har sammanlagt visats ca 50 000-80 000ggr. Jag var varken informerad om att mina bilder låg där eller någonting.

Jag fick sedan veta av han som är delägare av sidan som fick ha mina bilder att han hade givit tillåtelse till den andra sidan att ta mina bilder och lägga upp på deras sida.

Jag har skickat ett mail till dem men inte fått något svar på några dagar.
Vad ska jag göra?

Tack!
 
Skicka räkning. När sista betalningsdagen är förbi så skickar du en påminnelse.. betalar de inte den så skicka ärende till kronofogden. GLÖM INTE ATT SPARA NER SCREEN-SHOTS så du har bevis.

En kompis till mig fick flera tusen utöver grundebeloppet efter flera påminnelser och när ärendet till slut gick till kronofogden. Rätt ska va rätt! :D
 
Okej!
Vem ska jag skicka räkningen till? Stora hemsidan som bilderna ligger uppe på nu eller han som gav dem tillåtelse?
 
Vad tar man för en bild som redan har visats på helsida ca 1100ggr och för en liten bild som har visats ca 1.5 miljoner gånger?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.