Annons

bilden i lcdskärmen är inte samma som i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
HAllå, jag kör en 300d och har stört mig enormt på att bilden som är i lcd skärmen inte bara är allmänt ljusare, utan även bättre ljusmässigt. partier som är jättemörka på en bild i datorn kan se bra ut på skärmen.

någon som har några tips för hur man ska göra när man inte kan lita på skärmen, mer än hur bilden är komponerad. jag menar, ljusåtergivningen är ju inte likadan.

tips, tankar, funderingar?

Mvh Jonis

Förövrigt så har jag märkt att den inte beskär exakt när man kikar igenom sökaren. ÄR inte det skumt?
 
Senast ändrad:
JonisBader skrev:
HAllå, jag kör en 300d och har stört mig enormt på att bilden som är i lcd skärmen inte bara är allmänt ljusare, utan även bättre ljusmässigt. partier som är jättemörka på en bild i datorn kan se bra ut på skärmen.

Prova att sänka ljusstyrkan på lcd-skärmen (på kameran).
 
Jo, jag ha rprovat sänka ljusstyrkan, men bilden där ser ändå inte likadan ut som i skärmen.
undrar om det går att få bilden att se ut som på lcdskrämen när man har lagt in den i datorn. jag menar, det funkar ju inte bara att höja kurvlagret.

iallafall, jag kör med manuellt, då kommer väl inte exponeringskompensationen in i bilden? (så att säga)
och annars när jag fotar på Av eller Tv så står den ett snäpp på plus, och det går inte flytta den.
 
JonisBader skrev:
iallafall, jag kör med manuellt, då kommer väl inte exponeringskompensationen in i bilden? (så att säga)
Nä, precis, men du kan ju se på mätaren om den anser att det är på "0".
JonisBader skrev:
och annars när jag fotar på Av eller Tv så står den ett snäpp på plus, och det går inte flytta den.
Exponeringskompensationen ska gå att ändra i Av, Tv och P..motivprogramlägena vet jag inte, för de har jag inte testat :D
 
inte jag heller. =)
jag ska kika upp hur man ändrar den i de andra lägena...

men det är ändå störande att man behöver ha med sig en laptop för att se hur de ser ut.
 
Det går som du säger inte att lite på LCD:n i kameran. Det är bara en fingervisning. Vill man komma så nära som möjligt brukar man få sänka ljuset på LCD:n till minimum.

Ett tips när man plåtar digitalt är att se på histogram och på LCD:n när bilden har överexponerade ytor och sedan gå ner ett halvt eller en tredjedels bländarsteg till korrekt exponering. Då får du också mest information i bilden att arbete med.

Kom också ihåg att LCD bilden är mer konstrastrik än en obahandlad RAW fil.
 
Freddie skrev:
Det går som du säger inte att lite på LCD:n i kameran.
Detta brukar vara den allmäna åsikten (finns tidigare trådar också), men jag har aldrig förstått det. Det är ju som att displayen skulle visa olika från gång till gång. Så svårt är det väl inte att lära sig vilken vinkel man ska titta på LCD:n i för att få bilden att gro igen i det mörka ungefär lika mycket som den gör på den skärm man använder?
 
Kan ju iaf säga att skärmen på 20D är bra mycket bättre en den som sitter på 300D/10D, även om inte heller den är riktigt bra.
 
Vad är det som är sämre/bättre? Behöver man inte vinkla LCD:n lika mycket för att växla mellan att titta på mörkt och ljust?
 
Den är skarpare (högre upplösning) har bättre kontrast och stämmer bättre överens med hur bilden ser ut i datorn.

En annan stor fördel är att man kan zooma in 10x för att se om skärpan hamna där den skulle.
 
Men du kan väl fortfarande titta på LCD:n i en vinkel så att det blir mycket ljusare än på datorskärmen?
 
Den främsta anledningen till att bilderna på din datorskärm skiljer sig från hur dom uppfattas på din lcd skärm på kameran beror nog mer på din datorskärm än något annat.
Även om lcd:n på kameran inte återger färger och kontraster på något utmärkt vis så är den nog helt ok injusterad för att se resultatet.
En rätt kalibrerad datorskärm är oerhört viktigt för att se färger, ljus och kontrast på ett korrekt sätt.
Du sa att du använde en laptop för att kolla på bilderna, min erfarenhet av dom är att dom är rätt undermåliga (läs kassa) på allt som jag tidigare sagt. Min laptop återger alldeles för lite färger, för dåliga kontraster och skumt ljus, den litar jag inte på ett dugg.
Mitt råd är att hitta en "vanlig" datorskärm, en bättre lcd eller crt och kalibrera upp den för att se hur det egentligen ska se ut. DÅ vet du hur kass/bra din kameraskärm är.
 
är det inte så att man kan reglera kontraster och ljusstryrka på LCD'n via menyerna?

så är det iaf på min digitalare...


mvh - ALe
 
-Ale skrev:
är det inte så att man kan reglera kontraster och ljusstryrka på LCD'n via menyerna?
Jovisst är det så.

Men det kan bara göra så mycket...man kan inte trolla fram kontraster och egenskaper som skärmen inte har med hjälp av inställningar.
 
det troligaste är att din skärm är lite dåligt kalibererad.... många skärmar visar fel färger
 
man kanske skulle kalibrera skärmen och gör ane jämförelse innan man fortsäter klaga?
ska jgöra en sökning här på fotosidan och se hur man gör när man kalibrerar.,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.