Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildens efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra grundmaterial med vackert naturligt ljus skulle jag säga är det viktigaste inslaget i bilden. Röken gör sitt till för att visa ljuskäglan från fönstret. Tidningen han håller i reflekterar tillbaka ljus mot ansiktet och gör att mannen står ut från bakgrunden.

Den är säkerligen skärpt och kanske har man gjort något för att "lyfta" de mörka partierna, men jag tror att det inte skulle ha lika stor effekt om inte den ursprungliga bilden haft så fint ljus.

Varför inte slänga iväg ett brev till fotografen och fråga om han gjort något och vad i så fall? Skriv att du tycker bilden är väldigt bra och att du vill lära så kommer du nog få ett svar.

[Edit: Sen kanske det är så att man behöver just en pub i Prag för att få till sådana bilder, jag borde åka dit igen och testa den tesen ;-)]
 
Personligen tror jag inte det är en HDR-bild av två skäl, dels röken och människorna, saker som inte står still vilket gör det problematiskt. Dels, och också främst, för att fönstret är gravt överexponerad, något man vill undvika genom att använda HDR-tekniken. Både vyn utanför och gardinen saknar helt detaljer samt att i de allra mörkaste partierna ser du inte heller detaljer.

Bra ljus kan göra att en bild nästan ser overklig ut. Motiv upplysta bakifrån ("rim lighting") kan se väldigt speciella ut. Jag har tagit bilder i dunkla föreläsningssalar där en person fått en liknande effekt, om ändock inte lika stark, som på mannen med tidningen. Med blotta ögat eller i sökaren såg det inte så värst märkvärdigt ut men när jag tittade på bilderna efteråt slogs jag av effekten.
 
Ja nu när du säger det så, sen kanske jag skulle ögnat igenom kommentarerna också innan jag uttalar mig. :)


Att jag gillar HDR? Nja det var väl bara slump att någon också ville fota stora kontraster inne i peterskyrkan. Hehe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.