Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från icloud/mobil till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Någon som hittat ett enkelt sätt att få in sina Bilder från icloud/mobil till Lightroom.
Dom kommer ju med en bildström till datorn men tas hand av iPhoto eller Aperture.
Skulle vilja hitta ett smidigt sätt att få dom till lightroom istället.

Någon som hittat ett enkelt sätt att få in sina Bilder från icloud/mobil till Lightroom.
Dom kommer ju med en bildström till datorn men tas hand av iPhoto eller Aperture.
Skulle vilja hitta ett smidigt sätt att få dom till lightroom istället.

koppla din ifåne med usb till datorn öppna LR i import fönstret ska din ifåne dyka upp (testade nyss det själv o det gick bra)

Enklaste sättet är att be LR bevaka katalogen där iPhone lagrar sina bilder på datorn.

Jag låter dropbox föra över dom till datorn.
Allt hamnar i en enda mapp som övervakas av LR.

Gör du en manuell överföring till dropbox i telefonen? :)

Nej,
Allt är smidigt och automatiskt. Kamerans bilder överförs med Eye-fi till iphone som övervakas av dropbox som helt automatiskt syncroniserar bilderna från telefonen till både moln och dator.
Datorn är i sin tur igång och LR övervakar dropboxen.

Nu har jag alltså backup av kamerans bilder i molnet, iphone och dator som är tillgängligt för de jag vill samt min ipad som någon Anna kan använda samtidigt och se sessionen.

Nej,
Allt är smidigt och automatiskt. Kamerans bilder överförs med Eye-fi till iphone som övervakas av dropbox som helt automatiskt syncroniserar bilderna från telefonen till både moln och dator.
Datorn är i sin tur igång och LR övervakar dropboxen.

Nu har jag alltså backup av kamerans bilder i molnet, iphone och dator som är tillgängligt för de jag vill samt min ipad som någon Anna kan använda samtidigt och se sessionen.

Det här låter helintressant! Jag har ju samma kamera som du. Ska bara inhandla ett eyefi:)
Något tips?

Men jag tänkte på bilder jag tar med iPhone :)?

Rekommenderar att bara synca jpg. Går snabbare, går att se och använda direkt samt sparar batteri. Därför har jag bara ett 8GB tillsammans med med 32gb CF som bara här RAW.
Dropboxen syncar med telefonens bilder så det kvittar om du fotar med kamera eller mobil. Allt går till dropboxen.

Rekommenderar att bara synca jpg. Går snabbare, går att se och använda direkt samt sparar batteri. Därför har jag bara ett 8GB tillsammans med med 32gb CF som bara här RAW.
Dropboxen syncar med telefonens bilder så det kvittar om du fotar med kamera eller mobil. Allt går till dropboxen.

Tack för hjälp och tips! Kommer att bli bra att få in semesterbilder tagna med 5d i iPhone :) har ett 365 projekt och det blir lite roligare bilder med dslr. Har ingen bärbar dator att ta med till tex Grekland i sommar... Romme!, you're The Man :)

Är det något speciellt eye-fi du kör? Såg att man fick mycket för pengarna på NetOnNet http://www.netonnet.se/art/foto/min...sd/transcend-sdhc32gbclass10wifi/183402.3322/

Är det något speciellt eye-fi du kör? Såg att man fick mycket för pengarna på NetOnNet http://www.netonnet.se/art/foto/min...sd/transcend-sdhc32gbclass10wifi/183402.3322/

Det är Transcends det där. Jag kör alltså Sandisk Eye-Fi och har inga andra erfarenheter om andra tillverkares kort eller appar.
Sandiskik Eye-Fi 8GB SDHC Klass4
Räcker för mina JPGs från 5D Mk3. eftersom jag har den på iPhone och molnet så kan jag radera korter imellanåt ju.
Kortet är backup ifall nåt går snett och då räcker JPG helt klart för mig. Blir ju kalasbilder ändå ;), men änsålänge har jag aldirg behövt använda någon backup än. Men det är kul att skicka bilder direkt från kamera till exempelvis fotosidan eller fb.

EDIT: Funderar dock att ha en sådan till min EOS M. prisvärt som sagt. Litar dock mer på Sandisk som känns ha bättre QA.

/stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto