ANNONS
Annons

Bilder i storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

gaare

Aktiv medlem
Jag skulle vilja skriva ut vissa bilder i A3 och kanske A2 men jag har ju ingen aning hur det slutliga resultatet kommer att bli i just det formatet eftersom jag bara har en A4 skrivare hemma. Jag har dock tillgång till en skrivare som klarar A3.
Någon som vet hur man gör för att testa detta med en vanlig A4 skivare?
Det jag behöver är en liten utskriven detalj hur bilden kommer att se ut i A3 eller A2 formatet.

Inte så roligt att arbeta med bilder när man sedan ska dra upp den i större format och upptäcker att utskriften inte håller måttet :)
Jag vill ha full kontroll på detta.

Sedan är jag lite frågande till om man ska arbeta med JPG eller TIFF formatet.
TIFF filerna blir ju ohygglig stora, upptill 48MB.

Hur arbetar ni andra som håller på att skriva ut i stora format, typ A3 och A2?

Det är bara att interpolera bilden till önskad storlek och beskära den del du vill titta närmare på till A4-storlek och skriva ut.

Har du ett layout-program kan du göra ett A2-dokument, montera bilden i full storlek och dela upp utskriften på flera A4-ark. Sen är det bara att renskära och pussla ihop arken för att få se hela bilden i 1:1.

Att skriva ut en del av bilden på din skrivare kan vara ett sätt. Se bara till att du klipper ut en del av bilden som storleksmässigt motsvarar det mindre pappret så du inte gör någon skalning av den i onödan. Sen ska man väl varna för att olika typer av skrivare kan ge olika resultat så du ska nog inte lita för hårt på din provutskrift, det kan skilja.

Gällande JPEG/TIFF så är det så att när du redigerar dem kommer de ta ungefär lika mycket minne i datorn, det viktiga där är pixeldimensionerna på bilden. Det finns inget vanligt bildbehandlingsprogram som arbetar direkt mot det komprimerade JPEG-datat utan det måste packas upp i minnet. Även om själva JPEG-filen är bara någon megabyte stor på disk så när den 10Megapixel stora filen ska dras upp i minnet (i 8 bitar/färgkanal) så blir den bra mycket större. Börjar du sedan lägga på lager och liknande kommer den äta mer minne.

Det är klart att om du går över till 16-bitars TIFF kommer den ta dubbelt så mycket minne som en JPEG eftersom du har två byte per färgkanal jämfört med bilden som utgår från JPEG-bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar