Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder av Canon 8-15 4L

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Nån som vet om det finns bilder tagna med denna glugg nånstans?
Lite nyfiken av hur det blir på en Cropkamera typ 7D.

/Matte

Jag var mest nyfiken på hur distorsionen/fisheye effekten påverkades av sensorns storlek...
Blir det mindre krokigt på 15mm med en crop tex

Men det är väl kapitalförstörning om något att köpa denna för att ha på en aps-c-sensor? Bättre då att köpa Sigmas supervidvinkelzoom 8-16, fisheye blir det ju ändå inte med någon av dem.

Vill ha ett häftigt vidvinkligt objektiv. Detta funkar ju på fullformat oxå vilket gör det mer motiverat att lägga mycket pengar på det. Ifall man vill byta kamera i framtiden. Det är egentligen inget måste för mig att det är ett fisheye. Det var ett 10-22 jag tänkt köpa innan detta kom. Därför jag ville se hur mycke fisheye effekt det blir på en crop.

Vill ha ett häftigt vidvinkligt objektiv. Detta funkar ju på fullformat oxå vilket gör det mer motiverat att lägga mycket pengar på det. Ifall man vill byta kamera i framtiden. Det är egentligen inget måste för mig att det är ett fisheye. Det var ett 10-22 jag tänkt köpa innan detta kom. Därför jag ville se hur mycke fisheye effekt det blir på en crop.

Samyang 8/3,5 fisheye? häftigt, extremt vidvinkligt, och framför allt väldigt billigt. EF-fattning, så det passar på FF också. Samyang 14/2,8 för extrem vidvinkel till FF, dessutom raktecknande!

Samyang 8/3,5 fisheye? häftigt, extremt vidvinkligt, och framför allt väldigt billigt. EF-fattning, så det passar på FF också. Samyang 14/2,8 för extrem vidvinkel till FF, dessutom raktecknande!
Jag hade ett samyang 8mm fisheye till min canon eos 40d och det var riktigt bra, men nu har jag en 1d mark 2n och det ser förjäkligt ut... Det blir ojämn vinjettering alltså inte en rund cirkel. Ska man använda samyang fisheyet på en fullformat så bör man kapa av det inbyggda motljuskyddet! Då blir det en rund bild som på 8-15mm vid 8mm läget

Här är en bild jag tog med Sigmas 8-16 i Mariakyrkan på 8mm med 7D. Visar ju lite av 8mm-effekten om inte annat (det ser massivt stort ut - fast det är såklart ganska trångt). http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2164617&target=

Objektivet har obetydlig vinjettering på 8mm, klart annorlunda mot om Canons sätts på FF där det blir en svart ring...

Det är helt olika projektioner, även bildvinklarna är helt annorlunda, så det är inte så stor idé att jämföra.

Det är helt olika projektioner, även bildvinklarna är helt annorlunda, så det är inte så stor idé att jämföra.

Jag tror alla känner till cropfaktorn här men man vet ju aldrig om det var det du menade. Och kommentarer om vinjettering borde vara intressant för folk som funderar på dessa extrema vidvinklar, därav kommentaren.

Grym bild!!

Fan, nu vill jag ju också ha en Sigma 8-16 asap... =)

Tack :). Jo det är en goding det där för cropare. Inte så ljusstarkt förvisso - men ex.vis väldigt skarpt och jag har inte sett någon nämnvärd CA ännu. Ett lyft på alla sätt från det annars hyggliga 10-20.

OT men jag frågar ändå, vilken har du mest användning av 8-16 eller 10-20?

Tänkte byta ut lite grejer i kameraväskan & skulle vilja ha en vidvinkel till bil/mc & skidbilder & undrar vilken som skulle passa mig bäst...

Har nämligen aldrig ägt ett vidvinkelobjektiv tidigare, fotar det mesta med min telezoom så jag har noll koll & erfarenheter på den fronten!!

Det där är nog individuellt. Men för mig är svaret enkelt: 8-16. Det är optiskt mycket bättre och jag använder det bara när jag ska göra något speciellt. Vare sig 8-16 eller 10-20/22 duger allround. F.ö. sitter ett EF-S 15-85 på oftast - som också är optiskt mycket bra. Jag är petig med skärpa och vill ha den över hela bilden. 10-20 är billigare, men optiskt sämre (liksom exvis EF-S 10-22). Extra tydligt för mig sen jag skaffade 7D. Men ska man prata "real-world" så är 10-20/10-22 fullgoda för de flesta sammanhang. Det sitter möjligen mest mellan öronen att sakna 8-9 mm, men det kan ju faktiskt inträffa att man inte får med vad man vill... svårt det där.

Fotade jag mer "action" som det låter som du gör kanske man saknar 16-20/22 och bryr sig mindre om 8-10 om du förstår hur jag menar. Det är alltid trist att byta objektiv. Fast för stillastånde bil/MC vill jag inte vara utan 8mm. Men glöm inte att redan på 10 är effekten extrem, 8 blir beyond och ibland kan man ju vara ute efter det. :)

Så budgetvalet som man klarar sig väldigt bra på blir ett beg 10-20/22, eller om man vill ha bättre ljusinsläpp finns ett riktigt fint 2.8-alternativ. Men 8-16 är unikt, det finns inget liknande på marknaden. Tills alltså Canons 8-15L kommer på marknaden (som dessutom passar på FF). Men det kommer hamna på 15.000 så det är ändå bortom min budget för det jag gör.

Tack för ett snabbt & utförligt svar!!

Tycker också det är trist att byta glugg allt för ofta & därför så tänkte jag försöka "optimera" min utrustning så den passar mina behov lite bättre, gillar inte heller att släpa på en massa "bra att ha grejer" som jag aldrig använder så förhoppningsvis ska det inte blir fler gluggar i väskan bara bättre gluggar... =D

Tror att jag måste titta närmare på Sigmas 8-16 nästa gång jag är nere i Stockholm, här på hemmaplan finns det inga roliga grejer på hyllan hos elektronikhandlarna.

MVH / Sladdfantomen

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto