Annons

Bildens oskrivna regler.

Produkter
(logga in för att koppla)

pinkpose

Ny medlem
Som kreativ amatörfotograf med en estetisk grund kan jag många gånger störa mig på fotografins alla oskrivna regler vad gäller hur bilder får och ska se ut. Tex att de inte får vara för utfrätta, för mörka, att himlen inte får vara för ljus etc. Det är synd då jag anser att man bör individualisera bilder istället för att "rama in dem alla i samma sorts ram". Det gör mig frustrerad att min konstnärliga sida inte är den som har mest att säga till om. Det känns som om dessa regler är förlegade i dagens läge när vi har alla möjligheter att sudda ut gränserna mellan klassiskt foto och abstrakt konst.

Intressant ämne! Jag tycker alla regler kan brytas. Om det görs medvetet och med ett syfte kan det bli bra. Sker det p g a dåliga kunskaper tror jag sällan resultatet blir så lyckat :)
Generellt tror jag det krävs större skicklighet för att skapa en "bra" bild om man går emot regelboken. Men tur kan ju alla ha, typ att helt oplanerat utfrätt blir fräckt av en tillfällighet. (Jag tror att många bra bilder blir till med mycket tillfällighet/slump som hjälp. Jag startade en tråd om sportfoto imorse med just det i tankarna.)

Ibland har jag lagt ut bilder på FS som jag själv jobbat med ett tag men som kanske inte håller alla regler.
Det är ju då så att ju mer egna bilderna blir desto mindre antal människor kommer att förstå eller intressera sig för bilden.
Så för det mesta lägger jag här bara ut bilder som håller reglerna annars får man ingen respons.
Och det är väl mycket det som formar oss.bekräftelsen uteblir.
Nåja, man måste ändå göra saker för sin eget välbefinnande.
Sportfoto kan nog vara mer lyckokast för att fånga det som händer. Men nog tror jag att man även där kan göra "smala" bilder.
Mvh/-Anders

Bra tråd.

Och jag håller med dig Jessika.

Skulle den avlidne modefotografen Robert Nettarp fått chansen att ladda upp sina alster här tror jag dom flesta skulle bli sågade längst fotknölade - precis där han valde att beskära några av sina bilder - fy! :)

Freddie skrev:
Dom flesta skulle bli sågade längst fotknölade - precis där han valde att beskära några av sina bilder.
Hehe, kan du länka till någon av hans bilder på nätet så man får chansen att bilda sig en uppfattning?

Jekas skrev:
Som kreativ amatörfotograf med en estetisk grund kan jag många gånger störa mig på fotografins alla oskrivna regler vad gäller hur bilder får och ska se ut.
Det finns väl inga regler inom fotografi? Det närmaste jag upplevt är riktlinjer och råd, även om slarvigt språkbruk och felaktig inställning hos vissa kanske kan få det att framstå som om det vore regler.

Gör vad du tycker och känner. För mig är alla riktlinjerna ett koncentrat av kunskap, där man sammanfattat några enkla "recept" för vad som kan göra en bild bättre. Därmed inte sagt att bara för att en bild följer dessa så är den därmed bra (eller bättre).

Jag håller helt med vad Kristofer skriver (mycket fint formulerat förresten):
Jag tycker alla regler kan brytas. Om det görs medvetet och med ett syfte kan det bli bra. Sker det p g a dåliga kunskaper tror jag sällan resultatet blir så lyckat :)
Kunskap underlättar arbetet. Utan kunskap famlar man i blindo och skapar på måfå. Andra extrempunkten är för strikt tilltro till kunskap, där man riskerar bli inskränkt i sitt tänkande och låst vid mönster. Det gäller som allt här i livet, att hitta den rätta balansen.

Det är klar att man får bryta regler, i synnerhet de regler som handlar om tonen i bilden.
Själv ljuger jag allt vad jag orkar i många av mina bilder med färgfilter, medvetna underexponeringar (ofta) och överexponeringar (mera sällan).
Däremot försöker jag alltid att få till en så bra gråskala som jag kan i rent dokumentära bilder, just för att de skall dokumentera något och då vara så tydliga som möjligt. Som t.ex i Hagaalbumet här på fotosidan.
Men mina "lögner" lägger jag i stort sett alltid till vid fototillfället, inte i mörkrummet om det kan undvikas (B/W) eller beträffande dia då inget kan ändras i efterahand utöver pressning av filmen som jag dock undviker så långt det är möjligt.
Us

Härligt uppkäftig fotograf! Jag kollade på alla bilder som fanns på förstasidan. En riktig "regelbrytare"! Men jag kan inte tänka mig att särskilt många skulle kalla honom för en dålig fotograf, hans skicklighet är ju uppenbar. Jäkligt synd att ha dog ung! Jag visste inte ens om att hans existerade :-(

Kul exempel på regelbrott:
http://www.robertnettarp.com/?img=1

Min favorit! Jag tolkar den som en saftig känga i häcken på den sjuka delen av porrindustrin...
http://www.robertnettarp.com/?img=13

Jekas skrev:
Som kreativ amatörfotograf med en estetisk grund kan jag många gånger störa mig på fotografins alla oskrivna regler vad gäller hur bilder får och ska se ut. Tex att de inte får vara för utfrätta, för mörka, att himlen inte får vara för ljus etc. Det är synd då jag anser att man bör individualisera bilder istället för att "rama in dem alla i samma sorts ram". Det gör mig frustrerad att min konstnärliga sida inte är den som har mest att säga till om. Det känns som om dessa regler är förlegade i dagens läge när vi har alla möjligheter att sudda ut gränserna mellan klassiskt foto och abstrakt konst.

Det beror nog på vem man frågar också.
Jag kan tänka mig att i modekretsar så kräver man motljus och djärvare tag tex.Eller, det är iaf inte "fel" eller nåt konstigt.
Frågar du en annan, inom en annan genre så får du kanke andra reaktioner.

alltså, man kan väll förutsätta att en fotograf vet vad han/hon gör när denne tar en bild. Om sedan sagd fotograf laddar upp en bild för att visa vad han/hon kan eller vill säga rent konstnärligt, så är det ju i det närmaste oförskämt att påstå att den är misslyckad.

Lars-Göran Oredsson som är chef för Lunds Universitets Konstsamlingar och undervisar på Konst inst. och Kultur inst. sa en mycket bra sak på en föreläsning.

"Det tar minst, MINST lika lång tid att betrakta en bild som att läsa en god bok"

Men många missförstår ju ofta bra konst. Se bara på picassos första kubistiska tavlor som var med på ett galleri, de blev ju sågade i kubik =)

Eller för den delen så sålde Van Gogh inte mer än en enda tavla under sin livstid.

My point is: Rules? What rules?

eller som Anton LeVey säger "Do what thou wilt shall be the whole of the law"

Chris

Senast ändrad:
Danyael_X skrev:
man kan väll förutsätta att en fotograf vet van han/hon gör när denne tar en bild.
Kan man alltid det?

För mig är fotosidan minst lika mycket en plats för att lära mig som att visa upp, för mig själv till och med mer av det förstnämnda.

Om sedan sagd fotograf laddar upp en bild för att visa vad han/hon kan eller vill säga rent konstnärligt, så är det ju i det närmaste oförskämt att påstå att den är misslyckad.
I sådant fall tycker jag man valt fel forum. Bilderna som läggs upp i de vanliga albumen och kan kommenteras bör väl få kommenteras. Eller? Och kommentarerna måste väl ändå få vara av det vilket slag som helst, bara de nu är uppriktiga och inte elaka. Bara för att man gör något betyder det inte att alla kommer eller ens måste förstå det fullt ut. Har man de förväntningarna kommer man bli besviken. Tycker det är oförskämt att göra något och endast förvänta sig bli struken medhårs.

Vill man ha enbart uppvisningsutrymme kan man använda sin portfolio, egen hemsida eller någon tjänst där man inte kan få kommentarer på bilderna.

Tror att du missförstod mig, jag uttryckte mig nog inte klart nog.

Vad jag menar är inte att man ska fjäska och strykafolk med hårs. Inte alls, kritik är bra, men den ska bara argumentativ och saklig. Vilket den inte alltid är på ett forum som gestaltar sig på internet.

Att bara säga att man anser att en bild är misslyckad utan att precisera vad man ogillar och varför, är som när en person marsherar igenom ett galleri och utan att se på tavlorna/skulpturerna konstaterar att "detta är ju inte konst".

Man måste låta bilden sjunka in och betrakta den längre än de 2-4 sekunder som är, tyvärr, den vanliga betraktnings tiden för bilder på internet. Sedan kan man mer än gärna ge sitt utlåtande av bilden förutsatt att man ger en saklig och vettig kritik.

Sedan måste man försöka tänka på vad fotografen har velat förmedla med bilden och vilken effekt denne kan vilja uppnå med sitt formspråk.

Och till sist

Givetvis är fotosidan.se ett forum för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, och därmed även ett forum för diskussion av vad man kan ha gjort fel i sitt tillvägagångsätt för att uppnå en önskad effekt. MEN detta förutsätter till stordel att fotografen säger att han/hon är missnöjd med bilden för att den inte förmedlar det formspråk som han/hon är ute efter.

Hoppas du för står bättre nu, ursäkta mitt oklara språk i det tidigare inlägget =)

Chris

Jag tycker inte att Robert Nettarps bilder är speciellt ovanliga, konstiga eller för den skull "regelbrytande". I mina ögon verkar de ganska traditionella, välexponerade, välkomponerade med mustiga färger och fin teckning. De små utfrätta solpartier som finns i några bilder är inte alls störande. Motljuset är inget märkvärdigt och han har ju t.om använt upplättningsblixt/lampa, helt enligt regelboken? Då finns det andra fotografer som är betydligt mera kontroversiella idag. ta t.ex Tuja Lindströms bilder "Harbour Work" som bryter mot i stort sett alla regler och konventioner. Även enn annan fotograf (tror han heter Jim H Engström, men jag kan ha fel) har risats rosats för sina bilder som många vill kalla skit, andra geniala.

När det gäller Tuja Lindströms bilder så är dom ju rätt intressanta då dom egentligen faller på plats först i sammanhanget. Även om en del står för sig själv också. Men alla blir bra i sammanhanget.
Jag tror att har man arbetat i en industrihamn så faller bilderna rakt in i hjärtat.
Mvh/-Anders

Det stör inte mig för fem öre att det finns en miljon regler för komposition, ljus och allt vad som nu finns eftersom dom reglerna ändå inte gäller mig.

Ärligt talat har jag ingen aning om vem dom gäller och är inte minsta intresserad av att få reda på det heller.

Kompositionsregler är för mig lika ointressanta som vilka lagar och förordningar som gäller i Somalia.

Kompsitionstips är ju däremot mycket intressantare och ofta, mycket ofta är sådana användbara och näst intill oumbärliga eftersom det ofta ligger många års erfarenhet bakom dom.

Det är stor skillnad på "måste" och "kan".

Man skiter väl i sveriges lagar också ibland.
Men samtidigt.. det kan vara bra om man nu ska till Somalia att känna till dom viktigaste lagarna.
Men i stort håller jag med Honken.
:0)
Mvh/-Anders

ANNONS