Annons

Bilder från månförmörkelsen

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Är det någon som tog nån bra bild på månförmörkelsen som var i helgen?
Isåfall skulle jag och många fler vilja se dem.
Själv har jag mina på framkallning och kan nog lägga upp dem när de återkommer som bilder.

Men det vore sjysst om de som vill kan visa sina bilder på månförmörkelsen här.

Mvh Mattias

Jag va ute och skulle ta kort på den.. Den va ju jättevacker. och massa stjärnfall va det också. Men jag hade lyckats med bravaden att glömma att jag bara hade svartvit film i väskan så när färgrullen tog slut under väntan på månen så insåg jag ju misstaget och stoppade ner kameran och satt och njöt istället.. Känns nästan lite pinsamt såhär i efterhand :)

Den var väldigt fin den bilden!

Jag väntar på mina bilder som jag tog trots lite dimma. Men jag har ingen aning hur de blev. Får väl se snart. Första gånden jag seriöst försöker fotar månen, så jag ska inte ha så höga förväntningar.

Jag var i Tyskland, ett par mil utanför Frankfurt, och vi hade makalös tur med vädret. Det mulnade igen på lördag kväll, så jag förväntade mig inget. Satte klockan på 01:30, gick upp och hade inte ett moln eller en dimfläck någonstans. Ibland skall man ha tur...

Tog dock inte så många bilder. Satte kameran på ISO 400, och körde med 1.5 sek på bländare 11 (400/5.6 nedbländat till 8 för att få mer skärpa + 1.5 x teleconverter). Provade även med längre slutartider, men månen rör sig snabbare än man anar vid den sortens brännvidd och bildutsnitt. Jag tror att en slutartid på 4 eller 8 sekunder hade gett bättre resultat, men då skulle man behövt utrustning för att följa månens rörelse, och det hade jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar