Tror att du missförstod mig, jag uttryckte mig nog inte klart nog.
Vad jag menar är inte att man ska fjäska och strykafolk med hårs. Inte alls, kritik är bra, men den ska bara argumentativ och saklig. Vilket den inte alltid är på ett forum som gestaltar sig på internet.
Att bara säga att man anser att en bild är misslyckad utan att precisera vad man ogillar och varför, är som när en person marsherar igenom ett galleri och utan att se på tavlorna/skulpturerna konstaterar att "detta är ju inte konst".
Man måste låta bilden sjunka in och betrakta den längre än de 2-4 sekunder som är, tyvärr, den vanliga betraktnings tiden för bilder på internet. Sedan kan man mer än gärna ge sitt utlåtande av bilden förutsatt att man ger en saklig och vettig kritik.
Sedan måste man försöka tänka på vad fotografen har velat förmedla med bilden och vilken effekt denne kan vilja uppnå med sitt formspråk.
Och till sist
Givetvis är fotosidan.se ett forum för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet, och därmed även ett forum för diskussion av vad man kan ha gjort fel i sitt tillvägagångsätt för att uppnå en önskad effekt. MEN detta förutsätter till stordel att fotografen säger att han/hon är missnöjd med bilden för att den inte förmedlar det formspråk som han/hon är ute efter.
Hoppas du för står bättre nu, ursäkta mitt oklara språk i det tidigare inlägget =)
Chris