AFJ
Aktiv medlem
Känner du att det går åt fel riktning?
Ja, men jag inser att mitt inlägg kommer att leda oss off topic så jag avstår från att utveckla mina tankar. Hoppas det reder sig för trådskaparen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Känner du att det går åt fel riktning?
En undran.
Gettysimages är vattenstämplade och tar man bort den så borde man veta att man borde ha betalat för den.
Sen undrar jag också vem som är den skyldige, den som använder bilderna och laddat hem dom från en sida som ger bort bilder eller sidans ägare?
TS verkar ha koll ändå och kollat upp i efterhand. Kan vara en anledning till trådens riktning.
Det är väl inte vattenstämpel på bilder köpta av Getty, så att de kan finnas på webben utan vattenstämpel är väl inte så konstigt? Kan inte se hur vattenstämpel eller inte skulle göra någon skillnad i det här fallet?
Grundprincipen är ju ganska enkel: det är aldrig tillåtet att publicera någon annans bild utan dess upphovsmans tillstånd.
I en svart vit värld så är det sant.
Inlägg #10
Fick igår brev från företaget gettyimages då jag förra året under hösten använde tydligen två bilder som de har copyright på och hade dom i min hemsida/startsidan i designen i ca. 1 månad.
...
Skriver här i hopp om att få mer erfarenhjälp. Självklart ska jag göra rätt för mig, borde tagit reda på om desas bilder verkligen ägdes av sidan jag laddade ner det ifrån men efter att ha läst så ont om dom vill jag höra andra utlåtanden om detta.
Grundprincipen är ju ganska enkel: det är aldrig tillåtet att publicera någon annans bild utan dess upphovsmans tillstånd.
Jobbigt, jag tror inte de gör något dock, jag menar de måste resa hit från London, bo på hotell, mat, osv, hålla på, skaffa översättare, sätta sig i svensk domstol, för 22000kr? Tror de bara skrämmer och försöker tjäna pengar på rädsla för rättegång.
...
Jag tror inte heller att de kan kräva att du ska betala heller, man måste nog skicka en varning. Jag antar att du inte använder deras bilder som "dina" bilder eller tjänar pengar på de, då är det ju lite annorlunda kanske. Men fortfarande så tror jag att de måste skicka en varning och be dig ta bort bilder först.
Mitt förslag till TS är att kontakta bolaget som står för hemförsäkringen (om TS har en sådan) och får klarhet i om hon kan få hjälp med det juridiska den vägen.