Annons

Bilden är utsmyckad med hjälp av Adobe® Photoshop® -mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)
The Tor skrev:
Jag är övertygad om att Google inte på allvar tror att dom kan utrota verbet "google/googla".
Hej!

Jag håller med. En sådan kamp känns ganska hopplös med tanke på hur enormt vanligt verbet google/googla blivit. Språket utvecklas så som folk använder det, och försök att uppifrån hindra vissa ord eller uppmana till ett visst språkbruk brukar inte vara särskilt framgångsrika mig veterligen.

Kanske är det rent av så att Googles protester är en skendebatt vars egentliga funktion är ytterligare reklam ämnad att pränta in ordet "google" i folks huvuden. Men det är kanske lite väl mycket av en konspirationsteori och inget jag har några som helst belägg för. Det var bara en tanke.

Tor, jag måste helt ha missat dina länkar till artiklarna när jag läste tråden första gången, så det blev lite tårta på tårta med mitt förra inlägg.

Mvh.
Lasse C
 
Det ligger väl lite i tiden också att "photoshoppad" har fått lite negativ klang.

Folk börjar tröttna en aning på överarbetade eller "manipulerade" bilder och drar till med termen photoshoppad när det är "too much".

Det ligger väl i Adobes intresse att synas ute i media så mycket som möjligt med diskussioner om PS. Ju mer Photoshop syns därute ju mer publicitet.
 
Fesse skrev:
Finns ju andra exempel på detta från andra brancher. JEEP är ju ett exempel på ett bilmärke som har fått ge namn till ett helt bilsegment. Är nog inte jättemånga som vet om det när det snackar som sina "stadsjeepar". Gore-tex är ju ett annat, många tror ju att man kan gå in en en klädaffär och köpa en GOre-tex jacka när G-tex bara tillverkar ett membran som man sammanfogar med tyg. Så till viss del kan jag förstå Adobes oro för risken är att ordet blir så vanligt att ingen kommer ihåg var det kommer ifrån från början. Och då har det förlorat mycket av sitt komerciela värde. Till slut kanske det bara är vi nördar här inne som vet hur det egentligen började...

Men eftersom Adobe totalt dominerar marknaden så är knappast detta något hot.

ang gore-tex så förstår jag inte riktigt resonemanget, en goretex jacka är ju fortfarande en goretex jacka liksom en lädersko är en lädersko.

dessutom är väl g-t en ide som Dupont kommit med och inget företag i sig. Likaså nylon och Kevlar.

fd. Bandet Kevlar fick föresten byta namn till KVLR.
 
meLf skrev:
Men eftersom Adobe totalt dominerar marknaden så är knappast detta något hot.
En gång i tiden så dominerade JEEP marknaden på den typen av terrängfordon.
Adobes dominans kanske skulle se annorlunda ut när man kan köra "Photoshoper", "Photoshop +" och "Super Photoshop" från helt andra tillverkare.

Jag tycker att det är ganska uppenbart varför företag inte vill förlora rättigheterna till sina varunamn.
 
meLf skrev:
Men eftersom Adobe totalt dominerar marknaden så är knappast detta något hot.

ang gore-tex så förstår jag inte riktigt resonemanget, en goretex jacka är ju fortfarande en goretex jacka liksom en lädersko är en lädersko.

dessutom är väl g-t en ide som Dupont kommit med och inget företag i sig. Likaså nylon och Kevlar.

fd. Bandet Kevlar fick föresten byta namn till KVLR.

Nja... Det är väl inte Dupont som gjort Gore-Tex? Företaget Gore gör Gore-Tex och ha gjort så sedan 1970-talet. En Gore-tex-jacka borde vara en jacka med Gore-tex i men för många är en Gore-tex-jacka en jacka som påstås vara vattentät samtidigt som den ventilerar ut fukt. Om jackan sedan har Gore-tex, Fine-tex, Entrant, TCS 2000 eller MPC-membran är för många ointressant, de har en Gore-tex-jacka.

Gore-tex innehåller alltså namnet på företaget som uppfunnit materialet vilket är en stor skilnnad jmf med läderskor.
 
Ursäkta.. lite dålig källkritik av mig där, har bestämt för mig att någon har räknat upp gore-tex bland de andra.
Men uppenbarligen inte.

Jag wikipedi´ade lite på ämnet..
http://en.wikipedia.org/wiki/Gore-tex

Har aldrig hört någon som pratat om gore-tex jackor som om det vore alla jackor med fukt-transporterande membran.

Tycker det känns ganska självklart att det måste vara gore-tex i ett plagg för att det skall vara ett gore-tex plagg.

Ett mera vedertaget uttryck torde vara Canvas som dessvärre oftast visar sig vara bomull och inte hampa som är långt slitstarkare och mera ekologiskt gångbart.
 
meLf skrev:
Tycker det känns ganska självklart att det måste vara gore-tex i ett plagg för att det skall vara ett gore-tex plagg.
Det är precis detta som hela debatten handlar om.
Fordonstillverkaren Jeep tycker att det är ganska självklart att en Jeep måste vara av märket Jeep. Motorcykeltillverkaren Vespa tycker att det är ganska självklart att en Vespa måste vara av märket Vespa.
Dom har dock misslyckats och Adobe, Google och andra företag vill inte råka ut för samma sak.
 
FILM) (ulltand skrev:
Detsamma med bandet Lingongrova (en sorts bröd) fick byta namn till Glingongrova.

Samma med Det finska bandet Panasonic som fick byta till namnet Pan sonic. Första skivan efter namnbytet blev såklart: "A"

/Matte
 
Jag kan till nöds förstå att Adobe inte vill att man "verbifierar" deras varumärke, men "utsmyckad" är vär ändå ett sällsynt illa valt ord i sammanhanget. Det för tankarna till en bild som man har dekorerat med små blommor och ballonger och rosa små enhörningar och glitter och serpentiner ...

Fånigt.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Jag kan till nöds förstå att Adobe inte vill att man "verbifierar" deras varumärke, men "utsmyckad" är vär ändå ett sällsynt illa valt ord i sammanhanget. Det för tankarna till en bild som man har dekorerat med små blommor och ballonger och rosa små enhörningar och glitter och serpentiner
Hej!

Jag fick också i tankarna en bild med juveler och glitter. Jag skulle inte kunna tänka mig att använda det ordet om en bild som jag har färgkorrigerat lite.

Mvh.
Lasse C
 
JanOlofHärnström skrev:Det ligger väl lite i tiden också att "photoshoppad" har fått lite negativ klang.

Folk börjar tröttna en aning på överarbetade eller "manipulerade" bilder och drar till med termen photoshoppad när det är "too much".
Hej!

För min del så har ordet "photoshoppa"/"photoshoppad" aldrig haft en negativ klang, att det skulle röra sig om en bild som är överarbetad eller så.
För mig betyder det helt enkelt att bearbeta en bild i Photoshop, inte i vilken grad eller hur kvaliteten på resultatet är.

Ordet "manipulerad" däremot, tycker jag har en negativ klang, och bör därför enligt min mening undvikas i bildbehandlingssammanhang. Men jag måste erkänna att jag använder det själv i min katalog som samlingsnamn för vissa typer av redigeringar. Men det är egentligen bara för att jag inte kom på något annat ord som var "ledigt" som beteckning för vad jag menar.

Jag använder det som sagt privat i min katalog, men skulle inte drömma om att använda det om jag t ex skulle ha en fotoutställning. Jag skulle gärna beskriva i detalj hur jag hade gjort med en bild, men inte kalla den manipulerad.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.