Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildens oskrivna regler.

Produkter
(logga in för att koppla)
kommer att tänka på konceptkonst som handlar om att man presenterar ideér. man ger inte idén en form på samma vis, utan man prestenterar den mer rakt av. eller jag vet inte, är det nån skillnad mot att gå från idé till målning eller idé till idé skriven på papper? har inte sett något sådant själv, bara fått berättat för mig, men där kan man kanske ifrågasätta det här med formen.

form, struktur och hantverk..jo..men det känns lite avlägset att tala om hantverk här. eller så är det bara på ett annat sätt

Frågan är ju om dessa konstverk som idag produceras och som enbart lever som konst pga ideén/konseptet faktiskt har ett framtida liv? "Har den framtidens säd inom sig, är den föderska av det nya eller är det steril konst?" ---> Som vår Kandinsky hade uttryckt det.

Javisst mr Duchamp mfl "skapade konst med redan existerande objekt", tex "pissoaren" som räkas som ett av konsthistoriens viktigheter MEn frågan är hur stor grad av viktighet sådana "verk" har idag och för framtiden?

Jag tror att det snart om inte redan idag krävs mer än en idé, ett konsept för verkets överlevnad på sikt.

Har ni reflekterat över att fler och fler målar typ traditionellt måleri, jobbar med skulptur mm på många av de europeiska universiteten idag? Trenden innehåller och pekar allt mindre på/mot idébasserad video, foto och installationer mm.

Många med mig blir svårligen idag engagerad och förundrad över installaionoer och videkonst mm. Vem hajjar inte till när blicken faller på ett slagkraftigt och kvalitativt genomofört måleri??!

/Mvh Niclas, som reflekterar.

Det är ju många begrepp att reda ut här.
Men Ariadne, du har helt rätt i att allt presenterbart har en form. Fast i lite olika skepnader. Och jag anser att konst måste kunna presenteras/pekas ut, därför har den alltid en form. Även om inte konstnären själv har skapat formen så är det ju han som presenterar den.

Niklasfoto: Du har också helt rätt att Wolgers, DuChamps mfl konstverk inte har någon längre livslängd, men det är likväl konst.
Konst kan vara kortvarigt och tidsbegränsat.
Men jag håller helt med dig att konst som överlever tiden är intressantare, och att en teknisk fulländad tavla är otroligt vacker i flera plan, förutom känsla och idé så finns det även en yta som man kan förundras över och beundra.

Jag tycker att de flesta installationer och videokonst som jag sett har varit rent skräp.
Att provocera för att synas är lätt, men att göra det med stil och konstnärlighet är en konst :)

Både DuChamp och Wolgers har med sina installationer ifrågasatt det ämne som vi just nu diskuterar: Vad är konst?
Men jag vet inte om någon har kommit fram till ett bra svar ännu, iallafall inte konsensus.

Så vad har vi kommit fram till? :)
Är allt presenterbart med en form konst?

Kan det vara så att konstnären bestämmer när något är konst? Jag säger att den här stenen är ett konstverk, och i samma sekund blir det konst?

Om jag målar en tavla så är det ju bara en tavla/målning, men när jag presenterar den så är det ett konstverk...hmm, vad säger ni?

jonasgauffin skrev:
Vad är konst?

jag tycker att chris sammnfattning känns bra.
dock så blir det ungefär som när man ska beskriva vad en tavla är. det är rött, det är grönt, det är gult, det är former, det är samspel, det är...

men beskrivningen känns både fattig och lite smått oväsentlig när man står och betraktar tavlan. i sin helhet ( med all färgupplevelse, all formupplevelse, all ljusupplevelse osv) blir det någonting annat. nåt som man kanske inte kan sätta ord på sådär generellt. mer än att konst är någonting man upplever.

sen är väl frågan "vad är syftet" ganska väsentlig vad gäller frågan"vad är konst"?

finns det några generella syften? kan man göra något som mer eller mindre tidsfördriv och kalla det konst , eller måste man ha ett särskilt syfte? Typ uppröra, skapa något skönt för ögat?

det är väldigt svårt att säga vad konst är. det är rätt gränslöst känns det som.

Vad är konst?

Åh herrejösses vilken diskussion... Hur orkar ni?

Jag går i alla fall till parallellen "musik" och håller med Charlie Parker:

"If it sounds good, it is good!"

...och tillämpat på foto borde det förhoppningsvis vara en bra sammanfattning även här...

Re: Vad är konst?

BengtJohnsson skrev:
Åh herrejösses vilken diskussion... Hur orkar ni?

Jag går i alla fall till parallellen "musik" och håller med Charlie Parker:

"If it sounds good, it is good!"

...och tillämpat på foto borde det förhoppningsvis vara en bra sammanfattning även här...

Om vi alla pratade på det viset hade vi inte kommmit långt varken i vårt skapande eller i ökad grad av förståelse av det vi gör, det vi ser och varför vi gör och gillar det.

"If it sounds good, it is good!" Ligger mycket i det, MEn visst väcker det i sig fler frågor än svar. Den som tycker att det är/ger svar är nog inte riktigt engagerad i ämnet;)

/Mvh Niclas,

Jag orkade bara läsa inledande rubrikën

och det slår mig plötsligt

att alla kanske inte har

en leklust, ett eget tänkande ?
och med ens känner jag en ödmjukhet

så här förklarar jag mig i text och ord,,,,,,,

HIGH DIPLOMAS ? AN EAGER PUPIL FROM A WELL KNOWN ART SCHOOLS?

WRONG AGAIN

I HAVE HAD THE BEST OF TEACHERS ..
THE LIFE IT SELF
SORRY FOLKS

DONT DO ANY RESEARCH,
DO NOT LEAD ANY FOLLOW-ME -VECHICELS

NO NEED TO....

MY MIND IS ABOUT TO OVERFLOW,

ALL IDEAS ARE SIMPLY MINE ALONE ,,,,, FROM THE DEPTH OF MY UNEDUCATED
BUT ALL SO ACTIVE.... MIND

I DONT BEHOLD ANY,,,,,,,,,AND PLEASE ..I DO MEAN ......ANY KIND OF ...LIMITS
NO STRINGS . OR RULES ARE ,,,,,,,STOPPING MY WAY

IT IS SIMPLY ,,ME AND
MY THOUHTS
AND MY PLAYFULLNESS
AND WHAT BECOMES OUTOF IT

AM I CRAZY?
YES I HOPE SO,,,,I AM CRAZY ABOUT LIFE

Re: Vad är konst?

BengtJohnsson skrev:
Jag går i alla fall till parallellen "musik" och håller med Charlie Parker:"If it sounds good, it is good!"...och tillämpat på foto borde det förhoppningsvis vara en bra sammanfattning även här...
Värt att tänka på är att han som sa det var en av jazzhistoriens främsta musiker och att han ägnade en väldigt stor del av sin vakna tid åt att spela.

Vem har sagt att man måste göra som andra säger ? Det är väl fritt fram att göra som du vill.. om sen många andra inte uppskattar det är sånt som man får ta.. oavsett om deras åsikt är grundat på "normen" eller på annat.. tycker inte det är särskilt konstnärligt att försöka tillgodose andras smak.. Gör det du vill för din egen skull.. Och skit sen i vad folk tycker om det...

Beemel skrev:
.. tycker inte det är särskilt konstnärligt att försöka tillgodose andras smak..

Låter ungefär som Kansinsky det där;)

Han menar att man skapar steril konst om man försöker och strävar mot att tillfredsställa de i sin egen tid. Den "konsten" äger inte framtidens säd inom sig,,,

/Niclas,

Skönt när en forumtråd utvecklas från Bildregler till "Vad är konst"....

Jaja, det var egentligen inte det jag skulle skriva, utan riktar mig främst till de tidiga inläggen, där man refererar till diverse fotografer, tycker det vore trevligt om man även kunde länka till dessa där man kan se vilka bilder som kommenteren berör, visst kan man söka på nätet, men hur vet jag att de bilder jag ser där är de som menas i inlägget..... därför är jag för länkar till eventuella fotografreferenser som göres

// Anders

ANNONS