Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna på ett torg

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Jag var på ett torg och tog bilder av div politiker som talade på detta torg.
Lade upp dem på FB med namn och var man kan välja dem. Alltså bara positivt, meningen var att de skulle få lite reklam. För jag tror ju att ställer man upp i fullmäktigeval, regionval och riksdagsval så vill man bli vald, eller hur?
En mailade dirket och sa att det bar fröbjudet att göra så....men jag står lite undrande, En tidning hade ju kunnat fota där, så vips hade man varit i denna dagen efter.

Nu är min fråga kan man bli "hängd" för dessa bilder?

Suck.... Inte ens politikerna har koll. Har den politikern lika dålig koll på resten av tillvaron också, tro?

Nej, du kan inte bli hängd. Politikern har helt fel!

(Nu förutsätter jag förstås att bilden inte används i reklam och att den inte heller är kränkande)

Jag var på ett torg och tog bilder av div politiker som talade på detta torg.
Lade upp dem på FB med namn och var man kan välja dem. Alltså bara positivt, meningen var att de skulle få lite reklam. För jag tror ju att ställer man upp i fullmäktigeval, regionval och riksdagsval så vill man bli vald, eller hur?
En mailade dirket och sa att det bar fröbjudet att göra så....men jag står lite undrande, En tidning hade ju kunnat fota där, så vips hade man varit i denna dagen efter.

Nu är min fråga kan man bli "hängd" för dessa bilder?

Nu vet jag inte, men jag fick för mig att det inte är tillåtet att publicera bilderna på t.ex. en blogg utan personens tillåtelse (om de går att identifiera på bilderna). När det gäller tidningarna så är det tillåtet för att det är journalistik.

Pul

Undantag för behandling av personuppgifter i ostrukturerat material
5 a § Bestämmelserna i 9, 10, 13-19, 21-26, 28, 33, 34 och 42 §§ behöver inte tillämpas på behandling av personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter.
Sådan behandling som avses i första stycket får inte utföras, om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet. Lag (2006:398).

En av bestämmelserna som ej behöver tillämpas:
10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen

Här gör jag tolkningen som många andra, du får ta vilka bilder på vem du vill och publicera dem. Så länge de inte är kränkande.

Läst en del om det här för det är intressant, här är en artikeln på fotosidan också: Vad får man fotografera?

Offentliga personer får man publicera med namn utan deras tillåtelse.
Politiker räknas in i den kategorin.

/Stefan

Det spelar ingen roll om man är "offentlig" eller inte. Inte heller spelar ålder någon roll.

Hur menar du. Tänker på ditt förra svar om att man inte behvöer tillåtelse.
Man får inte publicera bilder på personer som kan bli identifierade i kombination med att i testen skriva deras namn.

Däremot får man publicera bilder på personer hur som helst så länge man inte skriver dit deras namn utan deras tillåtelse..

/Stefan

Man får inte publicera bilder på personer som kan bli identifierade i kombination med att i testen skriva deras namn.

Däremot får man publicera bilder på personer hur som helst så länge man inte skriver dit deras namn utan deras tillåtelse..

/Stefan

Vad baserar du detta påstående på?

Jag hänger inte med?
Får man publicera bilder men inte skriva deras namn?
Eller får man göra det oavsett namn och bild om det inte är kränkande eller i reklam?

Vad baserar du detta påstående på?

Allmänt vetande. Som dock kan vara en fel uppfattning och mer en moralik aspekt än laglig.

Som offentlig person går man muntligen med på att få granskas av media och "hängas ut", det gör inte en som är ickeoffentlig som de flesta av oss är.

Har ingen referens att länka till så min uppfattning är helt enkelt min uppfattning. Tanken med ett forum! ;)

/Stefan

Jo, man får publicera bilder på människor (både på papper och på nätet) och skriva deras namn. Eller ett annat namn.

Jo, man får publicera bilder på människor (både på papper och på nätet) och skriva deras namn. Eller ett annat namn.

Ok

EDIT: googlade precis fram om PUL. Lagen ändrades visst 2007 då det blev lagligt att publicera ickekränkande personuppgifter. Kränkande innefattar, typ sexuell läggning,politisk åsikt, etnisk ursprung odyl. Dvs namn, lön, adress, telefonr odyl är lagligt.

/Stefan

Allmänt vetande. Som dock kan vara en fel uppfattning och mer en moralik aspekt än laglig.

Som offentlig person går man muntligen med på att få granskas av media och "hängas ut", det gör inte en som är ickeoffentlig som de flesta av oss är.

Har ingen referens att länka till så min uppfattning är helt enkelt min uppfattning. Tanken med ett forum! ;)

/Stefan

Men om du funderar lite över uppfattningen - hur definierar du en offentlig person? Vadå går med muntligen på att granskas?

Det var just det jag inte var säker på, har läst så många tolkningar av PUL.
Enligt Datainspektionen gäller följande:
Enlig personuppgiftslagen är det tillåtet att behandla personuppgifter i så kallat ostrukturerat material, till exempel löpande text och enstaka bilder, utan andra restriktioner än att man därigenom inte får kränka den enskildes personliga integritet. Att lägga upp några bilder på någon annan på en vanlig hemsida på Internet kan därför vara tillåtet. Men det får alltså inte ske om det kränker den enskildes integritet.

Ok

EDIT: googlade precis fram om PUL. Lagen ändrades visst 2007 då det blev lagligt att publicera ickekränkande personuppgifter. Kränkande innefattar, typ sexuell läggning,politisk åsikt, etnisk ursprung odyl. Dvs namn, lön, adress, telefonr odyl är lagligt.

/Stefan
Med andra ord får jag INTE skriva deras namn och inte heller vilket parti de är med i? men lägga ut bild och namn går bra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar