Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder (personer) på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)
Människor på hemsida

Jag tar min egen hemsida som exempel. Där lägger jag upp en massa bilder, på precis allting. Där finns ett antal kategorier människor som är identifierbara:

* Vänner och bekanta under t.ex. gemensamma utflykter.
* Vänner och bekanta på fester.
* Värnpliktiga under mitt befäl, i tjänst (jag var anställd).
* Okända människor på t.ex. Cortègen, på stan o.s.v. (åskådare och medverkande)

Vänner och bekanta är medvetna om mina bilder, var de finns och att jag tar bilderna. Ingen smygfotografering alls. Nu ställer jag mig inte upp och frågar om det är OK, utan bara tar bilderna och lägger upp dem. Jag lägger givetvis inte upp något som kan anses kränkande, och man kan när som helt be mig att ta bort en bild. Jag anser själv att samtliga bilder är harmlösa, men vad anser lagen?

Nu till den andra delen: Jag vill ju givetvis sälja bilder och tjäna stora pengar - men får jag det via min egen hemsida? Då blir ju den kommersiell. Spelar det någon roll om jag då säljer endast bilder utan mänskliga motiv?
Om jag ska sälja en bild med en människa på så tänker jag naturligtvis be om dennes tillåtelse. Det kan dock visa sig problematiskt om man inte vet vem det är.

Skulle bilder på min egen sida betraktas som reklam? Reklam _känns_ för mig som något som ska locka en besökare _till_ min sida, dvs den finns på annan plats.
 
Kontnärligt ändamål! :)

clindh skrev:


Vi anser själva att fotosidan.se är uteslutande "för konstnärligt ändamål", enligt PULs definition av yttrandefrihetens olika nivåer och bör sålunda ha något mer frihet.
Känns tryggt att höra! :)

Har själv klarat mig bra genom åren..
Inga direkta påhopp! :)
Peppar! Peppar!

Men har varit försiktig i vissa lägen,
tex. på varuhus,
det är ju inte allmän plats...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=345392
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.